גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

150 ש' למופעי חנוכה השנה; רמי לוי מסבסד הצגה ב-20 ש'

מופע חנוכה ב-20 שקל, ועוד בכיכובם של רינת גבאי וטוביה צפיר, הוא הזדמנות ששום הורה לא מחמיץ; ואכן, רוב הכרטיסים למופע - שרמי לוי וכאל מסבסדים את הפקתו - אוזלים במהירות ■ "גלובס" בודק כמה נשלם השנה במופעי חנוכה

רק לפני רגע היינו במערבולת החגים האחרונים - וכבר אנו צוללים קדימה: פריצתו של רמי לוי לשוק הפקות הילדים לחנוכה מסמנת, חודש וחצי לפני חג המופעים המובהק, את יריית הפתיחה במלחמת הכרטיסים הגדולה עם הצעה מהפכנית לצרכן.

תמורת 20 שקלים לכרטיס - הוצאה משפחתית ממוצעת של עשרות שקלים בלבד - יקבלו הילדים בסבסוד משותף של לוי עם חברת האשראי כאל לא רק את המופע "פנטזיה" של תיאטרון "הבימה", עטור כוכבים ממובילי הז'אנר כמו טוביה צפיר ורינת גבאי, אלא גם תיק ממותג עמוס צ'ופרים מחטיפים ושתייה ועד למברשת שיניים. זאת במקום בילוי חנוכה סטנדרטי של מאות שקלים, לפני שתייה ואוכל, שבו הורגלנו.

הבשורה, יש לציין, היא לא רק המחיר אלא גם הפריסה הגיאוגרפית הרחבה, עם נציגות מרשימה לערי הפריפריה - מנהריה וקריית שמונה ועד לדימונה. זה הדבש - וגם עוקץ בצדו: שעות ספורות לאחר פתיחת המכירה באינטרנט אתמול, כמעט ולא נותרו כרטיסים פנויים. כעת, מספרים בהפקה, נשקלת הוספת מופעים לרשימה הקיימת. הקמפיין שהעלתה כאל אתמול בערב הוסר, לעת עתה, עם הסתערות הצרכנים שחיסלה את המלאי.

מהסבסוד המשותף שמנסה לשבור את השוק הצרכנים, כמובן, מרוויחים: לא רק חברות האשראי, ועדי העובדים ומועדוני הצרכנות מציעים השנה הנחות - לזירה נכנסת, בניסיון להשיב מלחמה, גם רשת שופרסל דיל - עם חסות לשני מופעים: "שלגיה והצייד" ו"אלדין ויסמין" - המוזילה את מחיר הכרטיסים ל-50 שקל, במהלך שיחל באמצע אוקטובר. ובכל זאת, קיים הבדל לא רק במחיר: ההטבה במקרה הזה מיועדת לחברי מועדון בלבד, ולא לקהל הרחב, ומותנית ברכישה בגובה 100 שקל בסניפי הרשת.

"כבר שנים אני שומע את הלקוחות, את העובדים, אפילו את הילדים שלי - מדברים על מחירי המופעים שבשמיים", אומר לוי ל"גלובס", וזה עוד לפני כל ההוצאות הנלוות. אני באמת מנסה לחשוב על הצרכנים".

- במחיר כזה, קשה להאמין ש-30 הצגות יענו על הביקוש.

"רצף ההופעות מאוד אינטנסיבי. אנחנו לא יכולים להציל את כל עם ישראל. מה שחשוב הוא שכבר יצרנו תחרות - כבר אנחנו רואים גורמים נוספים שמנסים להוריד מחירים, וטוב שגם הם נכנסים לתמונה".

מנכ"ל כאל, דורון ספיר, מוסיף כי החבירה למיזם של לוי נועדה "לרקום מהלך חברתי צרכני משותף - מופע חנוכה לכל המשפחה במחיר שווה לכל כיס. לכן החלטנו לייעד את המהלך לכלל האוכלוסייה ולא רק ללקוחותינו".

המחיר האמיתי

מחירו המלא של כרטיס לרוב המופעים עומד על 150-170 שקל, כשהמשמעות היא 600-680 שקל למשפחה עם שני ילדים, לא כולל שתייה ומזון, שבדרך-כלל נמכרים בתוך מתחמי המופעים במחירים מופקעים.

בפועל, בעבור רוב המופעים ישלמו רוב המזמינים מחיר ממוצע של 60 שקל.

ומה לגבי העלילה? יש מי שנצמד יחסית לקלאסיקות (כמו אלאדין או בגדי המלך החדשים), יש מי שהופך את הקלאסי לעיבוד חדשני לגמרי (כמו שלגיה והצייד), חלקם של המחזות מקוריים ולעתים "עלילה" היא רק המלצה - נסו, למשל, למצוא תקציר לעלילה בפרסומי "מותק של פסטיבל" או "הגיבורים". גם אם היא קימת, אף אחד לא מתכוון לפרט - ממילא ההנחה היא שהפופולריות היא על פי הכוכבים שמעטרים אותו - וכאלה יש בשפע: כוכבי ילדים ותיקים, פליטי ריאליטי, דוגמנים ושחקנים (ראו פירוט חלקי בטבלאות).

