אובמה מגביר לחץ על הקונגרס: הסירו את האיום מעל משפחותינו

נשיא ארה"ב אומר במסיבת עיתונאים: "אמריקאים אינם יכולים לדורש כופר כדי לעשות את עבודתם" ■ מסתמן שינוי בטון אך לא במהות

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הגביר אמש (ג') שוב את הלחץ על מחוקקים רפובליקאים בבית-הנבחרים לשים קץ להשבתת הממשל הפדרלי ולהרים את תקרת החוב לפני 17 באוקטובר, המועד שבו צפוי משרד האוצר למצות את יכולתו החוקית ליטול הלוואות.

"הסירו את האיום מעל משפחותינו והעסקים שלנו", אמר אובמה. "אמריקאים אינם יכולים לדרוש כופר כדי לעשות את עבודתם".

הפער בין הצדדים נותר עמוק כשהיה. הנשיא חזר והכריז, כי לא ינהל כל מו"מ עם הרפובליקאים כל עוד נמשכת ההשבתה וכל עוד הקונגרס מסרב להרים את תקרת החוב. המחוקקים הרפובליקאים קוראים לבית הלבן ולדמוקרטים בסנאט לנהל מו"מ מיידי ללא תנאים מוקדמים.

בכל זאת, על פי כמה הערכות מסתמן שינוי בטון של אובמה, אם כי לא במהות. במאמץ להימנע מיצירת רושם שהממשל מסרב להידבר, הדגיש הנשיא שהוא מוכן לדבר על כל דבר, אפילו על תכנית הרפורמות בשירותים רפואיים, אבל הוא מנוע מלעשות כן תחת איום.

"אני מוכן לדבר עם ג'ון ביינר (יו"ר בית-הנבחרים) ועם רפובליקאים אחרים על כל דבר, לא רק על נושאים שאני חושב שהם חשובים אלא על נושאים שהם חושבים שהם חשובים", אמר אובמה. "אמרתי גם לביינר, שקיומן של שיחות אלה, שקיומו של מו"מ, אינם מחייבים לתלות מעל ראש העם האמריקאי איום של השבתת הממשלה או של כאוס כלכלי (במקרה של אי הרמת התקרה)".

אני מוכן ללכת לגבעת הקפיטול ולנסות", אמר אובמה. "אני מוכל אפילו לשלם בעד הארוחה בעת הפגישה".

במפלגה הרפובליקאית גובר הזעם על הבית הלבן ועל הסיעה הדמוקרטית בסנאט. על פי כמה דיווחים, מעצבי האסטרטגיה הרפובליקאית העריכו, שאובמה יתקפל כדי לא לחשוף את ארה"ב לסיכון של חדלות פרעון. העובדה שהוא מסרב להתקפל טרפה את קלפיהם ובשלב זה אין בידיהם תכנית ב'. תסכולם הולך וגובר לנוכח העובדה, שסקרים רבים מראים שהציבור נוטה להטיל את האשם במשבר יותר על הרפובליקאים ופחות על אובמה והדמוקרטים.