"המעו"ף יכול לעלות ל-1,310 נקודות; הציבור יזרים כסף"

מדד המעו"ף בשיא של 26 חודשים, והמומחים מנסים להסביר איך זה קרה ■ אורי רבינוביץ', מנהל ההשקעות הראשי של הראל פיננסים: "יש לבורסה כאן מאפיינים שדומים לשווקים המתעוררים, ואלה עלו בשבועיים האחרונים 10%"

בשנה האחרונה התרגלנו לכותרות השליליות שמספקת הבורסה בת"א, שהתמקדו בעיקר ב"התייבשות הבורסה": הדעיכה במחזורי המסחר, היעדר עניין מצד משקיעים זרים ומקומיים, התמעטות מספר החברות הנסחרות בה ולאחרונה גם הזעזוע חסר התקדים שחוותה, עם התפטרות המנכ"לית אסתר לבנון, והיו"ר סם ברונפלד.

אבל למרות כל אלו, רמת שיא של יותר משנתיים שקבע שלשום מדד ת"א 25 ועליות השערים הנאות שנמשכו גם אתמול, עשויים להעיד כי בשורה התחתונה הרעשים הללו אינם פוגעים בביצועי המניות המובילות הנסחרות בבורסה שברחוב אחד העם בת"א. כשבוחנים את המדד במבט של שנתיים לאחור, מגלים כי בתקופה זו רשם ת"א 25 תשואה נאה של 21%, והוא רחוק כעת רק 6% משיא כל הזמנים שלו, שנקבע באפריל 2011.

בפילוח ביצועי המניות הנסחרות במדד המוביל ניתן לזהות כי את המגמה החיובית מובילות מניות הנפט והגז, בעקבות תגליות הגז המדהימות לחופי ישראל, ובראשן מאגר "תמר" שהגז ממנו כבר החל לזרום בפועל, ומאגר "לוויתן", שם ממתינים המשקיעים להתקדמות הפיתוח.

לאור זאת, נהנית מרכזית ממגמת העליות היא קבוצת דלק של יצחק תשובה שהוסיפה כ-7 מיליארד שקל לשוויה בשנתיים האחרונות. נהנית בולטת נוספת היא המיליארדרית שרי אריסון, עם תוספת שווי של כ-6 מיליארד שקל לבנק הפועלים שבשליטתה. ובגזרת הנפט והגז, גם ישראמקו , שותפתה של דלק בקידוח "תמר", נהנתה מתוספת שווי של כ-4 מיליארד שקל.

עוד נהנים בולטים מהמגמה החיובית בשווקים הם בעלי השליטה בענקיות הנדל"ן המניב: גזית גלוב של חיים כצמן ודורי סגל, וקבוצת עזריאלי של דוד עזריאלי, שהוסיפו לשווין כ-3 מיליארד שקל כל אחת. בין חברות התעשייה, ערכן של קבוצת שטראוס ואלביט מערכות עלה בתוך שנתיים בכ-2 מיליארד שקל כל אחת.

"כדאי להחזיר את הכסף הביתה"

אורי רבינוביץ, משנה למנכ"ל ומנהל ההשקעות הראשי של הראל פיננסים, התייחס היום למגמה החיובית בבורסה ואמר כי "העליות האחרונות הן שילוב של כמה גורמים, שאחד מהם הוא הרגיעה הביטחונית ששחררה הרבה מתח אצל המשקיעים".

רבינוביץ מסביר כי "למרות שאנחנו חושבים שאנחנו שוק מפותח, יש לבורסה המקומית מאפיינים דומים לשווקים המתעוררים, שעלו בשבועיים האחרונים בכ-10%, ובכך אנחנו לא חריגים מהמתרחש בעולם. עליות אלה קשורות בעיקר להפנמה בקרב המשקיעים לכך שהפער שנפתח בין השוק האמריקאי לשווקים המתעוררים אינו מוצדק".

לדבריו, "נקודה נוספת שהפנימו המשקיעים בימים האחרונים בעקבות דברי יו"ר הפד, בן ברננקי, היא כי הריביות בעולם הולכות להישאר נמוכות עוד הרבה זמן. ריביות ריאליות שליליות יחד עם נזילות גבוהה תורמות גם הן למגמת העליות".

דרור גילאון, סמנכ"ל השקעות במנורה מבטחים פיננסים, מוסיף כי "יש פה גם עניין טכני של פריצת תבנית חזקה של דשדוש. יש תחושה שהשווקים בחו"ל, בעיקר זה האמריקאי, יקרים יחסית וכדאי להחזיר כסף הביתה בעוד השווקים המתעוררים בעולם מסכמים חודש מעולה".

גילאון אומר עוד כי "כדאי לזכור שלא נרשמים פה מחזורי עתק. אבל יש מגמה בעולם של הגדלת סיכון ונראה שגם הציבור והיועצים בבנקים יותר אופטימיים ומעלים את הסיכון, בעיקר לכיוון המניות".

- האם העליות יימשכו?

רבינוביץ: "חלק מהפער בין השווקים המתעוררים לזה האמריקאי נסגר, אבל הם עדיין מתומחרים נמוך יותר, לדעתי בצדק, כי המצב בארה"ב טוב יותר. התמחור בבורסה בת"א הוא בהחלט הוגן, ואנחנו לא נמצאים בדיסקאונט גדול".

"בכל מקרה", הוא מדגיש, "השקעה בשוק צריכה להיעשות לטווח ארוך, כי היכולת להגיד מה יהיה מחר בבוקר לא קיימת. במבט קדימה, הדבר שבעיני חסר זו הצמיחה, גם של המשקים בעולם וגם של רווחי החברות. ככל שהשוק עולה, צריך להצדיק את זה על ידי קצב מסוים בגידול ברווחים, וברמת המיקרו נכון לעכשיו רווחיות החברות לא תגדל בקצב שהשוק מצפה".

לדבריו, "השוק הוא חיובי בשל סביבת ריביות ריאליות שליליות, תשואות נמוכות יחסית באג"ח וביצועים סבירים של החברות. אבל נכון לעכשיו, קצב צמיחת הכלכלות איטי יותר מהצמיחה במחירי המניות".

גילאון, לעומתו, סבור כי "בטווח המיידי, השוק עוד יכול ללכת קדימה. התבנית הטכנית קובעת טווח של 1,310 נקודות (עלייה של כ-4% לעומת הרמה הנוכחית, א' ל'), וזה אולי יהווה טריגר להמשך. אני חושב שככל שהמשקיעים פה יקבלו ביטחון, ומה שקורה עכשיו בונה ביטחון, נתחיל לראות יותר זרימת כסף מהציבור פנימה והקרנות המנייתיות והמעורבות יוכלו להמשיך את המגמה החיובית".

בשורה התחתונה הוא סבור כי "השוק שלנו נסחר כיום במחירים הוגנים, ואני לא רואה מציאות חריגות. במצב כזה, אווירה תומכת מסייעת למגמה החיובית. אבל לא צריך לנתק אותנו מהעולם, ואם שם תהיה חולשה המגמה אצלנו לא תימשך".

מדד תל אביב
 מדד תל אביב

המרוויחים הגדולים מהעליות בבורסה
 המרוויחים הגדולים מהעליות בבורסה