יריית פתיחה

עם השנים, נעשו ההפקות גרנדיוזיות ומחירי המופעים בלתי אפשריים - והקהל אמנם זורם בהמוניו, אך מעטים אם בכלל משלמים מחיר מלא. את תפקיד הספונסר תופסים בעיקר חברות האשראי ומועדוני הצרכנות, שנאבקים על לב הצרכן במתן הצעות ערך משמעותיות. מחירי הקופה הראשוניים ירדו גם הם - אם בעבר כל כרטיס להפקת ענק עלה 220-250 שקל, הרי שהיום עומד מחיר התחלתי למופע יקר על 170 שקל. המחיר הזה לא השתנה, אגב, מאז השנה שעברה על פי בדיקת "גלובס".

בפועל, מתמלאים האולמות בעיקר הודות להטבות שניתנות לצרכן במתכונת 1 1 או כהנחה ממש, שמתבררת פעמים רבות כמשתלמת הרבה יותר ומגלמת גם הוזלה של 60%-70% מערך הכרטיסים. "השינוי בשיטת הכוכבים של חברות האשראי תרם את חלקו לעניין", מוסיף דורי גנאל, סמנכ"ל לקוחות מקבוצת נופשונית. "היום ההטבות מורגשות בכיס, ללא תרגום חסר פרופורציה של נקודות או כוכבים שנאגרו במשך חודשים ארוכים. בהתאם גם מספר המופעים הגדולים גדל משניים ביום לארבעה, באותם אולמות ענק".

יריית הפתיחה, כאמור, נורתה מעט מוקדם: נותני ההטבות הפוטנציאליים עוד לא חשפו את כל הקלפים - ובשבועות הקרובים, מגלה ניסיון העבר, יצוצו קרוב לוודאי הטבות נוספות גם באתרי הקופונים למיניהם וברשתות שונות (כמו חנויות ספרים וחברות תקשורת) שייצאו במבצעי חנוכה לקהל לקוחותיהן.

פרשנות: הופעה וקפה ב-25 שקל / דפנה הראל-כפיר

בשבוע אחד זכו צרכני ישראל לרוות נחת פעמיים - קפה ב-5 שקלים ומופע ילדים מושקע בחנוכה ב-20 שקל בלבד. הציניקנים יגידו שרשת קפה ב-5 שקלים היא בדיחה פופוליסטית לא מוצלחת ושמופע ב-20 שקל הוא מופע מפסיד.

הנאיבים יגידו שסוף-סוף יש כאן צדק חברתי. אבל גם בלי להשתייך לאף אחד מאלה, אי-אפשר שלא להתפעל משתי היוזמות האלה, שמגיעות יותר משנתיים אחרי שמאות אלפי ישראלים החלו להעז ולהתלונן בקול על יוקר המחיה.

משהו קורה כאן. מצד אחד, עולם כמנהגו נוהג - רשתות בתי-קפה מוכרות כוס קפה ב-18 שקל, מחיר מלא של כרטיס לפסטיגל עומד על 170 שקל ופופקורן ב"דיסני על הקרח" היכל נוקיה נמכר ב-50 שקל, ומצד שני, הסדקים בהגמוניה של החברות הגדולות מתחילים להתגלות.

את אותם ציניקנים שמספידים את רשת קופיקס עוד לפני שמלא שבוע לפתיחתה, נשלח לקרוא את הדיווחים על מהלכי תגובה שכבר נראים בשטח, כמו זה של רשתות בתי-הקפה בקניון רחובות שהוזילו את הקפה ל-5 שקלים.

ולמי שמזלזל במהלך של רמי לוי, שסבסד את מופע החנוכה פנטזיה ואיפשר מכירת כרטיסים ב-20 שקל, נזכיר את השאננות של חברות הסלולר, שלפני שנה וחצי הביטו בהתנשאות על חברות הסלולר הקטנות - והיום חוות נטישה המונית של לקוחות (כ-100,000 נטשו את 3 החברות הגדולות בספטמבר, כפי שנחשף השבוע ב"גלובס").

אז כן, משהו מתחיל לזוז. זה אמנם לקח זמן, זה אמנם מעט ומאוחר, וזה אמנם עדיין לא נוגע ברוב הסעיפים הכבדים של ההוצאות המשפחתיות, אבל כשיוקר המחיה כל-כך גבוה - בהחלט נעים להתנחם בהופעה ב-20 שקל ולקנח בקפה ב-5 שקלים.

מותק של פסטיבל

שלגיה והצייד

בגדי המלך החדשים

מומנטיטו

אלאדין ויסמין

הגיבורים

פנטזיה

פסטיגל

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות