גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיפור מתחנת אוטובוס

קשה מאוד לחולל רפורמה בריאה על בסיס תחבורה ציבורית חולה

הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן, שנערכה בקיץ 2011, היא סיפור שהתחיל עם הרבה כוונות טובות ונגמר עם טעם של החמצה גדולה. בדוח המבקר שפורסם השבוע מוקדש פרק שלם להחמצה הזו. הדוח לא פוסח על שום טעות, והיו רבות כאלה.

לכמה רגעים באותו קיץ הפכו קווי האוטובוסים - ברוב ימות השנה ענף חבוט שנמצא בשולי סדר העדיפויות - למשהו שכולם מתעניינים בו. פתאום התברר שכולם נוסעים באוטובוסים, או לפחות לכולם יש מה לומר בנוגע אליהם. נוסעי האוטובוס הפכו לכוכבי תקשורת ופרשנים לענייני ה"ארגון מחדש".

רובם היו מלאי טענות כרימון. כל מי שהתחנה שהייתה מתחת לביתו זזה למרחק כמה עשרות מטרים, הקים קבוצה בפייסבוק ואיים בהפגנות. כשמשנים מסלול של קו אוטובוס יש מי שמרוויח ויש מי שמפסיד. הבעיה היא שהמרוויחים שותקים והמפסידים מקימים קול זעקה. הוויכוח הציבורי והתקשורתי שהתחולל אז התמקד במקרים הנקודתיים ובמידה רבה החמיץ את התמונה הכוללת. ובתמונה הכוללת, קשה מאוד לעשות רפורמה בריאה על בסיס של תחבורה ציבורית חולה. למשל, אחד העקרונות המובילים שעליהם הרפורמה התבססה הוא הנסיעה המשולבת. קווים ארוכים ומייגעים בוטלו, והנוסעים התבקשו להמיר כל קו כזה בשניים פשוטים וזריזים שיביאו אותם אל היעד.

עקרון הרשת נשמע טוב בתיאוריה ועובד מצוין כשיורדים למנהרות הרכבת התחתית בברלין או לונדון. שם, הנסיעה בשניים ואפילו שלושה קווים נתפסת כמעבר אחד רציף מדלת לדלת. בגוש דן אין רכבת תחתית ואפילו לא עילית.

ההמתנה לאוטובוס נעשית בתחנות שלא מספקות הגנה משמש וגשם, תכיפות ההגעה של האוטובוסים לא יציבה (למרות שבחלק מהקווים יש שיפור מאז הרפורמה) וברוב התחנות עדיין אין שילוט אלקטרוני שמעדכן מתי האוטובוס הבא צפוי להגיע (על אף שהחוק חייב התקנת שילוט מתקדם כבר מזמן). כשאלה התנאים, הישראלי הסביר מעדיף לעשות את הדרך לעבודה או ללימודים באוטובוס אחד, אפילו אם זה ייקח לו כמה דקות יותר.

בעיות גדולות מדי

המבקר תולה חלק מהבעיות בעובדה שהציבור לא שותף מספיק בפרטי הרפורמה מבעוד מועד. זה לא מנותק מהמציאות, אבל כשמשתפים את הציבור זה לא בהכרח אומר שהוא מרוצה. היו מקרים שבהם סוכם מסלול חדש לקו עם ועד השכונה, ואחרי שהשינוי בוצע התברר שחלק מהתושבים חושבים הפוך מחברי הוועד.

הזעקה הציבורית הכניסה את משרד התחבורה לפאניקה, ולפי המבקר בחודשים שאחרי הרפורמה בוצעו 48 שינויים ב-59 קווים(!). במשרד התחבורה יש מי שסבור שזה מלמד על גמישות והקשבה לרחשי לב העם. המבקר חושב שזה מעיד על תכנון לקוי מלכתחילה. בסופו של דבר, הרפורמה לא סיפקה את הסחורה משום שהיא הייתה בסך הכול עוד טלאי על מכנסיים שיש בהם יותר קרעים מבד. התחבורה הציבורית בגוש דן זקוקה לטיפול שורש.

הדבר היחיד שכנראה יכול להציל אותה היא רשת של קווי BRT מהירים, שינועו בנתיבים בלעדיים עם עדיפות ברמזורים, כרטוס חכם ונהגים שלא צריכים לשמש תוך כדי נסיעה כקופאים.

בינתיים, למרבה המבוכה, המדינה אפילו לא מסוגלת לסלק את המכוניות מהנת"צים - הנתיבים הייעודיים לאוטובוסים. כשהנתיב פנוי, נחסך 30% מזמן הנסיעה של האוטובוס והוא מהווה חלופה אטרקטיבית לרכב הפרטי שתקוע בפקק. המשטרה, שסמכות האכיפה נמצאת בידיה, לא ממש מתעניינת בזה. למה? כי המכרז שפורסם ערב הרפורמה בוטל בשל "היעדר תיאום" בין המשטרה למשרד התחבורה.

המבקר אמנם לא משתמש בשם המפורש "חלם", אבל המסר ברור. המסקנה היא שרפורמות חלקיות כנראה לא יכולות להצליח כשהבעיות גדולות מדי. זה לא אומר שבינתיים אי אפשר לשפר משמעותית את איכות החיים וחוויית השירות של נוסעי האוטובוסים, ואפילו לא בכסף גדול: שילוט אלקטרוני, כרטוס חכם, מפות בהירות בתוך כל אוטובוס כמקובל בערי המערב, לוחות זמנים מתואמים עם הרכבת, תחנות מגוננות, תחנות מרכזיות מזמינות ונקיות, מרכז מידע אינטרנטי ידידותי למשתמשים. מספרים ששר התחבורה הוא ביצועיסט - אז למה כל הדברים האלה לא קורים?

עוד כתבות

שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

המאבק הבא בין סמוטריץ' לברקת: הגדלת מכסת עובדים זרים

שר הכלכלה הציע להגדיל את מכסת העובדים הזרים במשק ולבטל את האגרות בגין העסקתם ● אלא שבאוצר טוענים: המכסות הקיימות טרם מולאו

טדי וארדי, שותף בקרן אינסייט פרטנרס / צילום: אינסייט פרטנרס

המשקיע שמאחורי האקזיט הענק חושף את נוסחת ההצלחה, ויש לו גם אזהרה לתעשיית הסייבר

טדי וארדי מאינסייט מתייחס לאקזיט הענק של ארמיס הישראלית ומספר על הפוטנציאל שזיהה בחברה ● בראיון לגלובס הוא מנתח את מלכודת הסייבר המקומי, ומזהיר: הפער בין סטארט־אפ לחברה גלובלית עובר דרך הדמיון והיכולת לבנות הנהלה בארה"ב

הסכם ממון / צילום: Shutterstock

הסכם הממון קבע חלוקת רכוש שוויונית, אז מדוע האישה קיבלה רק שליש מהבית?

ביהמ"ש קבע כי מסמך שערכו בני זוג בכתב־יד, המעניק לאישה שליש בלבד משווי בית המגורים, גובר על הסכם ממון קודם שאושר בביהמ"ש ומחלק את הרכוש בחלקים שווים ● נקבע כי לא כל הסכם בין בני זוג הוא "הסכם ממון" המחייב את אישור ביהמ"ש

קמפיין מכבי שיצר מקאן ת''א / צילום: צילום מסך מיוטיוב

קופ"ח מכבי יוצאת למכרז פרסום, בענף סבורים שהוא "שערורייה"

היקף התקציב העומד ככל הידוע על כ-25 מיליון שקל יוצא למכרז חדש ● המכרז הוא לחמש שנים, עם אופציה להארכה כפולה של שלוש שנים בכל פעם - כלומר 11 שנים ברצף ● קופת חולים מכבי בתגובה: "המכרז מנוהל באופן מקצועי תחת פיקוח של ועדת המכרזים של מכבי"

שמואל פרביאש, מנכ''ל DSIT / צילום: פרטי

ההנפקה של רפאל ויבואן הממתקים: זינוק של 400% בצבר ההזמנות תוך 3 שנים

על רקע ההתחזקות במניות הביטחוניות בבורסה בת"א, תשקיף חברת DSIT שבשליטת רפאל חושף זינוק של 68% בהכנסות וקפיצה חדה ברווח במחצית הראשונה של השנה ● "החברה מזהה גידול בביקוש לפתרונות הגנה מתקדמים מפני איומים בתווך התת-ימי", צוין

מטוסי אל על / צילום: עידו וכטל

רשות התחרות סיימה את הבדיקה: האם אל על תיקנס בגלל מחירי הטיסות?

