גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יש לך פטור, להשכירך

ההטבות למשכירי דיור המסתתרות בסעיף חוק עידוד חברות ■ מדריך ומחשבון - מס על שכר דירה

בשנים האחרונות אנו עדים למחאה ציבורית הולכת וגדלה לאור יוקר המחייה הכללי ובפרט יוקר מחירי הדירות והשכירות למגורים. פתרון אפשרי, לפחות מצד המיסוי, מצוי בהקלות המס שהעניק המחוקק לבנייה להשכרה למגורים. במאמר זה, נסקור בקצרה את הפטורים וההקלות במס שנועדו לעודד ולהגדיל את היצע שוק הדירות להשכרה בישראל ונבחן האם הם אכן הגשימו את ייעודם ועד כמה הייתה להם השפעה על שוק הדיור להשכרה.

א. שוק הדירות להשכרה בישראל

בניגוד למרבית המדינות המפותחות בעולם אפשר לומר כי במדינת ישראל כמעט ולא קיים שוק דירות להשכרה לטווח ארוך וממילא לא קיימת רגולציה המתאימה לשוק כזה. למעשה, שוק ההשכרה למגורים בישראל, במתכונתו הנוכחית, פונה בעיקרו להשכרה לתקופות מוגבלות ולא להשכרה לטווח ארוך. יתר על כן, גם בתקופות הקצרות של ההשכרה, אין לדייר הגנה שדמי השכירות יישארו קבועים וכל חידוש של חוזה שכירות רגיש לתנודות במחירי הנדל"ן, למשל, כל עלייה במחיר שוק הדירות, זמנית וספקולטיבית ככל שתהיה, גוררת עלייה מידית בדמי השכירות כבר במועד חידוש הסכם השכירות. לעומת זאת, ברוב המדינות המערביות, קיים מנגנון המגן על הדייר מפני עליית דמי השכירות במהלך כל התקופה שבה הוא מעוניין להמשיך להתגורר בדירה.

התנודתיות הרגישה של שוק הדיור להשכרה בישראל פוגעת ביציבותו ובהתפתחותו. כך, למשל, המציאות מלמדת כי קרנות פנסיה וחברות ביטוח, המחזיקות בתיק ההשקעות שלהן נכסים משיאי תשואה כגון משרדים ומרכזי קניות, נמנעות מלהיכנס לשוק הדיור להשכרה בישראל.

 

ב. פטורים והקלות במס הכנסה על הכנסה מדמי שכירות למגורים

בעקבות גלי העלייה ממדינות חבר העמים בסוף שנות ה-80 נוצר הכרח למציאת פתרונות להגדלת היצע הדירות למגורים. מלבד בנייה מסיבית של דירות למגורים ופתרונות זמניים אחרים, נחקק גם חוק מס הכנסה (פטור ממס על הכנסה מדירת מגורים) (הוראת שעה), תש"ן 1990, המעניק פטור ממס הכנסה על הכנסה מהשכרת דירה למגורים עד לתקרה מתואמת בסך של 4,680 ש"ח לחודש.

בדברי ההסבר לחוק נקבע כי מטרת החוק היא:

"לעודד בעלי דירות שאינן משמשות למגורי בעליהן להשכיר את הדירות ועל ידי כך לגרום להיצע גדול יותר של דירות מגורים להשכרה ולהקל על שוכרי הדירות"

חלופה נוספת להקלה במס הכנסה על הכנסה מהשכרת דירה למגורים נמצאת בסעיף 122 לפקודת מס הכנסה לפיה, יחיד שהייתה לו בשנת המס הכנסה מדמי שכירות מהשכרת דירה המשמשת למגורים בישראל, יהיה רשאי לשלם עליה מס בשיעור של 10% (ללא ניכוי הוצאות).

פטור והקלה אלו ניתנו כל עוד ההכנסה מדמי השכירות אינה מהווה הכנסה מעסק בידי מקבלה.

אכן, פטורים והקלות אלו נועדו לעודד את הגדלת ההיצע של דירות להשכרה. יחד עם זאת, לא היה בהם כדי לעודד בנייה מאורגנת ומתוכננת להשכרת דירות מגורים במסגרת עסקית. להיפך, בנייה מאורגנת להשכרה הייתה מבטלת את הפטור או ההקלה, לפי העניין, מאחר וההכנסה מדמי שכירות הייתה נחשבת, ככל הנראה, כהכנסה מעסק בידי מקבלה.

ג. חוק לעידוד בניית דירות להשכרה, תשס"ז- 2007, "חוק שטרית".

החוק לעידוד בניית דירות להשכרה, הידוע גם בכינויו "חוק שטרית", נועד לעודד בנייה לטווח ארוך. החוק מעניק הטבות מס באמצעות ניכוי פחת בשיעור של 20% ופטור ממס במכירת הבניין אולם ללא הטבה במס על ההכנסה השוטפת מדמי השכירות. החוק נכשל בעקבות התנאים המחמירים שהציב למבקשים להיכנס לפתחו. התנאים כללו, בין היתר, דרישה להחזקת כל הדירות בבניין לתקופה מינימאלית של 25 שנים, הגבלת שטח הדירה ותנאים נוספים שהפכו את החוק לבלתי רלוונטי.

