מיני מבחן דרכים: סיאט לאון 2013 - יותר היגיון, פחות רגש

סיאט לאון החדשה מיישרת קו עם אחותה השמרנית פולקסווגן גולף ביותר ממובן אחד

לא מעט חוקרי שיווק עוסקים בשאלה המורכבת של "שווי המותגים" ונעזרים לשם כך בסקרי שוק יקרים. אבל ענף הרכב מאפשר לעתים להגיע לתשובה בקלות. ניקח למשל את המקרה של הסיאט לאון החדשה מול הפולקסווגן גולף החדשה. שתיהן ניצבות על אותה פלטפורמה מודולרית של קבוצת פולקסווגן (MQB) ובנויות מאותם רכיבי יסוד בשיטת "לגו". הן חולקות ביניהן יותר מ-90% מרכיבי הרכב או במילים אחרות, "אותה הגברת בשינוי אדרת".

אבל בישראל הסיאט לאון 1.2 ליטר הבסיסית עולה 123 אלף שקל, והגולף עולה 134 אלף שקל. אם מוסיפים את מחיר האבזור התקני העודף של הסיאט (גג שמש חשמלי, חישוקים קלים), יוצא שלקוח הגולף משלם כ-15% יותר עבור שם המותג "פולקסווגן".

למרבה הצער, המותג סיאט מתכנס כיום אל ערכי החברה-האם גם בתחום העיצוב החיצוני. את מקום הקימורים החושניים והנראים למרחוק של הלאון היוצאת מחליף כעת עיצוב זוויתי וסופר שמרני. זו עדיין מכונית נאה, אבל עיצובה נטמע ברקע בצורה כה יעילה, עד שרק מעטים הבחינו ברכב ההדגמה שלנו, שהיה אחד מהחמישה שעלו על כבישי הארץ.

את עיצוב תא הנוסעים אפשר להגדיר במילה אחת: גולף. זה אינו דבר רע לכשעצמו, וכמו הגולף גם הלאון ניצבת על בסיס גלגלים מכובד ומציעה מרחב מרשים מאוד במושב האחורי בתוספת תא מטען מכובד. עמדת הפיקוד מזכירה את זו של המכונית-האחות, כולל מסך המגע הצבעוני לשליטה במערכות המשנה. עיצוב הדיפונים קצת פחות רבוע משל האחות הגרמנייה וחומרי הדיפון מעניקים הרגשה מעט פחות יוקרתית, אבל בסך הכול הלאון בנויה היטב, מבודדת היטב מרעשים ומספקת סביבת מחיה משפחתית יעילה.

רכב ההדגמה שלנו צויד במערכת ההנעה הבסיסית: מנוע 1.2 ליטר טורבו בהספק 105 כ"ס, עם תיבה כפולת מצמדים מטיפוס DSG. 105 כוחות סוס זה אולי לא הרבה, אבל המנוע הקטן מספק הרבה מומנט בסל"ד נמוך, וכמו בגולף גם הלאון עברה דיאטה והפחיתה יותר מ-100 ק"ג במשקל העצמי.

התוצאה היא מכונית זריזה, שמאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-10 שניות בלבד, שומרת על דחף מכובד בעליות ארוכות ותלולות ומשייטת בשלווה במהירויות גבוהות. צריכת הדלק אמנם אינה מתקרבת לנתון הרשמי של 20 ק"מ לליטר, אבל בהחלט נושקת ל-15 ק"מ לליטר בתנאי נהיגה ריאליים.

על כבישים מפותלים הלאון היא מכונית נעימה לנהיגה. יש לה היגוי חד מעט יותר משל הגולף, אם כי עדיין לא ממש מדויק, ושלדה הדוקה שמאפשרת העברות משקל רהוטות על כבישים מפותלים. באופן מפתיע, נוחות הנסיעה משובחת. צריך רק לקוות שהחישוקים הגדולים בדגמים המאובזרים לא יפגעו באיכות הזו.

בשורה התחתונה הלאון החדשה היא אחת המכוניות הטובות בקבוצה ודיל מצוין למי שרוצה גולף, אבל לא מוכן לשלם פרימיום. חבל רק שחברה שהלוגו שלה היה "AUTO EMOCION" ("ריגוש מוטורי" בספרדית), הותירה מאחוריה את הרגש לטובת ההיגיון.