בשאר אסד והתעויוט

הוא יהיה ילד טוב בקרוב, אך זה לא מבטיח את מעשיו בעתיד

לא נצטרך לחכות זמן רב מדי כדי לדעת אם הסכם השרים קרי-לברוב, שדחה את התקיפה האמריקנית נגד סוריה, אכן עולה יפה. הסימנים הראשונים יתקבלו כבר בשבועות הקרובים. על-פי טיוטת ההסכם, שאותו יאכוף "הארגון לאיסור נשק כימי" שמושבו בהאג, תאריך היעד להתפרקות סוריה מהגז הרעיל הוא קיץ 2014. כ-10 חודשים, שמעניקים לדמשק מרחב תמרון רב כדי לחבל בהסכמות בתואנות שונות.

בימים האלה בשאר אסד נוהג כילד טוב, ביודעו כי חרב התקיפה האמריקנית מונפת מעל ראשו. אבל ככל שיחלוף הזמן, יתמוסס האיום האמריקני. בינתיים יוצא ההסכם לדרכו, וכל תחנה לאורכה תספק למשטר הסורי בימה ליצירת משברים ולמשיכת זמן.

להקת בשאר אסד והתעויוט לא התביישו להחליף בעבר את שלטי הדרכים, שהובילו את הפקחים ליעדים שרצו, ולבלבל אותם לגמרי. ב-21 באוגוסט, שבבוקרו ביצע הצבא הסורי את הטבח שגרם לפרוץ המשבר, שהו פקחי האו"ם בסוריה. ברגע שנודע להם על היקפי ההרג והשימוש בחומר רעיל, הם ביקשו לצאת לאזור השפלה המזרחית של דמשק כדי להיווכח במחזה ולחקור אותו. גורמי הביטחון הסוריים אסרו עליהם לעשות זאת, והקפידו על כך שיהיו סגורים במלון שלהם בדמשק. רק לאחר 5 ימים הותר להם לבקר באזור, בליווי צמוד.

גם עתה, איש אינו מונע מן המשטר הסורי להחביא חלק ממאגרי הנשק הכימי, ולספק למערב מעט בלבד מהכמות שברשותו. ביכולתו לטעון שחלק מן המחסנים נפלו לשליטת המורדים, או שהדרכים אליהם חסומות לנוכח המצב הביטחוני. הרעיון להעניק למוסקבה את הזכות לקבל את הנשק הכימי אחרי שיילקח מסוריה, הוא בדיחה. רוסיה היא הידידה מספר אחת של דמשק, ומחסניה הם גם מחסניו.

בראיון לערוץ הטלוויזיה הרוסי בשפה הערבית "רוסיה היום" אמר אסד, כי בימים הקרובים תעביר דמשק ל"ארגון לאיסור נשק כימי" מסמכים הקשורים לתוכנית הגז הרעיל שלה. ההיגיון המערבי מצפה, שמסמכים אלה יכללו רשימה של כלל המתקנים שבהם מוחזק הנשק האסור, עם ציון סוגי הרעל השונים.

כאן טמון המוקש הראשון: אין לדעת מה תספק סוריה מתוך כל המצוי ברשותה, ואין כוח שמונע מהמשטר לספק תחילה רשימה חלקית בלבד. ויכוחים על טיב הרשימה ומהימנותה הם ברכה עבור דמשק, והם יכולים להימשך חודשים.

אסד אמנם הודה באותו ראיון לראשונה, כי בידו נשק כימי, אבל גם הכשיר את הקרקע לטענות עתידיות מצידו שעלולות לתקוע את השיחות. לדבריו, על המזרח-התיכון להיות נקי מאמצעים להשמדה המונית, והמדינה הראשונה שצריכה להתפרק מהנשק הכימי היא ישראל. ההסדר שהושג, הוסיף, הוא הדדי ומחייב גם את וושינגטון. לשיטתו, על סוריה מוטלת החובה להתפרק מנשקה הכימי, אבל ארצות הברית צריכה, בתמורה, לחדול מתמיכתה במורדים ומתוקפנותה כלפי סוריה.

עמדת כוח מול שלל אויביו

אם ההסדר יקרוס, אסד יוכל לתרץ את הכישלון בתוקפנותה של אמריקה, ולטעון כי הבהיר זאת מן ההתחלה. בדרכים אלה ובשיטות מגוונות של דחיקת הקץ, מצליחים ידידיו האיראנים להתל בקהילה הבינלאומית כבר עשור. אסד והאיראנים יודעים שהמערב, אף שאינו מודה בכך, זקוק אף הוא למשיכת הזמן. שהרי איש בוושינגטון, בפריז ובלונדון אינו רוצה לזהם באמת את ידיו במבצע צבאי נגד דמשק או טהרן.

נשיא סוריה הוא מנהיג גאה שמשוכנע כי נרקמה נגדו מזימה במלחמה הזו על-ידי ראשי המחנה הסוני, סעודיה, קטאר וטורקיה, כדי למוטט אותו בשל מעמדו המרכזי במחנה השיעי-עלאווי.

מבחינתו, הוא נאבק נגד כוחות זדוניים, שמבקשים להחריב את משטרו לא מתוך דאגה לעתיד סוריה, אלא כחלק ממאבק איתנים אזורי. אויבותיו המערביות הן תינוקות שנשבו, הלוקות בקריאת המפה ואינן מבחינות בפוטנציאל השלילי שמסתתר אצל שונאיו הסונים.

הוסיפו לכך את הכבוד הלאומי של דמשק ואת רגישותה לכל פגיעה חיצונית בריבונותה, ותבינו מדוע נשיא סוריה לא ייאות בתוכו פנימה להתפרק בקלות מנכס חשוב כמו הנשק הכימי. נכס שמעניק לו עמדת כוח מול שלל אויביו, בסוריה ומחוצה לה.

הכותב הוא הפרשן לענייני ערבים של גל"ץ