פרס נובל לכימיה לישראלי-אמריקאי אריה ורשל: "המודלים שלי יסייעו לרפא הרבה מחלות"

ורשל, יליד קיבוץ שדה נחום, זכה בפרס יחד עם מרטין קרפלוס ומייקל לויט ■ השלושה זכו בגין "פיתוח מודלים למערכות כימיות מורכבות" ■ ורשל בראיון לגל"צ: "זו הרגשה מאוד טובה" ■ אחיו: "הוא לא בארץ כבר 40 שנה ולא רוצה לחזור"

הישראלי לשעבר פרופ' אריה ורשל זכה בפרס נובל לכימיה - כך הודיעה היום (ד') ועדת הפרס. ורשל זכה בפרס יחד עם מרטין קרפלוס ופרופ' מייקל לויט, שכיהן בעבר כיו"ר המחלקת לפיזיקה כימית במכון ויצמן במשך 10 שנים.

השלושה זכו בפרס בגין "פיתוח מודלים למערכות כימיות מורכבות". שלושתם עובדים באוניברסיטאות בארה"ב. ורשל, בוגר הטכניון, עבד בעבר במכון וייצמן והוא מחזיק באזרחות אמריקאית. ורשל עובד היום באוניברסיטת קליפורניה, שם הוא מתגורר.

ורשל נולד ב-1940 בקיבוץ שדה נחום ושירת בצה"ל. בראיון לגלי צה"ל הוא אמר היום כי "זו הרגשה מאוד טובה, זה לא היה בטוח. ציפיתי לזה אבל זה אף פעם לא בטוח".

ורשל הסביר את ההישג שבזכותו זכה בפרס: "יש פרוטאינים שעושים את כל העבודות בתוך התא ובתוך הגוף. יש הרבה עבודות שהראו איך הם בנויים. נתנו הרבה פרסי נובל למבנה אבל לא יכלו להבין איך הם עובדים. זה כמו האנלוגיה שאם יש לך שעון ואתה רואה אותו זה לא אומר שאתה יודע איך הוא עובד.

"אנחנו בנינו מודלים במחשב כדי להשתמש בהם להבין מה הפרוטאין עושה, למשל אם יש אנזים שאוכל את האוכל שאנחנו בולעים ועושה את זה מאוד מהר, השאלה היא איך הוא עושה את זה. אם אתה מבין מה הם עושים אפשר לרפא הרבה מחלות, כמו למשל להבין למה פרוטאינים לא עובדים כמו שהם אמורים לעבוד".

ורשל הוסיף כי "חלק ממני ישראלי, הבנות שלי מדברות עברית". כאשר נשאל כיצד הזכייה תשנה את חייו, ענה: "אתה נעשה יותר עסוק, חלק מהחיים נעשה יותר קל מבחינה מדעית. יותר קל לקבל מענקים ודברים כאלה. צריך לתת הרבה הרצאות ומבחינת העבודה אני אמשיך לעשות אותו דבר. לגבי הכסף - יש גם את מס הכנסה לחלק לו".

"מישהי מהקיבוץ התקשרה ואמרה לי שהוא זכה ולא האמנתי לה", אמר אחיו של ורשל לגל"צ. "לא האמנתי שזה יקרה. זה כבוד לקיבוץ שלנו. כבר 40 שנה הוא לא בארץ ואמר שהוא לא רוצה לחזור".

הזוכים בפרס נובל יקבלו 1.25 מיליון דולר בטקס יוקרתי במעמד מלך שבדיה בעיריית שטוקהולם ב-10 בדצמבר.