רשות התחרות סיימה בדיקה כלכלית ומשפטית שנועדה לקבוע האם אל על ניצלה את מעמדה כמונופול בקווי טיסה מסוימים בתקופת המלחמה ● עפ"י המסתמן, על החברה יוטל עיצום כספי שגובהו טרם נקבע, ושעשוי להגיע עד כ-118 מיליון שקל

נשיא טורקיה ארדואן עם דגם של נושאת המטוסים / צילום: Reuters, Murad Sezer

הפרויקט הצבאי הבא של ארדואן: הקמת נושאת מטוסים באורך 300 מטרים

אחרי ההצלחה בעולם המל"טים, נשיא טורקיה ארדואן מכוון לליגת העל, עם הכרזה על נושאת מטוסים מהגדולות ביותר בנאט"ו ● בעוד שישראל שומרת על עליונות טכנולוגית במטוסים, אנקרה מצמצמת פערים בטבלאות היצוא הביטחוני העולמיות ומתבססת כמעצמת מספנות

אוניית משא של צים / צילום: ליאור פטל עבור צים

לקראת שביתה של עובדי צים? הוועד הכריז על סכסוך עבודה ודורש לעצור את מכירת החברה לידיים זרות

על רקע המהלכים למכירת החברה, הודיע ועד עובדי צים על סכסוך עבודה ● בין השאר מעלה הוועד את נושא הרציפות של אספקה ימית לישראל בשעת חירום ● יו"ר ועד עובדי צים: "זהו תחילתו של מאבק, ונחריף את הצעדים ככל שיידרש"

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

מכונת המימושים של קרן פימי: 7 חברות שהניבו 2.6 מיליארד שקל בשנה

קרן פימי רכבה על הגאות בבורסה המקומית וביצעה מימושים בשבע חברות ציבוריות שבשליטתה, שרובן פועלות בסקטור הביטחוני ● רוב המימושים הוכרו כרווח, ובשוק מעריכים: "אם הבורסה תמשיך לעלות, פימי תממש באופן דומה גם בשנה הבאה ותנפיק לפחות 2 חברות"

מצעד צבאי לציון יום השנה הראשון לחילוף משטר אסד / צילום: Reuters, Mohammad Daher/NurPhoto

מנהיג דאעש בדמשק נעצר ע"י כוחות הביטחון של סוריה

כוחות הביטחון פעלו הלילה לאכיפה חוזרת כנגד מבנים לא חוקיים ישראלים ● המשפחות המתנגדות לוועדת החקירה הפוליטית צפויות למקד את הלחץ בח"כים החרדים ● אלי פלדשטיין התייחס בראיון לעימות עם יונתן אוריך בחקירה וטען: "יש ללשכה חומרים על גלנט" ● ארסנל הטילים של איראן שמאיימים על ישראל - ויכולות ההגנה ● עדכונים שוטפים

סניף יוחננוף / צילום: יח''צ

עקפה את רמי לוי: רשת יוחננוף כבר נסחרת בשווי של כ־5 מיליארד שקל

למרות שהיא מוכרת פחות מרמי לוי, שיעורי הרווח של יוחננוף גבוהים יותר: "אחד היתרונות הגדולים שלהם זה הנדל"ן, הם מתייחסים לקרקעות שבבעלותם כמו שהם מתייחסים למלגזה"

שבבים

לא רק אנבידיה: המניות שעשויות להוביל את שוק השבבים ב-2026

לפי בנק אוף אמריקה, בום הבינה מלאכותית נמצא באמצע דרך ארוכה ותנודתית שתימשך כעשור ● החברות שיובילו את השוק הן אלה בעלות יתרון תחרותי חזק ועמיד שניתן למדידה בדרך פשוטה - שולי הרווח ● וגם, האם אנבידיה יקרה מידי?

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שבע תשע, 103FM, 21.12.25 / צילום: Reuters, AMMAR AWAD

האם הפיגועים בישראל נמצאים במגמת ירידה?

