גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה עובר על המועמדות שרצות לראשות העירייה?

מאיימים עליהן, מנהלים נגדן מסעות הפחדה, מגמדים אותן ומובילים קמפיינים שליליים כדי להרתיע אותן - ובכל זאת הן יוצאות מאזורי הנוחות שלהן כדי לכבוש טריטוריה חדשה

נשים מתמודדות, לראשונה בתולדות המדינה, לראשות ערים ומועצות, המספר הגבוה ביותר אי פעם. ה-22 באוקטובר יהיה יום המבחן שלהן, אחרי חודשים של התמודדות עם איומים, ניסיונות לשים להן רגליים, תוקפנות ומסעות הפחדה.

ייצוג הנשים בזירה המוניציפלית כיום הוא זעום: מתוך 256 רשויות מקומיות, רק חמש נשים עומדות בראש ערים או מועצות. היחידה ששומרת על מקומה במשך שנים רבות ומתמודדת על כהונה רביעית היא מרים פיירברג, מנתניה. ועוד שני נתונים בולטים ומטרידים: מתוך 3,250 חברי מועצות ברחבי הארץ, רק 376 מהם הן נשים. בשליש מכלל ה רשויות המקומיות אין כלל נשים במועצה.

"השאיפה היא להגיע ל-30 ראשות עיר ו-1,000 חברות מועצה, וזה לא נתון מופרך, כיוון שבבחירות לרשויות המקומיות המתקיימות יירשם אחוז הנשים הגבוה ביותר שהתמודדו. יש לנו את ההזדמנות להוביל מהפכה", אומרת יפעת זמיר, מנכ"לית עמותת כ"ן (כוח נשים), שמכשירה נשים לכניסה לפוליטיקה.

המתמודדות על ראשות העיר יודעות שניהול עיר משול לניהול עסק: הוא מצריך יצירת ביקושים, על מנת שכלכלת העיר לא תישען רק על עצמה. לצד העיסוק בחינוך, ברווחה ובתשתיות, הן יצטרכו לנצל את הכריזמה שלהן, להפגין מנהיגות ולייצר אטרקטיביות לעיר שיעמדו בראשה. ותמיד יהיה מי שיחכה בפינה.

"חושבים שיכופפו אותי"

עינת קליש רותם, חיפה

סטטוס: 43, נשואה ואם לשניים

מקצוע: אדריכלית, מתמחה בתכנון עירוני במרחב הציבורי.

ניסיון קודם בזירה הציבורית: מובילת המאבק נגד חשמול הרכבת בחיפה, ופתיחת העיר לים. "ביוני הופענו בוועדה לתשתיות לאומיות - שלפעילות שלה יש דימוי דורסני, והסיכוי להרוס תוכנית שלה הוא כמעט אפסי - והצלחנו לעכב את המהלך לחשמול הרכבת. בזכותנו גם יורידו את סף הקרינה בעיר".

ההחלטה להתמודד: קליש עמדה בראש סיעה א-פוליטית עצמאית, ובמהלך הקמפיין חברה למפלגת העבודה, חיבור שלא צלח. "רציתי לשתף פעולה, אך העסקנים הפוליטיים לא אפשרו לי, כל מה שמעניין אותם זו עסקנות ולא אידיאולוגיה. המאבק שלי הוא למען חיזוק המרכז העסקי - חיפה היום היא עיר ללא עיר, אין לה חיוניות, אין לה כוח כלכלי או תרבותי, אין לה אמירה, העיר מנוהלת באופן רשלני ואיבדה את זהותה. במקום להעצים את הייחוד, עסוקים פה בלייבא את תל אביב. מבזבזים כספים על 'לחם ושעשועים', על פרויקטים מגלומניים לא נחוצים".

המחיר: "אני מוותרת על קריירה מפוארת, משרד עם פרויקטים מרשימים וגדולים, עבודה מול משרד הפנים ומשרד השיכון בתכנון פיתוח והתחדשות ערים ושכונות".

שמים רגליים: "אנשים חושבים שאם אני אישה יהיה לי קשה יותר, שיכופפו אותי, שאני פחות עמידה ופחות יציבה, אבל יש לי עמוד שדרה חזק. שיטת העבודה של נשים היא ביקורתית יותר, פתוחה יותר ומגיעה ממקום של ליבון עניינים. התפיסה המובילה כיום בפוליטיקה המקומית היא של 'אני ואפסי עוד'. כל מי שבא עם אמירה, רעיון או דעה אחרת, פשוט מבטלים אותו, קל וחומר אם מדובר בנשים, שהן בדרך כלל אלו שמציעות את הזווית האחרת".

תובנות מהמרוץ: "בתחילת הקמפיין עשיתי מספר טעויות כי התנתקתי מתחושות הבטן שלי. אני חייבת להרגיש כל הזמן שאני בדרך הנכונה, ולכן אני עוצרת מדי פעם, בודקת את עצמי, מביטה במראה וממשיכה הלאה".

