גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיפור מתחנת אוטובוס

קשה מאוד לחולל רפורמה בריאה על בסיס תחבורה ציבורית חולה

הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן, שנערכה בקיץ 2011, היא סיפור שהתחיל עם הרבה כוונות טובות ונגמר עם טעם של החמצה גדולה. בדוח המבקר שפורסם השבוע מוקדש פרק שלם להחמצה הזו. הדוח לא פוסח על שום טעות, והיו רבות כאלה.

לכמה רגעים באותו קיץ הפכו קווי האוטובוסים - ברוב ימות השנה ענף חבוט שנמצא בשולי סדר העדיפויות - למשהו שכולם מתעניינים בו. פתאום התברר שכולם נוסעים באוטובוסים, או לפחות לכולם יש מה לומר בנוגע אליהם. נוסעי האוטובוס הפכו לכוכבי תקשורת ופרשנים לענייני ה"ארגון מחדש".

רובם היו מלאי טענות כרימון. כל מי שהתחנה שהייתה מתחת לביתו זזה למרחק כמה עשרות מטרים, הקים קבוצה בפייסבוק ואיים בהפגנות. כשמשנים מסלול של קו אוטובוס יש מי שמרוויח ויש מי שמפסיד. הבעיה היא שהמרוויחים שותקים והמפסידים מקימים קול זעקה. הוויכוח הציבורי והתקשורתי שהתחולל אז התמקד במקרים הנקודתיים ובמידה רבה החמיץ את התמונה הכוללת. ובתמונה הכוללת, קשה מאוד לעשות רפורמה בריאה על בסיס של תחבורה ציבורית חולה. למשל, אחד העקרונות המובילים שעליהם הרפורמה התבססה הוא הנסיעה המשולבת. קווים ארוכים ומייגעים בוטלו, והנוסעים התבקשו להמיר כל קו כזה בשניים פשוטים וזריזים שיביאו אותם אל היעד.

עקרון הרשת נשמע טוב בתיאוריה ועובד מצוין כשיורדים למנהרות הרכבת התחתית בברלין או לונדון. שם, הנסיעה בשניים ואפילו שלושה קווים נתפסת כמעבר אחד רציף מדלת לדלת. בגוש דן אין רכבת תחתית ואפילו לא עילית.

ההמתנה לאוטובוס נעשית בתחנות שלא מספקות הגנה משמש וגשם, תכיפות ההגעה של האוטובוסים לא יציבה (למרות שבחלק מהקווים יש שיפור מאז הרפורמה) וברוב התחנות עדיין אין שילוט אלקטרוני שמעדכן מתי האוטובוס הבא צפוי להגיע (על אף שהחוק חייב התקנת שילוט מתקדם כבר מזמן). כשאלה התנאים, הישראלי הסביר מעדיף לעשות את הדרך לעבודה או ללימודים באוטובוס אחד, אפילו אם זה ייקח לו כמה דקות יותר.

בעיות גדולות מדי

המבקר תולה חלק מהבעיות בעובדה שהציבור לא שותף מספיק בפרטי הרפורמה מבעוד מועד. זה לא מנותק מהמציאות, אבל כשמשתפים את הציבור זה לא בהכרח אומר שהוא מרוצה. היו מקרים שבהם סוכם מסלול חדש לקו עם ועד השכונה, ואחרי שהשינוי בוצע התברר שחלק מהתושבים חושבים הפוך מחברי הוועד.

הזעקה הציבורית הכניסה את משרד התחבורה לפאניקה, ולפי המבקר בחודשים שאחרי הרפורמה בוצעו 48 שינויים ב-59 קווים(!). במשרד התחבורה יש מי שסבור שזה מלמד על גמישות והקשבה לרחשי לב העם. המבקר חושב שזה מעיד על תכנון לקוי מלכתחילה. בסופו של דבר, הרפורמה לא סיפקה את הסחורה משום שהיא הייתה בסך הכול עוד טלאי על מכנסיים שיש בהם יותר קרעים מבד. התחבורה הציבורית בגוש דן זקוקה לטיפול שורש.

הדבר היחיד שכנראה יכול להציל אותה היא רשת של קווי BRT מהירים, שינועו בנתיבים בלעדיים עם עדיפות ברמזורים, כרטוס חכם ונהגים שלא צריכים לשמש תוך כדי נסיעה כקופאים.

בינתיים, למרבה המבוכה, המדינה אפילו לא מסוגלת לסלק את המכוניות מהנת"צים - הנתיבים הייעודיים לאוטובוסים. כשהנתיב פנוי, נחסך 30% מזמן הנסיעה של האוטובוס והוא מהווה חלופה אטרקטיבית לרכב הפרטי שתקוע בפקק. המשטרה, שסמכות האכיפה נמצאת בידיה, לא ממש מתעניינת בזה. למה? כי המכרז שפורסם ערב הרפורמה בוטל בשל "היעדר תיאום" בין המשטרה למשרד התחבורה.

