מחקר: לגליזציית הקנביס תניב כ-1.6 מיליארד שקל בשנה למדינה

מחקר של מכון ירושלים לחקר שווקים: לפחות 275 אלף ישראלים בוגרים השתמשו במריחואנה בשנה האחרונה - 18 אלף תיקים פליליים נפתחים מדי שנה ■ מדובר בשוק המגלגל כ-2.5 מיליארד שקל בשנה - כולו בכסף "שחור"

לגליזציה של קנביס והטלת מס עליו יניבו הכנסות בהיקף של כ-950 מיליון שקל בשנה, ויחסכו כ-700 מיליון שקל נוספים מתקציב המשטרה לצורך אכיפה פלילית - כך עולה מנייר עמדה שפרסם היום (ד') מכון ירושלים לחקר שווקים.

לפי המכון, לפחות 275 אלף ישראלים בוגרים השתמשו במריחואנה בשנה האחרונה, כאשר לפי הערכות המכון מדובר בשוק המגלגל כ-2.5 מיליארד שקל בשנה - כולו בכסף "שחור".

עוד עולה כי הטלת מס על הקנביס בשיעור דומה לזה המוטל על סיגריות ואלכוהול תניב הכנסות בהיקף של כמיליארד שקל בשנה, בחישוב המבוסס על נתונים מישראל ומתודולוגיה דומה לזו של מחקר שנעשה בארה"ב על-ידי פרופ' ג'פרי מיירון מאוניברסיטת הרווארד.

"למעלה מ-18 אלף תיקים פליליים נפתחים מדי שנה בגין עבירות הקשורות בקנביס, כ-70% מהם בגין החזקה לצריכה עצמית", מסביר ירדן גזית ממכון ירושלים לחקר שווקים. "אכיפת איסור השימוש, הגידול והסחר בקנביס אחראית ל-5.2% מכלל התיקים הפליליים, 6.4% מכלל התיקים המגיעים להכרעה בבית משפט ו-5.4% מהאסירים הפליליים בישראל", הוסיף.

מניתוח תקציב מערכת אכיפת החוק עולה כי ביטול האכיפה יחסוך למערכת אכיפת החוק משאבים בהיקף של כ-700 מיליון שקל בשנה, אשר יוכלו להיות מופנים לאכיפת פשעים אחרים או לצרכים אחרים בכלל.

עם זאת, לפי סקר שהזמין המכון בקרב 500 נשאלים המהווים מדגם מייצג, רק רבע מהישראלים (26%) תומכים במהלך של לגליזציה, זאת בניגוד לתמונה בארה"ב, שם יותר ממחצית מהאמריקאים (52%) תומכים במהלך דומה.