דוח האו"ם קבע: נעשה שימוש בנשק כימי בסוריה

דוח האו"ם על הנשק הכימי בסוריה פורסם רשמית ■ מזכ"ל האו"ם אמר כי הוא מוכיח שבסוריה נעשה שימוש בטילים עם ראשי נפץ כימיים ■ לפי הדוח, בדמם של 85% מהקורבנות נמצא גז סארין

כחודש לאחר הטבח הכימי שגבה את חייהם של 1,400 בני אדם בפרברי דמשק, פורסם היום (ב') באופן רשמי דוח פקחי האו"ם שממנו עולה כי נעשה שימוש נרחב בגז העצבים סארין. הדוח מציג ראיות לשימוש בגז בין היתר באמצעות דגימות שתן ודם שהכילו כמות גבוהה מאוד של סארין ושרידים מהטילים שנמצאו בשטח שהופגז. בדוח צוין כי השימוש בגז נעשה "בין הצדדים" ולא נקבע בבירור כי אסד עומד מאחורי התקיפה.

על פי הדוח שפורסם היום, 85% מדגימות הדם שנבדקו מקורבנות התקיפה בדמשק הכילו את הגז סארין. עוד עולה מהדוח כי הטילים שנורו לעבר פרברי דמשק הכילו 56 ליטרים של הגז הקטלני. למרות שהדו"ח לא מצביע בבירור על הגורם שהשתמש בנשק הכימי הוא כן טוען כי "נעשה שימוש בנשק הכימי במהלך הקונפליקט הממושך בין הצדדים בסוריה, גם נגד אזרחים, כולל נגד ילדים. השימוש נעשה בקנה מידה גדול יחסית הפקחים טענו שמצאו כמות גדולה מאוד של עדויות לשימוש בנשק".

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, אמר לאחר שעיין בדוח כי הדוח מצביע על כך שבמהלך מלחמת האזרחים בסוריה נעשו פשעים נגד האנושות. "נעשה שימוש בנשק כימי בסוריה", אמר באן, "כך ראינו אחרי שאספנו דגימות סביבתיות, רפואיות וכימיות שאספנו".

מזכ"ל האו"ם הוסיף כי "הדגימות מצביעות על שימוש של טילי קרקע-קרקע עם ראשי נפץ כימיים שמכילים את הגז הרעיל סארין". השימוש בנשק הכימי נעשה בעין תמרה, מודמיה וזמאלקה באזור דמשק".

מקורות נוספים טוענים כי בדוח נכתב שנעשה שימוש בנשק כימי "בין הצדדים שמעורבים במלחמת האזרחים בסוריה". עוד הוסיפו אותם מקורות עלומים, כי פקחי האו"ם יטענו כי יש ראיות "ברורות ומשכנעות" לשימוש בטילי קרקע-קרקע המכילים סארין.