"תפקיד כפוי טובה"

לין קפלן, תל מונד

סטטוס: 48, נשואה ואם לשלושה

מקצוע: יועצת אסטרטגית ושיווקית, עוסקת בייעוץ אסטרטגי וארגוני למנהלי בתי ספר.

ניסיון קודם בזירה הציבורית: במשך ארבע שנים הייתה יו"ר ועד ההורים בתיכון המקומי, הייתה ממקימי סיירת ההורים בתל מונד, ומיוזמי המהלך להבאת חשב מלווה ליישוב.

ההחלטה להתמודד: "התקבלה לפני כחצי שנה. היישוב גדל מאוד בשנים האחרונות, והרגשתי שדרושה קפיצת מדרגה בניהול שלו. זה אתגר גדול, כי המועצה גירעונית. פניתי ל'יש עתיד', הם בחנו מספר מועמדים ובחרו בי".

שמים רגליים: "בתקופה האחרונה אני מרגישה יותר ויותר את הגורמים האינטרסנטיים שמפיצים שמועות חסרות שחר, מוציאים את השד העדתי מהארון ומוסיפים טענות מגוחכות כאילו אני לא רוצה ללחוץ יד לספרדים. גם מאיימים על פעילים שלנו שהתמיכה בי תפגע בהם בעתיד. אני מקווה מאוד שאנשים יבינו שפוליטיקה מלוכלכת בדרך לכיסא ראש העיר, תישאר פוליטיקה מלוכלכת גם ביום שאחרי".

המחיר: "קודם כל, אובדן הפרטיות, כי זה יישוב קטן. ושנית, זה תפקיד כפוי טובה כי רוב היום עסוקים בפתרון בעיות ותלונות תושבים".

תובנות מהמרוץ: "למדתי כמה חשוב להקשיב לאינטואיציה שלי, שמציבה בפניי תמרורי 'היזהרי' חשובים. חשוב לבדוק דברים, לא להגיב בשליפה. לתת לדברים להתבשל".

"אי אפשר להפחיד אותי"

איריס אברהם, גבעתיים

סטטוס: 45, אם חד הורית לילד

מקצוע: בעלת משרד עצמאי לאסטרטגיה פוליטית וקשרי שלטון וממשל.

ניסיון קודם בזירה הציבורית: חברת מועצת עיריית גבעתיים במשך שלוש קדנציות. "בסוף 2006, כשראש העיר פרש, מילאתי את מקומו והפכתי לראש העיר בפועל במשך ארבעה חודשים עד לבחירות. לכן אי אפשר לאיים עליי או להפחיד אותי: כבר מכירים אותי בפוזיציה הזאת לטוב ולרע". ב-2007 רצה לראשות העיר, הפסידה, והייתה יו"ר האופוזיציה במשך שנתיים. לאחר מכן חברה לרשימה אחרת, והתמנתה לסגנית ראש העיר.

ההחלטה להתמודד: "הייתה לי אפשרות להישאר עם ראש העיר כמס' 2 בהבטחה של עד חצי המלכות, אבל אני רציתי את כל המלכות. התנאי לצאת שוב להתמודדות היה שיהיה מאחוריי גב מפלגתי פוליטי-כלכלי מלא, כי אני צריכה שתי הגנות - אחת לעצמי, כדי לא להפוך למממנת הבחירות, והשנייה, לא לשעבד את עצמי, את עתיד העיר ואת האינטרסים הציבוריים שלי לבעלי עניין שמונעים משיקולים זרים".

שמים רגליים: "מעבירים מסרים שליליים נגדי, אבל זה לא שורט אותי. להיות מאוימת או לפחוד, זה בכלל לא על סדר היום שלי".

אישה בפרונט: "אצל הגברים יש יותר שלטי חוצות, הכסף גדול יותר, והאגו גדול יותר, כי הוא משחק אצלם תפקיד מרכזי. האתגר בגבעתיים הוא להתמודד מול שלטים, מול משחק של תרומות. זו לא הזירה שבה אני משחקת".

*** הכתבה המלאה - במגזין "ליידי גלובס" הנמכר ברשת סטימצקי

עוד כתבות

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים לבחינות עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

התובע בבית הדין הפלילי בהאג: רוצה להוציא צו נגד נתניהו וסינוואר בגלל פשעי מלחמה

התובע בהאג ביקש צווי מעצר גם נגד גלנט, דף והנייה ● צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • עדכונים שוטפים

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות קלות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בוול סטריט

הניקיי עלה ב-1% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בת"א; מדד הבנקים עולה ב-1%

מדד ת"א 90 יורד ב-0.5% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר סייברארק / צילום: דיויד שופר

תמורת 1.54 מיליארד דולר: סייברארק הישראלית רוכשת את חברת Venafi

סייברארק תשלם כ-1 מיליארד דולר במזומן וכ-540 מיליון דולר במניות עבור Venafi, חברה העוסקת בניהול זהויות מכונה ● העסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של 2024 בכפוף לאישורים רגולטוריים

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: Shutterstock

העתירה למניעת עישון בבתי מגורים: האם שופטי בג"ץ יתערבו?

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס, סקר רסול סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023 אנחנו באובדן מוחלט"