הערכות: נתניהו יידרש להכריע במחלוקת על הפרטת תעש

גורמים ממשלתיים: "משרד הביטחון מחזיק את תעש כבת ערובה"

גורמים ממשלתיים העריכו היום (ג') כי הוויכוח בין משרד האוצר למשרד הביטחון, שהוביל לביטול הדיון על הפרטת התעשייה הצבאית (תעש) בוועדת השרים לענייני הפרטה, יוכרע בקרוב בידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

הדיון לאישור מתווה ההפרטה של תעש תוכנן להתקיים היום. עד אתמול אחר הצהריים נמשכו הדיונים על היקף ההתחייבות לרכש של תחמושת שייתן משרד הביטחון לתעש. אלא שמשרד הביטחון התעקש על דרישה של כ-700 מיליון שקל כדי להסכים על המתווה - והמחלוקת עם משרד האוצר הובילה לפיצוץ בדיונים.

במשך כל הימים האחרונים, הצדדים שמעורבים בדיונים להפרטת החברה הביטחונית שבבעלות הממשלה שידרו אופטימיות והבהירו כי כל אחד מהם חש מחויבות להצלחת התהליך. בסוף השבוע לחצו אנשי משרד האוצר ובכירים בהסתדרות ידיים, לאחר שהושגו סיכומים סופיים שסללו את הדרך לקראת הסכמות בוועדת השרים.

אלא שהמחלוקת בין האוצר לבין משרד הביטחון על היקף ההזמנות מתעש, שעד אתמול בבוקר גורמים שמעורבים במו"מ טענו שהיא פתירה, הלכה והסתבכה אתמול אחר הצהריים עד לכדי משבר. בעקבות היעדר ההסכמות בוטל הדיון בוועדת השרים.

משרד הביטחון התעקש בדיונים על קבלת תקציב של 700 מיליון שקל ממשרד האוצר, כחלק מהסיכומים להפרטת החברה. משרד הביטחון התבסס על החלטת ממשלה מינואר 2012, אלא שבמשרד האוצר טענו כי מדובר בהחלטה שהייתה תחומה ל-2012. ואולם באותה שנה נמשכה ההתמסמסות של תוכנית ההפרטה. זאת, בה בעת שבין 2012 ל-2013 העביר האוצר לא פחות מ-800 מיליון שקל הלוואות לתשלום המשכורות של 3,000 עובדי תעש ולרכישה של חומרי גלם. גורם בכיר אמר היום ל"גלובס" כי על רקע המשבר, קיים חשש לעיכובים בתשלום משכורות אוקטובר לעובדי החברה.

"התנהלות כוחנית"

בגופים ממשלתיים שמעורבים בתהליך ההפרטה האשימו היום את משרד הביטחון בכך ש"הוא מחזיק את תעש כבת ערובה - במסגרת המלחמה שלו במשרד האוצר בעקבות הקיצוץ בתקציב הביטחון". בכירים באותם גופים האשימו את משרד הביטחון ב"התנהלות כוחנית ובחוסר אחריות משווע".

נציין כי בעבר העמיד משרד הביטחון התחייבות כי יזמין מתעש מדי שנה בהיקף של כ-900 מיליון שקל. אלא שלטענת גורמים במשרד, ההתחייבות ניתנה בכפוף למסגרת התקציבית שתעמוד לרשותו וכי עם הקיצוצים הנרחבים בתקציב הביטחון - לא יהיה מסוגל לעמוד בה.

משרד הביטחון מסר בתגובה כי הוא תומך במתווה ההפרטה ועשה כל מאמץ כדי להביא לאישורו, לרבות התחייבות רכש שנתית בהיקפים משמעותיים גם באילוצים התקציביים הנוכחים וחרף הקיצוץ התקציבי המסיבי שספג. עוד נמסר ממשרד הביטחון: "המשרד לא יוכל להתחייב לרכש שנתי מעבר לכך מתעש - בלי שיועברו אליו המקורות הכספיים, כפי שסוכמו בעבר בהחלטת הממשלה לקראת אישור ההפרטה".

עם ביטול הדיון בוועדת השרים להפרטה, עדיין לא נמסר על מועד חדש להתכנסותה כדי לדון על מתווה ההפרטה. גורמים שמקורבים לתהליך ההפרטה הבהירו היום כי חרף המשבר בתהליך - אין להספיד את המתווה שגובש במשך חודשים ארוכים, וכי מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר וראש המועצה לביטחון לאומי יעקב עמידרור - שהוסמכו בידי נתניהו כדי לקדם מטעמו את התהליך - מנסים לגשר בין משרדי האוצר והביטחון.

גורמים ממשלתיים כורכים את המשבר בדיוני ההפרטה למחלוקת העמוקה בין שני המשרדים בעניין הקיצוץ הנרחב בתקציב הביטחון. לטענת הגורמים, קצה של המחלוקת יהיה בהכרעה מצד ראש הממשלה, כנראה במסגרת הכרעה סופית שייתן גם בסוגית הקיצוץ בתקציב הביטחון.