צוקרברג: "אני האחרון שיכול לייעץ לטוויטר לנהל הנפקה"

העלייה הדרמטית במניות פייסבוק צפויה לזרז את ההנפקה של חברת המיקרו בלוגינג ■ טוויטר תהפוך לציבורית בתחילת השנה הבאה לפי שווי של 10-15 מיליארד דולר

טוויטר חיכתה זמן רב על הגדר עד שצייצה בסוף השבוע כי היא בדרך להנפקה. כל מי שעוקב אחרי החברה ידע שההנפקה צפויה והשאלה היחידה שנותרה פתוחה היא העיתוי.

הטיימינג, מבחינת טוויטר, נבחר בקפידה. החברה כבר הייתה בדרך לשם, לפחות תיאורטית, כבר לפני יותר משנה אך החליטה להשקיף מהצד ולראות איך מתחרותיה כמו לינקדאין, Renren ובעיקר פייסבוק צולחות את ההנפקה.

ההתרסקות של מניית פייסבוק והעליהום הענק שסביבה היו תמרור אזהרה ענק למנכ"ל דיק קוסטלו ולשאר הבכירים, שהחליטו לשים את חלומות ההנפקה בצד ולהמשיך ולטפח את הציפור הכחולה, שמצייצת מהלוגו המפורסם. עכשיו, כשהקרקע הוכשרה, לאחר שפייסבוק הצליחה לעקוף את מחיר המניה ביום ההנפקה, הימים לקראת ההנפקה ספורים.

טוויטר תבצע את ההנפקה בחשאיות יתרה ולכן עדיין לא פרסמה נתונים, אך על-פי הערכות בתעשייה שווי החברה צפוי לעמוד על 10-15 מיליארד דולר, כשהפרסום הרשמי האחרון נקב בסכום של 9 מיליארד דולר בראשית השנה.

טוויטר, עם 200 מיליון משתמשים פעילים בחודש ומעל ל-900 עובדים, מגיעה להנפקה מוכנה הרבה יותר מפייסבוק, המתחרה הגדולה שלה.

על-פי הערכות eMarketer, חברה שנחשבת לשם דבר בכל הקשור לניתוח שוק הפרסום, טוויטר צפויה לסיים את השנה עם הכנסות מפרסום של 582 מיליון דולר ואת 2014 עם 950 מיליון דולר. אמנם מדובר בעלייה של 63% אך גם בצניחה בקצב הצמיחה מ-102% בין 2012 ל-2013. ב-2015, לפי התחזית, טוויטר צפויה לחצות את קו המיליארד הדולר עם 1.33 מיליארד דולר הכנסות וקצב צמיחה של 40%.

אז איך בעצם טוויטר עושה כסף? כמו לא מעט רשתות חברתיות וחברות אינטרנט, המודל מתבסס על פרסום. המודל העיקרי הוא ציוצים מקודמים, שמופיעים בראשית פיד הציוצים של המשתמש לצד הכיתוב Promoted. על עיקרון דומה, חברה או מותג יכולים לקדם את עצמם בסרגל הצדדי בעמוד הבית של טוויטר שמציע למשתמש אחרי מי לעקוב. אפשרות נוספת לקידום ממותג היא ברשימת הטרנדים באתר, שמראה את נושאי השיחה וההאשטגים הפופולריים ביותר.

לומדת מהטעויות של פייסבוק

טוויטר מנסה ללמוד מהטעויות של פייסבוק. בעוד המובייל היה עקב האכילס של פייסבוק בעת ההנפקה, טוויטר מגיעה יחסית מוכנה. 80% מגולשי טוויטר נכנסים מהמובייל, כשמחצית מההכנסות שלה מגיעות גם הן מהמכשירים הניידים.

הוכחה למוכנות ביחס לכניסה לנבכי הפרסום במובייל, אפשר היה לראות במספר רכישות שביצעה ובעיקר האחרונה, במסגרתה רכשה בשבוע שעבר את חברת הפרסום MoPub ב-300 מיליון דולר.

סדרת רכישות שביצעה באחרונה מראה גם את הדגש שטוויטר שמה על תחום הטלוויזיה עם רכישת Trendrr ו-Bluefin Labs.

למעשה, מאז נכנס המנכ"ל הנוכחי דיק קוסטלו לתפקיד באוקטובר 2010, הוא הצליח לייצב את טוויטר, שהתמודדה עם עזיבה של שניים מהמייסדים שלה - אוון וויליאמס וביז סטון - בעוד המייסד השלישי, ג'ק דורסי, שמכהן כיו"ר, עסוק לא מעט בסטארט-אפ התשלומים המצליח שלו, Square.

קוסטלו הוביל אסטרטגיה ברורה של רכישות ובתקופת כהונתו כמנכ"ל נרכשו 15 חברות. אחת המשמעותיות שבהן, בעיקר מבחינה מיתוגית ושיווקית, הייתה באוקטובר אשתקד של חברת Vine, שתחת ידיה של טוויטר הפכה להיות אחד השמות הלוהטים בעולם הווידיאו החברתי באינטרנט.

השירות של Vine מאפשר יצירת סרטוני וידיאו קצרים - מעין ציוצי טוויטר של 140 תווים, אך בווידיאו. ההצלחה של Vine הביאה לא רק ל-40 מיליון גולשים לשירות אלא גם לתחרות ישירה שיזמה אינסטגרם מבית פייסבוק, עם השקת שירות מתחרה.

מארק צוקרברג: "פחדתי להנפיק"

בשבוע שעבר התראיין מנכ"ל ואחד ממייסדי פייסבוק, מארק צוקרברג, מעל בימת כנס Disrupt של בלוג הטכנולוגיה טק קראנץ' והתייחס - עוד לפני ההודעה הרשמית - להנפקה אפשרית של טוויטר.

"אני הבן אדם האחרון לייעץ למנהלי טוויטר איך להריץ הנפקה חלקה", הוא אמר והוסיף כי "ככל שטוויטר תתמקד במה שהיא עושה - אני חושב שזה יהיה נפלא".

לדבריו, "הייתי מאוד בוטה לגבי זה שאנחנו כפייסבוק צריכים להישאר חברה פרטית ככל שניתן. במבט לאחור, פחדתי מאוד להנפיק. אני לא חושב שזה חשוב לעשות את זה".

עוד הוסיף צוקרברג ואמר כי "השנה הראשונה שלנו כחברה ציבורית הייתה איומה, אבל זה הפך את החברה לחזקה יותר".

לדבריו, הוא חשש שצניחת המניה תביא לנטישת עובדים אבל זה "הפך את התרבות בחברה ליותר מפוקסת על בניית מוצרים חדשים".

המספרים של טוויטר
 המספרים של טוויטר