המבקר אמנם לא משתמש בשם המפורש "חלם", אבל המסר ברור. המסקנה היא שרפורמות חלקיות כנראה לא יכולות להצליח כשהבעיות גדולות מדי. זה לא אומר שבינתיים אי אפשר לשפר משמעותית את איכות החיים וחוויית השירות של נוסעי האוטובוסים, ואפילו לא בכסף גדול: שילוט אלקטרוני, כרטוס חכם, מפות בהירות בתוך כל אוטובוס כמקובל בערי המערב, לוחות זמנים מתואמים עם הרכבת, תחנות מגוננות, תחנות מרכזיות מזמינות ונקיות, מרכז מידע אינטרנטי ידידותי למשתמשים. מספרים ששר התחבורה הוא ביצועיסט - אז למה כל הדברים האלה לא קורים?

עוד כתבות

עבד אל-מלכ אל-חות'י, המנהיג הרוחני של החות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

מסלול הנשק של החות'ים נחשף, והסנקציות עולות מדרגה

בצל הפסקת האש בתימן, הממשל האמריקאי מגביר את הלחץ הכלכלי על ארגון הטרור החות'י באמצעות סנקציות על ספינות, חברות ואנשי מפתח - כמו הקפאת נכסים ואיסור ביצוע עסקאות עימם ● זאת כדי לבלום את הרשת הכלכלית החות'ית לייצור אמל"ח, בין היתר בסיוע חברות שבסיסן בסין

אוניברסיטת תל אביב / צילום: Shutterstock

שתי אוניברסיטאות ישראליות בצמרת הדירוג הבינלאומי הנחשב

אוניברסיטת תל אביב נכנסה זו השנה השנייה ברציפות למדד היזמות היוקרתי של PitchBook ומדורגת שוב במקום השביעי בעולם, ובמקום הראשון מחוץ לארה"ב ● הטכניון נכנס לראשונה לעשירייה הפותחת עם יותר מ־1,300 יזמים וגיוסים של כ־43 מיליארד דולר גיוסים ● ישראל היא המדינה היחידה מחוץ לארה"ב עם שני מוסדות בצמרת

אסף נתיב, ינקי קוינט, רם בלינקוב, אבי אדרי ועו''ד רונה ברגמן נוה / צילום: פרטי

ינקי קווינט נגד משרד האוצר: "רוב היום אני מתעסק בחסמים"

בכירי ענף ההייטק הגיעו לפתיחת המשרדים החדשים של קרן ההון סיכון פיטנגו ● פורום המנהיגות הנשית מציין 5 שנים להקמתו ● ואיזו שאלה הצליחה להוציא את ינקי קווינט משלוותו? ● אירועים ומינויים

מתוך ההגרלה של נגה / צילום: צילום מסך

לוטו גרסת נגה: הדרך החריגה שבה החליטו מי יזכה להתחבר לחשמל

בצל ביקוש אדיר לחיבור לרשת המתח העליון, בקבוצת נגה נאלצו לערוך הגרלה כדי לקבוע אילו פרויקטים יעברו סקירה ● שיכון ובינוי זכו ב־57% מההספק שנכנס לסקירה - כל ארבעת הפרויקטים שהגישו עברו ● אנלייט, שהגישה את ההספק הגדול ביותר, נאלצת להמתין לתורה ● בשוק מותחים ביקורת על חוסר הוגנות בהליך

ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים של מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

לאחר שאיבדה 31% משוויה, מאנדיי תרכוש מניות של עצמה ב-870 מיליון דולר

הרכישה נועדה להצביע על אמון הדירקטוריון וההנהלה בכיוון החברה ולאותת לשוק שבחברה מאמינים שמחיר המניה מוערך בחסר ● החברה עורכת היום מפגש עם משקיעים בניו יורק, בו היא צפויה לספק מידע על החזון לעתיד על רקע ה-AI, על האסטרטגיה ועל יעדיה הפיננסיים

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

בזמן שבאירופה מדברים על אמברגו, בתעשיות הביטחוניות חוששים מתרחיש חמור יותר

כבר שנתיים שבענף התעשיות הביטחוניות מתמודדים עם חוסרים שונים ומשונים, במיוחד בתעשיות הגדולות שמהוות את "אבני הבניין" העיקריות ● אבל חשש מהותי שלהן אינו דווקא מהאמברגו, אלא מתעשיית השבבים

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

ההבטחה גדולה, הסיכוי נמוך: מאחורי היוזמה להכנסת אובר לישראל

מירי רגב מקדמת צוות לבחינת כניסת שירותי הנסיעות השיתופיות לישראל, בעוד נהגי המוניות, שטרפדו את היוזמה ב־2016, מאיימים בתגובה ● ההערכה: המהלך לא יגיע לקו הסיום עד הבחירות

מפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

היסטוריה: החל פינוי התעשייה המזהמת במפרץ חיפה

חברת תשתיות אנרגיה הממשלתית תפנה 9 מיכלי נפט שנמצאים היום ב"חוות דלק" הממוקמת ברצועה מדרום לשדרות דגניה בקריית חיים - כצעד ראשון ● הפינוי המלא ייקח כשנה וחצי, ובסופו תיפתח רצועה חדשה המובילה לחוף

