האוצר: חריגות השכר בחברת החשמל - כ-450 מיליון שקל

למעשה, האוצר מגבה את הממונה על השכר ומכחיש את טענת חברת החשמל כי הובטח לה שלא יינקטו הליכים חד-צדדיים לשינוי המצב הקיים

הוועדה הממשלתית להתוויית רפורמה במשק החשמל בראשותו של אורי יוגב לא התחייבה על הקפאה כלשהי בהליכי רגולציה הקשורים לחברת החשמל, כך הבהירו היום באוצר. בכך מכחיש האוצר את טענת חברת החשמל שהובטח לה שלא יינקטו הליכים חד-צדדיים לשינוי המצב הקיים עד סיום עבודתה של ועדת יוגב.

בחברת החשמל הגיבו בחריפות על החלטת הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם להכריז על תוספות שכר שמקבלים עובדים רבים בחברה כחריגות שכר ולחייב אותם להחזיר לקופת החברה כספים שקיבלו שלא כדין מאז שנת 2010. אמסלם חבר בוועדת יוגב לצד בכירים באוצר, במשרד התשתיות ונציג ציבור. יושב ראש ועדת הכלכלה בכנסת ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) דרש אתמול משר האוצר יאיר לפיד ומיוגב להתייצב בפני הוועדה כדי להסביר אם הם עומדים מאחורי המהלך של אמסלם או שהם מתנערים ממנו.

בתגובה לקריאות אמרו היום "לגלובס" גורמים בכירים באוצר כי הם מגבים את אמסלם. בהתייחס לטענות חברת החשמל אמרו באוצר כי "יוגב ביקש מחברי הוועדה בראשותו לנהוג באחריות, אך מעולם לא אמר, וגם לא היה מוסמך להתחייב, כי יוקפאו הליכים כלשהם שבהם מעורבת חברת החשמל".

לגרסת האוצר, הקפאת הליכים במהלך המשא ומתן כפי שדורשת חברת החשמל (וגם פורום יצרני החשמל הפרטי מגז טבעי - ע"ב) היא צעד חריג שמחייב החלטת ממשלה, בעוד שבמקרה של ועדת יוגב לא מדובר כלל במשא ומתן אלא בוועדת מקצועית שהתבקשה להמליץ לשרים על מתווה לרפורמה במשק החשמל.

גורמים באוצר הזהירו היום בשיחה עם "גלובס" כי "לוויתור של המדינה בנושא חריגות השכר של חברת החשמל יהיו השלכות קשות על אכיפת הנורמות והחוק במאות גופים אחרים ששכרם מפוקח".

היקף תוספות השכר שאמסלם פסל נאמד לפי הערכות בכ-150 מיליון שקל לשנה וכ-450 מיליון שקל במצטבר ב-3 השנים האחרונות. התוספת העיקרית שנפסלה על ידי אמסלם מכונה תוספת פיקודית. מדובר בתוספת שכר שנועדה במקור לתמרץ מנהלים בחברה אך משולמת כיום לכ-9,000 מעובדיה וכן לכ-4,000 גמלאים. בנוסף מקבלים מנהלים בחברה תוספת פיקודית מוגדלת של עד 26% משכרם. אמסלם הודיע כי בכוונתו לחייב את כל העובדים שקיבלו תוספות שלא היו זכאים להן או שקיבלו תוספות מוגדלות מעבר ל-12.5% להחזיר את הכספים למפרע מאוקטובר 2010.

"גול עצמי"

יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל אמר אתמול בדיון בכנסת כי משמעות ההחלטה תהיה קיצוץ של קרוב ל-50% מהפנסיה שמקבלים גמלאים שעבדו בתפקידים בכירים בחברה. רון טל כינה את החלטתו של אמסלם "גול עצמי". עובדי חברת החשמל הכריזו שלשום על השבתה מיידית של דרג המנהלים הבכירים בחברה בעקבות החלטת הממונה על השכר ותקפו את אמסלם במילים חריפות.

יו"ר המזכירות הארצית של הוועד מיקו צרפתי אמר כי אמסלם משול למי "שזורק רימון בין רגליהם של חבריו החיילים באמצע ההסתערות". בעקבות ההכרזה פנתה חברת החשמל לבית הדין לעבודה שהורה לעובדים לחזור מיד לעבודה תוך שהוא מקפיא את החלטת הממונה עד לקיום דיון בנושא. הדיון שהיה אמור להיערך הבוקר נדחה לשבוע הבא.