בוטלו המגבלות שמנעו כפל מענקים למעסיקי בעלי מוגבלויות

מעסיקי נכים יהנו מסבסוד משכורותיהם, בנוסף לכל מענק שהם זכאים לו

מינהלת מרכז ההשקעות של משרד הכלכלה ביטלה את המגבלה שמנעה ממעסיקים לקבל מהמדינה מענקים במצב שבו הם כבר זוכים למענק על העסקה של נכים. המגבלה על כפל מענקים בוטלה בימים האחרונים לאחר דיון שעשו בנושא שר הכלכלה, נפתלי בנט, מנכ"ל המשרד, עמית לנג, ומנהל מרכז ההשקעות, נחום איצקוביץ'. במרכז ההשקעות אמרו ל"גלובס", כי המדיניות הקודמת הרתיעה בעלי עסקים רבים מקליטת נכים במסגרת מסלול התעסוקה, שכן הדבר מנע מהם לקבל מענקים במסלולים אחרים - גם במקרה שמדובר במעסיק שמחזיק במפעל ייצור בפריפריה.

במסגרת מסלול התעסוקה, בעל עסק זכאי להחזר של 25% משכרו של עובד נכה למשך 30 חודשים. "מדובר בשינוי שמתבסס על ראייה חברתית", אמר היום (ג') איצקוביץ', שבעבר שימש מנכ"ל משרד הרווחה, "מצאנו שמעסיקים העדיפו לקבל את המענקים ממרכז ההשקעות במסגרת של מסלולים אחרים במקום במסלול התעסוקה. הואיל והעמדנו את תחום העסקת בעלי המוגבלויות כיעד, החלטנו להחריג את העסקת הנכים מהכלל הנהוג, ומעתה מעסיקים יוכלו ליהנות במקרה כזה בו זמנית משני מסלולים לקבלת מענקים".

לדברי איצקוביץ', נהלי מרכז ההשקעות עודכנו בימים האחרונים באופן שבעלי מפעלים ובתי עסק יוכלו ליהנות מכפל המענקים כבר במסגרת ההקצאה האחרונה שאושרה למתן מענקים, בהיקף של כ-100 מיליון שקל. "המצב הקודם העמיד בעלי מוגבלויות רבים בנקודת נחיתות מול מעסיקים, שהיו צריכים לבחור בין מענקים הקשורים להעסקתם או למענקים הקשורים לפיתוח המפעל בעקבות השקעת הון. אנחנו סבורים שהשינוי הזה יאפשר להרחיב את אפשרויות התעסוקה של בעלי מוגבלויות, שנחשבים לעובדים מסורים, יציבים ונאמנים, שעושים עבודה יוצאת מן הכלל". מנתוני מרכז ההשקעות עולה, כי בישראל כ-250 אלף נכים שזכו להכרה מהמוסד לביטוח לאומי, אך רק כ-14 אלף מהם מועסקים בשוק העבודה.

בתקופה הקרובה עתיד מרכז ההשקעות להרחיב את מדיניות התמיכה שלו גם בכמה עשרות בתי עסק ששיעור בעלי המוגבלויות שמועסקים בהם עולה על 60% ממצבת כוח האדם. מדובר בבתי עסק שנקלעו לקשיים כלכליים, ועם השינוי הצפוי, תוארך בשנתיים תקופת ההשתתפות של המדינה בשכרם של העובדים, בנוסף לתקופה של 30 החודשים הראשונים. היקף התקציב שהקצה המרכז לתוכנית זו הוא כ-5 מיליון שקל.