תמונת מצב מדאיגה: 40% מילדי ישראל בסכנת עוני

נתונים שמפרסמת הלמ"ס לקראת יום העוני הבינלאומי שיחול מחר מעלים תמונת מצב מדאיגה: כשליש מאזרחי ישראל נמצאים בסיכון משמעותי להידרדר מתחת לקו העוני; שיעור העוני בקרב ילדים בארץ גבוה פי 2 מהממוצע באיחוד האירופי

כמעט שליש מהישראלים, וכ-40% מהילדים, נמצאים בסיכון משמעותי להידרדר מתחת לקו העוני: דוח פני החברה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), שיתפרסם מחר, מציג תמונת מצב מדאיגה, וקובע: סכנת העוני עבור אזרחי ישראל גבוה מבאירופה.

לפי נתוני הדוח, 31% מאוכלוסיית ישראל נמצאה בסיכון לעוני בשנת 2011, לעומת 17% בממוצע באיחוד האירופי - גבוה בכ-10% מיוון וספרד, המובילות בתחום באירופה. הנתון מהווה עלייה של 5% במהלך עשור, משנת 2001. מדובר בעלייה החדה ביותר בהשוואה לאיחוד האירופי, למעט גרמניה ושבדיה.

שיעור משקי הבית של משפחות חד-הוריות עם ילדים תלויים הנמצאים בסיכון לעוני עמד על 44% - עלייה של כ-3% במשך עשור. באיחוד האירופי הממוצע הוא 35%.

שיעור הילדים בסיכון לעוני עמד על 40%, לעומת 20% בממוצע באיחוד האירופי. גם בספרד מוכת העוני, הסיכון לעוני בקרב ילדים נמוך בהרבה ועומד על 25%. על פי הגדרת הלמ"ס, משפחה נחשבת בסכנת עוני כאשר ההכנסה הכספית הפנויה לנפש היא פחות מ-60% מהחציון של כלל האוכלוסייה.

מנתוני התעסוקה המצוינים בדוח עולה כי שיעור העבודה בישראל בגילאי העבודה העיקריים (25-64) עומד על 74% בישראל, נתון גבוה במעט ממוצע ה-OECD - 71.1%. כתוצאה מכך, אחוז הבלתי מועסקים בארץ נמוך יותר בהשוואה למדינות המפותחות - 5.9% לעומת 7.0%.

עוד צוין בדוח כי הבלתי מועסקים נוטים לאורך זמן לאבד מנסיונם וביטחונם העצמי, ובכך הם נקלעים למצוקה חברתית ומתקשים לחזור לשוק העבודה. בנוסף, טוענים בלמ"ס כי ילדים הגרים במשקי בית ללא מפרנס עלולים "לחקות" את דפוסי הוריהם, והדבר עלול להשפיע על השכלתם והישגיהם העתידיים.

עוד עולה מהדוח כי שיעורי הרצח בישראל דומים לממוצע במדינות ה-OECD, אם כי מעט גבוהים יותר - 2.4 רציחות ל-100 אלף אזרחים, בהשוואה ל-2.1 ב-OECD. למרות זאת, הישראלים מרגישים בטוחים יותר בעת הליכה לבד ברחוב בחושך - 73.3% מהישראלים דיווחו כי אינם חוששים ללכת בחושך, לעומת 67.3% בממוצע במדינות החברות בארגון ה-OECD.

אחוז האנשים שדיווחו על תקיפה בישראל, נכון לשנת 2010, נמוך מאופן משמעותי מממוצע ה-OECD - 1.8% בישראל לעומת 3% במדינות המפותחות.

אוכלוסיה בסיכון לעוני
 אוכלוסיה בסיכון לעוני