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

תשעה חודשים של ציפייה: האירוע שכל הכלכלה העולמית מחכה לו מגיע

בשוק מעריכים בהסתברות של 96% שהפד יוריד את הריבית הערב ב-0.25% - לראשונה השנה ואחרי חמש החלטות רצופות ללא שינוי ● ב-CNBC סימנו מספר מניות שצפויות להרוויח מהורדת הריבית המסתמנת

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

הפד הודיע על הורדת הריבית בארה"ב, צופה עוד שתי הורדות עד סוף השנה

האינפלציה מעל ליעד, אבל שוק עבודה חלש הכריע את הכף ולאחר תשעה חודשים - הריבית ירדה ב-0.25% ל-4.25% ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול תיאר את המהלך ככזה שנועד לניהול סיכונים, השוק קיבל את זה באכזבה ● הפד צופה עוד שתי הורדות ריבית עד סוף השנה ● סטיבןן מירן, המינוי של טראמפ לפד, הצביע נגד ודרש הפחתה של 0.5% ● וגם האזהרה של ג’יי.פי.מורגן

טקס מתן השם לצוללת אח''י דרקון בגרמניה, נובמבר האחרון / צילום: דובר צה''ל

צוללת הדגל מתעכבת בגרמניה: אח"י דרקון לא תגיע לישראל לפני 2026

הצוללת הגדולה והיקרה ביותר שישראל רכשה הייתה אמורה להצטרף השנה לשייטת 7, אלא שהיא עדיין עוברת בדיקות וניסויי ים, ולא צפויה להימסר לצה"ל במועד ● ברקע החשש מהסחף נגד ישראל והאמברגו הגרמני, האם יש פתרון לתלות המוחלטת בתעשייה הימית של ברלין?

השותפים בגלילות קפיטל. מימין: אריק קליינשטיין, ליאור ליטבק, נופר עמיקם, קובי סמבורסקי / צילום: בן יצחקי

קרן הסייבר הוותיקה מגייסת חצי מיליארד דולר להשקעה בחברות ישראליות. מה היא מחפשת?

קרן ההון סיכון הישראלית גלילות קפיטל תקים קרן סיד חמישית להשקעה בשלבים ראשונים וקרן צמיחה שנייה ● בתוך כך, רינת רמלר מצטרפת כשותפה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח איבד 4%, הבנקים 3%

מדד ת"א 35 ירד ב-2% ● איי.בי.איי: "הירידות נובעות יותר מההבנה שהצעדים מהעולם, הם אולי לא ברמה של סנקציות, אבל כן מוציאים לנו כרטיס צהוב" ● נקודות אור היום הן מניות נייס וארית שעולות בכ-2% ● פסגות מעלים את מחיר היעד של שופרסל ב-40% ● הערב תתקיים בארה"ב החלטת הריבית שהשוק מחכה לה

ג'רי גרינפילד (מימין) ובן כהן, מייסדי בן אנד ג'ריס / צילום: ap, Eric Kayne

מייסד בן אנד ג'ריס מתפטר: "משתיקים את משימתנו החברתית"

ג'רי גרינפילד, אחד משני המייסדים של מותג הגלידות הפופולרי בן אנד ג'ריס, עוזב את החברה בטענה כי היא איבדה את עצמאותה - ומאשים את חברת האם יוניליוור ב"השתקת משימתה החברתית" ● חלק מהמחלוקות קשורות גם לביקורת על המדיניות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויחסו למלחמה בעזה

פרופסור אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המאבקים בבנק ישראל מחריפים: הנגיד תקף פומבית את הוועד, שלא נותר חייב

לאחר הפרסום בגלובס על המאבק הפנימי בבנק ישראל, העימות עלה מדרגה והפך לפומבי, כאשר הנגיד אמיר ירון התעמת חזיתית עם ועד העובדים החדש ● על רקע המשבר העמוק הכולל עזיבות בכירים ומשבר אמון חסר תקדים, היחסים המתוחים במוסד הגיעו לסף פיצוץ

תעשיות ביטחוניות / צילום: אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מצגת ואתרי החברות

אלביט כבר בפנים: הבורסה משיקה מדד חדש

הבורסה משיקה בעוד חודש וחצי שני מדדי מניות חדשים - אחד ייענה לתחום הלוהט בשנה האחרונה של מניות ביטחונית ● המדד השני יהיה מדד ת"א תשתיות, שיכלול חברות שפועלות בתחום התשתיות הלאומיות או הציבוריות

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

ח''כ אריאל קלנר, הליכוד יומן הלילה, גלי ישראל, 27.08.25 / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

תזכורת תקופתית: בנט ולפיד לא הגדילו את הכסף הקטארי

תחת נתניהו החל להיכנס כסף מקטאר לממשלת חמאס ברצועה, ונקבע כי הסכום יעמוד על 360 מיליון דולר ● למרות הטענות בקואליציה, תחת בנט ולפיד זה לא השתנה ● המשרוקית של גלובס

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון