מיני מבחן דרכים: יגואר XJ 2 ליטר טורבו - רציונל אמוציונלי

מכונית פאר עם מנוע 2 ליטר קטן? יש חיה כזו והיא אפילו נוסעת לא רע. רק אל תספרו לשכנים

עבור רבים מאנשי האלפיון העליון בישראל, הרעיון של רכישת מכונית פאר עם מנוע ארבעה צילינדרים קטן, נשמע הגיוני כמו בניית בית צנוע של 3.5 חדרים על מגרש של דונם בסביון. למנועים הקטנים של ימינו יש אמנם כל מה שדרוש למשימה והם אפילו חסכוניים וידידותיים לסביבה. אבל אלה נימוקים רציונליים בפלח שוק אמוציונלי בתכלית. מי שרוכש רכב פאר רוצה את הטוב ביותר והגדול ביותר שכסף יכול לקנות.

אבל כיום יש דרישה מצד בכירים למכוניות פאר ושרד שיכולות לספק גם סוג של "אליבי ציבורי". מרצדס נענתה לאתגר הזה לפני שלוש שנים עם גרסה של מרצדס S קלאס, שצוידה במנוע 2 ליטר טורבו דיזל צנוע. יגואר עושה זאת היום עם מנוע 2 ליטר טורבו בנזין בסדרת ה-XJ.

בכל הנוגע לעיצוב, ה-XJ היא עדיין סמל של הדוניזם מוטורי. אפשר לאהוב את העיצוב הזה או לא, אבל העובדה שהמכונית נראית כאילו יצאה זה עתה מהסט של סרט מדע בדיוני, בתוספת של גריל "יגוארי" ענק ונוצץ, מעניקה לה פרופיל ציבורי גבוה הרבה יותר משל מרצדס S קלאס או ב.מ.וו סדרה 7. כל גיחה שלה לרחוב מייצרת עשרות תמונות חדשות באינסטגרם, והיינו ממליצים לבעליה לשמור תמיד על נוזל לניקוי שמשות ברכב. חלק מטביעות האצבע שצברה המכונית שלנו בנסיעת המבחן היו קשות מאוד להסרה.

גם תא הנוסעים הולם את המעמד. גרסת הבסיס אמנם לא מצוידת בכל סממני היוקרה של הגרסאות היותר בכירות, אבל היא עדיין מקיפה את הנהג בדונמים של עור ועץ בעיבוד בריטי קלאסי ומענגת את החושים עם מערכת קול רצינית, מושבים חשמליים מפיגי מתח ולוח מחוונים דיגיטלי מחוכם. יושבי המושב האחורי נהנים מכל המרחב המקובל בפלח הפאר, במיוחד בדגם עם בסיס הגלגלים הארוך.

מובן שהשאלה הגדולה היא איך משתלב בספינת הדגל של יגואר מנוע ה-2 ליטר טורבו בנזין, שכמותו אפשר למצוא גם (אנחנו מבטיחים לא לגלות) בפורד מונדיאו? בכן, במפתיע, לא רע בכלל. המנוע הזה מייצר 240 כ"ס ומומנט נדיב של 34 קג"מ, והוא משודך לתיבה אוטומטית מצוינת בת שמונה מהירויות. הוא אמנם לא גולש במלכותיות כמו המנועים מרובי הצילינדרים של יגואר, ותחת עומס בעליות תלולות הוא נשמע מחוספס, אבל שיוט ארוך טווח בכביש 6 במהירויות שלילה מתבצע ללא כל מאמץ והמכונית צוברת תאוצה בקצב רציני, עם מעבר בין אפס ל-100 ב-7.5 שניות בלבד. זו גם מכונית מהנה לנהיגה, שלא מבודדת את הנהג מהכביש, כראוי ליגואר. בידוד הזעזועים נוקשה לטעמנו, אבל זו תופעה אופיינית לרוב דגמי הדור החדש בפלח הזה.

יגואר XJ 2 ליטר טורבו עולה 609 אלף שקל. זהו פער מחיר עצום של כמעט 180 אלף שקל מגרסת ה-3 ליטר הבאה בתור. עבור מי שרוצה להגשים את הפנטזיה שלו עם ספינת הדגל של יגואר, מבלי להשקיע סכום דקדנטי, זוהי נקודת כניסה הגיונית. במיוחד לאור העובדה שהשכנים מסביון לעולם לא יידעו שחסכת.