יום המסחר בוול סטריט (ב') ננעל בירידות שערים, על רקע הצהרות פסימיות של בכירים בפד. בינתיים, המסחר בבורסות אירופה נסגר היום בירידות, לאחר פרסום מדדי ה-PMI (על כך בהמשך) ועל רקע מגמה מעורבת בבורסות אסיה. מניות הבנקים נסחרו בירידות חדות.

באירופה, היום דווח כי מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים בגוש האירו טיפס בחודש ספטמבר ל-52.1 נקודות - שיא שלא נראה מאז יוני 2011. מדובר בעלייה לעומת מדד של 50.7 נק' באוגוסט. אנליסטים ציפו כי המדד יעלה ל-51.1 נק', כך שהנתון בפועל הפתיע לטובה. עם זאת, מדד מנהלי הרכש למגזר הייצור ירד ל-51.1 נק' מ-51.4 נק', בעוד אנליסטים ציפו ל-51.8 נק'.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל זכתה בבחירות בגרמניה ותכהן בפעם השלישית ברציפות כקנצלרית, כאשר הגוש הנוצרי-שמרני שלה זכה בכ-42% מהקולות. אולם, כפי שנראה, מרקל לא תוכל להשיג רוב עם השותפה הטבעית שלה, המפלגה הדמוקרטית החופשית (FDP), אשר צברה במדגם רק 4.7%, פחות מרף הכניסה לפרלמנט.

בשבוע שעבר הודיע הפד כי הוא מתכוון להותיר את התוכניות להקלה כמותית, במסגרתה הוא רוכש אג"ח ב-85 מיליארד דולר מדי חודש, כמו שהיא. זאת, כאשר הקונצנזוס בשוק הצביע על כך שהבנק המרכזי יצמצם את רכישות האג"ח בכ-10-15 מיליארד דולר, לעומת הקצב הנוכחי שעומד על כ-85 מיליארד דולר מדי חודש. נשיא שלוחת הפד בסנט לואיס, ג'יימס בולארד, אמר לאחר מכן כי "ייתכן שהפדרל ריזרב יתחיל להאט את רכישות האג"ח שלו לאחר הפגישה באוקטובר, בהתבסס על הנתונים הכלכליים".

בכירים נוספים בפד השמיעו הערב הצהרות פסימיות יותר לגבי מצב הכלכלה. דניס לוקהארט, נשיא שלוחת הפד באטלנטה אמר כי הכלכלה איבדה את הדינאמיות שלה, בייחוד בכל הנוגע לשוק העבודה. וויליאם דודלי, נשיא שלוחת הפד בניו-יורק הביע פסימיות לגבי כלכלת ארה"ב ואמר כי הכלכלה חלשה מדי בכדי שהבנק המרכזי יסוג מהתוכניות לרכישת אג"ח.

מתיחת פנים לדאו ג'ונס

היום ייכנסו לתוקף השינויים המהותיים הראשונים מזה עשור במדד מניות התעשייה האמריקני, הדאו ג'ונס. יאיר מנדלסון, מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים, מציין כי למרות שרק 3 מניות יוצאות ו-3 אחרות נכנסות במקומן, השינויים בפועל במדד גדולים מאוד. "הדאו הוא מדד יוצא דופן בהשוואה למדדי שווי שוק מוכרים כמו S&P500, שבהם קריטריון הכניסה והיציאה נובע משווי השוק של החברה. בדאו למעשה לא קיים קריטריון ברור שמאפשר לחזות מי צפוי להיכנס או לצאת, אלא קיימת ועדה מקצועית אשר מוסמכת לקבוע את השינויים", מציין מנדלסון.

מנדלסון מציין כי "המניות שיצאו בעדכון האחרון הן חברת המחשבים היולט פקארד , בנק אוף אמריקה ויצרנית האלומיניום אלקואה , שמעתה כנראה כבר לא ימהרו משקיעים לסמן ביומן את היום שבו היא מפרסמת דו"חות כחברת הדאו הראשונה שעושה זאת. במקומן, למדד ייכנסו גולדמן סאקס , חברת ויזה ויצרנית מוצרי הספורט נייקי".