ד. חוק לעידוד השקעות הון

החקיקה המשמעותית ביותר, לעידוד בנייה למגורים, נחקקה כבר בשנת 1968 בתיקון מס' 5 לחוק עידוד השקעות הון , התשי"ט-1959 ( להלן: "החוק לעידוד השקעות הון" ) על ידי הוספת פרק שביעי 1 לחוק שכותרתו "הטבות במס לגבי בנינים להשכרה".

בדברי ההסבר לחוק נכתב כך :

"קיים קושי בהשגת דירת מגורים בדמי שכירות.. תכליתה של הצעת החוק לאפשר לאנשים החסרים הון התחלתי למימון רכישת דירה להשיג דירה בתנאי שכירות חודשית סבירה בזה יהא כדי לסייע לזוגות צעירים בסידור מגוריהם"

גם בחלוף למעלה מ- 40 שנים נראה כי דברי ההסבר רלוונטיים היום מתמיד. מאז ועד היום נערכו שישה תיקונים בפרק שביעי 1 לחוק עידוד שהאחרון בהם היה תיקון מס' 67 משנת תש"ע.

החוק במתכונתו הנוכחית, מעניק שורת הטבות ליחיד או לחברה הבונים בניין להשכרה שלפחות מחצית משטחו מיועד להשכרה למגורים לתקופה של לפחות 5 שנים. ההטבות שלהן זכאי המשקיע כוללות בין היתר ניכוי פחת בשיעור של 20% לשנה (משמעות ההטבה המזכה בניכוי פחת בשיעור של כ-20% לשנה הינה, כי בשנים הראשונות של הפרויקט לא תהיה חבות מס), שיעור מס של 11% לחברה ו- 20% ליחיד וזאת הן על ההכנסה מדמי השכירות והן על ההכנסה ממכירת הדירות, פטור ממע"מ בהשכרה ובמכירת הדירות ומס בשיעור של 20% על חלוקת דיבידנד מרווחי הבניין המאושר. יודגש, כי ההטבות מוענקות גם להכנסה ממכירת דירות שנמכרו לפני תום התקופה של חמש השנים ובלבד שמחצית משטח הבניין מושכרת למגורים לתקופה של חמש שנים לפחות. באמצעות המכירה המידית של הדירות, שאינן מיועדות להשכרה למגורים, המשקיע יכול להחזיר לעצמו חלק מההון שהושקע בפרויקט מיד עם סיומו.

לכאורה, החוק לעידוד השקעות הון אינו מעניק הטבה אפקטיבית ליחיד, הואיל ויחיד זכאי לפי סעיף 122 לפקודת מס הכנסה לשיעור מס מוטב של 10% על הכנסת דמי השכירות ובמכירת הדירות הוא זכאי לשיעור מס שבח של 20% בלבד ולעיתים אף לפטור מוחלט.

ברם, יש לזכור כי קיים סיכון ממשי שרשויות המס יראו בהכנסות היחיד מדמי השכירות ו/או ממכירת הדירות כהכנסה עסקית לפי סעיף 2(1) לפקודה ולכן ישללו ממנו את ההטבות של שיעור המס המוטב לפי סעיף 122 לפקודה ( 10%) ושיעור המס של 20% על השבח. במקרה כזה, שיעור המס שיחול על היחיד יהיה בהתאם למדרגות המס הקבועות בסעיף 121 לפקודה שמדרגתו הגבוהה עומדת על 45% ועליה יש להוסיף דמי ביטוח לאומי בשיעור של כ-16% עד לגובה תקרת ההכנסה החייבת בתשלום ביטוח לאומי.

סיכום והמלצות

החוק לעידוד השקעות הון במתכונתו הנוכחית הביא לתחילתו של שינוי מגמה בשוק הדירות להשכרה בישראל ומשקיעים בוחנים כיום את האפשרות להיכנס בשעריו. נציין כי חישובים כלכליים מלמדים שהתשואה בפועל מהטבות המס הניתנות בחוק עשויה לשפר את התשואה בהשקעה בבניין להשכרה בשיעור של עד כ-33% לעומת השקעה אלטרנטיבית שאינה זכאית להטבות במס.

תודתנו לשי כהן , עו"ד (רו"ח) על עזרתו בכתיבת המאמר.

עוד כתבות

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

אחרי פחות משנה: מנכ"ל חדשות 13 פורש מתפקידו

עפ"י הודעת רשת 13, אור צלקבוניק פורש על רקע "התוכנית המתגבשת לשינויים במודל פעילותה של חברת החדשות" ● רק לאחרונה דווח על שורת מהלכים שתכנן צלקובניק לבצע בחטיבת החדשות, כמו למשל קיצוץ מהדורת שישי לשעה בלבד; המהלך אומנם נותר על כנו, אך לא ברור מה יקרה בהמשך

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש על סף מכירת השליטה גם באלרון

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● סכום העסקה המשוער: כ-90 מיליון דולר

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%