אהוד אולמרט יכול להתעודד

עד המדינה דכנר מת, וגם שאר הראיות בהולילנד אינן בטון יצוק

ברגע אחד, כשעה לאחר תחילת עדותו של אהוד אולמרט אתמול (א') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, עלו לפתע הטונים של קולו. פתאום נעלמה ארשת-הפנים הרגועה, ואולמרט הרעים בקולו מילים מוכרות: "לא היה ולא נברא! שקר וכזב! המצאה!", הוא אמר, בתשובה לשאלה אם עד המדינה המנוח שמואל דכנר הציע לו בשנת 1995 "עזרה כספית", דהיינו שוחד, בתמורה לכך שאולמרט יקדם, בתפקידו כראש עיריית ירושלים, את תוכניות הבנייה של פרויקט הולילנד.

את המילים הללו השמיע אולמרט גם לפני מעט יותר משנה, גם אז מאחורי פודיום ומיקרופון, בבית המשפט המחוזי בירושלים, רגע אחרי הרשעתו בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות וזיכויו בפרשות ראשונטורס וטלנסקי. "הוכח שלא היו מעטפות כסף, אין מעטפות כסף, בית המשפט הכריע בצורה חד-משמעית", הוא הרעים אז בקולו - רגע אחרי שבית המשפט קבע את ההיפך הגמור.

מיומנותו של אולמרט בהופעה כעד הגנה בבית משפט, בשעה שהוא מתייצב כאחד הנאשמים, ניכרה היטב מתחילת עדותו במשפט הולילנד. לא נצפתה אצלו סערת נפש מיוחדת, גם לא התרגשות יוצאת דופן. אולמרט העיד במשך שבועות ארוכים במשפטו הקודם בירושלים. הפעם תצטמצם עדותו ל-3-4 ישיבות בלבד, השבוע ואולי גם בשבוע הבא.

באולמו של השופט דוד רוזן לא ניתנה לאולמרט במה לפירוט תולדות חייו, כפי שעשה במשך שעות ארוכות מול השופטים מוסיה ארד, יעקב צבן ומשה סובל. 30 שניות לאחר תחילת העדות, כבר נדרש אולמרט להשיב באשר למידת מעורבותו בקידום תוכניות הבנייה המסועפות של פרויקט הולילנד.

מי שכן חוותה סערת רגשות, לרבות דמעות, היא שולה זקן, שישבה על ספסל הנאשמים מול אולמרט, בעת שהוא התייחס לשאלת יחסי הידידות בינה לבין דכנר.

שלב עדויות ההגנה, המתקיים זה חודשים אחדים, החל בלי שסנגוריהם של הנאשמים העלו טענת "אין להשיב לאשמה". פירוש הדבר הוא שגם הם מסכימים, הסכמה שבשתיקה, שיש להשיב לאשמה. דהיינו, שהפרקליטות הצליחה להוכיח את אישומיה, לפחות ברמה הלכאורית.

לאחר מותו של עד המדינה דכנר אף התנהלו דין ודברים בין סנגוריהם של כמה מהנאשמים, כולל אולמרט ודני דנקנר, לבין הפרקליטות בשאלת חזרת התביעה מכתב האישום. העניין נדון בדרגים הגבוהים, והוחלט להמשיך במשפט.

עם זאת, אולמרט יכול לחוש מעודד נוכח כמה מההתפתחויות שאירעו מאז החל המשפט. מותו של דכנר בלי שסנגוריו של אולמרט הספיקו לחקור אותו חקירה נגדית מלאה, עתיד להביא להפחתה מסוימת במשקל שיינתן בסופו של דבר לעדותו של דכנר.

גם העובדה שמי ששימש לטענת הפרקליטות כיעד לכספי השוחד לאולמרט, האח יוסי אולמרט, חזר בו באופן מוחלט מהדברים שאמר בחקירת המשטרה, בשעה שהעיד בווידיאו-קונפרנס במשפט, איננה מוסיפה בריאות לתביעה.

הראיות נגד אולמרט אינן בטון יצוק, אף שקיימות דרכים משפטיות להתמודד עם כל הבעיות הללו. למשל, ההכרזה על יוסי אולמרט כעד עוין והעדפת גירסתו במשטרה על פני גירסתו במשפט.