בתחום המאקרו, ב-16:00 התפרסם נתון מדד מנהלי הרכש של התעשייה לחודש ספטמבר, שרשם ירידה ל-52.8 נק' מ-53.1 נק' באוגוסט, לעומת צפי לעלייה ל-54.2 נק'.

השקה מוצלחת לאייפונים החדשים

השקה מוצלחת לאפל . רוכשים רבים עמדו במהלך סוף השבוע בתורים ארוכים, מחוץ לחנויות החברה מסביב לעולם, על מנת לרכוש את האייפונים החדשים - 5‏S‏ ו-5‏C‏. הלקוחות המתינו במשך שעות ארוכות ב-11 המדינות שבהן הושק המכשיר. הערכות ראשוניות של אנליסטים דיברו על כך שאפל מכרה לפחות 6 מיליון אייפונים בסוף השבוע ובכך עקפה את השיא שנרשם בשנה שעברה, אז החברה מסרה כ-5 מיליון אייפונים בסוף השבוע הראשון שלאחר ההשקה. היום אפל דיווחה על הזמנות לכ-9 מיליון אייפונים חדשים בסוף השבוע. (לסיפור המלא)

בלקברי הודיעה כי חתמה על מזכר הבנות למכירתה לחברת ביטוח קנדית תמורת 4.7 מיליארד דולר או 9 דולרים למניה. בעקבות ההודעה המסחר במניית החברה הוקפא, אך עוד לפני כן המניה צללה ביותר מ-5%. לאחר חידוש המסחר המניה הוסיפה לערכה כ-1%. ג'וזף גרינקורן, ברוקר אמריקאי המתמחה בהשקעות במניות טכנולוגיה, אמר כי "מחיר היעד שאני מעריך כי בלקברי תגיע אליו לא השתנה ועומד על 7 דולר למניה כך שלשורטיסטים יש עוד מה להרוויח מנפילת החברה".

מניות הבנקים נסחרו בירידות שערים חדות, בעקבות הערכות שפורסמו בסוף השבוע ב"פייננשל טיימס", לפיהן ההכנסות של סיטיגרופ , ג'י פי מורגן ובנקי השקעות נוספים עלולים לרדת בחדות ברבעונים הבאים, בשל צניחה בהכנסות ממסחר.

שלוש חברות תרופות קיבלו בשבועות האחרונים אישור מרשות המזון והתרופות של ארה"ב (ה-FDA) לשיווק גרסה גנרית לתרופה המקורית של טבע , אזילקט. כך עולה מנתוני ה-FDA. החברות הן מיילאן ו-Apotex שקיבלו את האישורים בימים האחרונים, וחברת Watson שהיא כיום חלק מ-Actavis, שקיבלה את האישור כבר ביולי. עם זאת, אישור ה-FDA הוא רק מכשול אחד בדרך לשוק, המכשול הרגולטורי, כאשר ישנו גם הפן המשפטי של הגנת הפטנטים על התרופה. נזכיר שכנהוג במקרים כאלה, טבע פתחה בעבר בהליכים משפטיים כנגד החברות בגין הפרת פטנט על התרופה, וטענה שהפטנט בתוקף עד שנת 2017.

חברת השבבים הישראלית טאואר ו-DMB Technology הקוריאנית הודיעו היום על תחילת ייצור המוני של שבבים המיועדים לרכיבי המרה ישירה של מתח הרשת למנורות LED. השבבים מבוססים על טכנולוגיית ה-Power Management של טאואר, תוך שימוש בפלטפורמת ה-V700 של החברה. רכיבי המרה ישירה מחליפים את ממירי ה-AC ל-DC או ספקים ממותגים, ובכך מספקים זרם יציב בטווח רחב של מתחי כניסה, ללא צורך בקבלים וסלילים חיצוניים.