השר איתמר בן גביר טען כי הפיגועים נמצאים כבר שנתיים בירידה, וייחס זאת להצלחות של "השוטרים שלו" ● ללא המלחמה, בשנה האחרונה אכן נרשמה ירידה, אבל היא באה רק אחרי שנתיים רצופות של עלייה ● המשרוקית של גלובס

יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, מייסדי ארמיס / צילום: ארמיס

"הנפקה היא לא מטרה בפני עצמה": מאחורי הקלעים של האקזיט הרביעי בגודלו אי פעם

חברת התוכנה ServiceNow הודיעה אתמול על רכישת חברת הסייבר ארמיס בכ־8 מיליארד דולר - האקזיט הרביעי בגודלו שנרשם בישראל אי פעם ● יבגני דיברוב, מנכ"ל ומייסד־שותף של ארמיס, ופבלו שטרן, סגן נשיא בכיר ומנהל חטיבת תהליכים טכנולוגיים ב־ServiceNow, חושפים בראיון לגלובס איך נסגרה העסקה

גמל להשקעה או פוליסות חיסכון? / צילום: Shutterstock

פוליסות חיסכון מול גמל להשקעה: מה ההבדלים, איפה מרוויחים יותר, ומי המנהלים המובילים בתשואות

לקופות הגמל להשקעה יש יתרונות ברורים על פני פוליסות חיסכון, ובכל זאת הן מנהלות חצי מכמות הכסף ● אחת הסיבות: חברות הביטוח מתרכזות בפוליסות החיסכון, הרווחיות יותר מבחינתן ● מובילי התשואות בפוליסות החיסכון - איילון השנה ומיטב ב-3 שנים. בגמל להשקעה: הראל, מנורה וכלל ● וכיצד קורה שהראל ראשונה בתשואות במוצר אחד אך בתחתית באחר?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בעליות - ביום השביעי ברציפות; המדדים בשיא

הדולר נסחר סבהב כ-3.18 שקלים, שיא של כ-4 שנים ● חוקרי רשות ניירות ערך פשטו על משרדי אירודרום ● שיכון ובינוי: טרם התקבלה החלטה למכירת מניות שוב אנרגיה ● איי.סי.אל חתמה על חוזים ארוכי-טווח עם לקוחות בסין ● בבנק מזרחי מסמנים את הסקטורים המומלצים בשוק ההון המקומי ב-2026

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

מרוץ ההשקעות בבינה מלאכותית עשוי להפוך את 2026 לשנת גיוס האג"ח הגדולה אי פעם

ההשקעות האדירות בתשתיות בינה מלאכותית דוחפות את גיוסי החוב הקונצרני בארה"ב לשיאים חדשים ● מיקרוסופט בוחנת מהפך ב-Xbox: מקונסולה סגורה לפלטפורמת גיימינג פתוחה מבוססת Windows ● אלפאבית קונה חברת אנרגיה ב־4.75 מיליארד דולר כדי להבטיח חשמל למרכזי הנתונים שלה ● ורשות החדשנות מרחיבה את התמיכה במו"פ של התעשייה היצרנית ● חדשות ההייטק

צ'ארלי ג'ביס

סוכריות גומי במאות דולרים: איך זינק שכר־הטרחה של היזמת שהונתה את ג'יי.פי מורגן

צ'ארלי ג'ביס, היזמת שהונתה את ג'יי.פי מורגן וניפחה את מספר המשתמשים בסטארט-אפ שלה "פרנק", נידונה ל־7 שנות מאסר ● כעת חשף ג'יי.פי מורגן את רשימת ההוצאות המשפטיות של עורכי דינה: 530 דולר על סוכריות גומי, מגדל פירות ים ואלפי דולרים על שדרוגי מלונות

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

ישראל בוחנת מסלול חדש: יצוא גז טבעי דרך קפריסין

הפסגה המשולשת בין ישראל ליוון וקפריסין שהתקיימה השבוע הולידה תוכנית לפרויקט תשתיתי דרמטי ● על הפרק: הזרמת גז מלוויתן ותמר לקפריסין, למורת־רוחה של טורקיה

משדר המתקפה האיראנית בערוץ 12 בחודש יוני / צילום: צילום מסך יוטיוב

המערכה האיראנית, גמר הגביע וערן זהבי: המשדרים הנצפים של השנה

שעות הצפייה בטלוויזה בישראל 2025 חזרו לרמות דומות לאלו שלפני המלחמה; תחילת המלחמה עם איראן הוכתרה כאירוע הטלוויזיוני הנצפה ביותר השנה ● בכנס בתל אביב הזהירו רגולטורים ונציגי תעשייה מהיעדר תכנון לאומי לחוות שרתים לבינה מלאכותית ● למרות האתגרים בענף התיירות, רשת מלונות חדשה מושקת בישראל עם ארבעה נכסים בתל אביב ובאילת ● אירועים ומינויים