נסגר התיק נגד מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות יוסי פתאל

רשות ההגבלים חשדה כי פתאל המליץ על תיאום קו פעולה עסקי בניגוד לחוק ההגבלים העסקיים, אולם היום החליטה לסגור את התיק מחוסר ראיות מספיקות

רשות ההגבלים העסקיים הודיעה היום (ג') לעורכי הדין נבות תל-צור, דרור שטרום וגל רוזנט כי בעקבות השימוע שהתקיים, הוחלט על סגירת תיק החקירה נגד התאחדות סוכני הנסיעות והתיירות בישראל והמנכ"ל שלה, יוסף פתאל, אשר נחקרו בשעתו בחשד לקו פעולה בידי איגוד עסקי. זאת, "מן הטעם של חוסר בראיות מספיקות להעמדה לדין" - כך נודע ל"גלובס".

לפני כשנה הודיעה הרשות לפתאל כי הוחלט להגיש כנגדו כתב אישום, בכפוף לשימוע, בגין החשדות. הרשות חקרה חשד כי בין החודשים מארס ליולי 2008 פנה פתאל בשם ההתאחדות למנהלי משרדי סוכנויות הנסיעות בחוזרים ואגרות שונות, בהם המליץ לחברי ההתאחדות על קו פעולה לפיו יגדילו את התשלומים הנגבים מהלקוחות, בין היתר באמצעות קביעת שער חליפין המפצה על שחיקת המט"ח ואשר על-פיו יצוטט המחיר ללקוח בשקלים, גביית תשלום נוסף מהלקוחות וצמצום הנחות ללקוחות עסקיים.

חקירת רשות ההגבלים בפרשה נפתחה בשנת 2009, בתקופתה של הממונה הקודמת, רונית קן, אז פשטו חוקרי הרשות על משרדי התאחדות סוכני הנסיעות, תפסו מסמכים וחקרו את בכירי ההתאחדות. מנכ"ל ההתאחדות, יוסי פתאל, זומן למסור את גרסתו במשרדי הרשות בתל-אביב.

במסגרת החקירה, נבחן חשד לפיו ניסתה התאחדות סוכני הנסיעות להגיע להסכמות עם חברות תעופה, בהן בריטיש איירווייס, סוויס ואייר פראנס, על גביית עמלת מינימום במכירת כרטיסי טיסה באינטרנט. כתוצאה מהסדר כזה מחירי הכרטיסים לצרכנים ברכישה אינטרנטית היו עולים, והייתה העדפה ברורה לרכוש את הכרטיסים דרך סוכן. מדובר לכאורה בהסדר כובל הפוגע בתחרות.

ואולם, כבר בשלב ההזמנה לשימוע ויתרה הרשות על הטענה כי נעשה הסדר כובל, והודיעה כי תעמיד את ההתאחדות ופתאל לדין, בכפוף לשימוע, בגין סיכום על קו פעולה עסקי אסור, עבירה על סעיף 5 לחוק ההגבלים העסקיים, הפחותה בחומרתה מעבירת ההסדר הכובל.

היום מתברר כי לאחר השימוע החליטה הרשות לוותר על כל האישום, שכן לא תצליח להוכיח את החשדות עקב חוסר ראיות.

עורכי הדין נבות תל-צור, דרור שטרום וגל רוזנט מסרו כי הם מברכים על קבלת עמדתם כי לא נעברה בפרשה זו כל עבירה ועל ההחלטה לסגור את התיק, החלטה אשר יש בה לתרום לחיזוק אמון הציבור במוסד השימוע.

מההתאחדות נמסר כי הם מברכים על ההחלטה ושמחים בה ומקווים להמשך שיתוף-פעולה עם הרשות בשורת נושאים הנמצאים בטיפולה לבקשת ההתאחדות וחבריה.