יצרנית השוקולד פררו דוחה שמועות על מיזוג אפשרי עם נסטלה

‎‎החברה האיטלקית, שאחראית למותגים נוטלה, קינדר ופררו רושה, מצויה בבעיית ירושה לאחר שאחד מהבנים של המייסד מת מהתקף לב‏

‎‎מיקלה פררו, האיש העשיר באיטליה והבעלים של אימפריית שוקולד וממתקים עולמית, ידע תמיד להתגבר על הפיתוי של הכנסת משקיעים זרים לחברה שלו. בהודעה מיום חמישי שעבר, מנכ"ל קבוצת פררו (‏Ferrero‏), הבן ג'ובאני, דחה את השמועה שהמתחרה השווייצרית הגדולה יותר, נסטלה, פנתה אל פררו בהצעת מיזוג, והכריז כי פררו אינה עומדת למכירה - כך דווח בסוכנות רויטרס.

אבל כמו חברות משפחתיות איטלקיות רבות שפרחו בשנים שאחרי מלחמת העולם השנייה, פררו, יצרנית ממרח השוקולד והאגוזים נוטלה, טרודה בבעיות של ירושה. המייסד מיקלה הוא כיום בן 88.

‏בנו השני של מיקלה, פייטרו, שנבחר לרשת את האימפריה, מת מהתקף לב ב-2011 ברכיבה על אופניים בדרום אפריקה בגיל 47. מותו סלל לכאורה את הדרך בפני האח הצעיר יותר ג'ובאני, אך מקורות בתעשייה חושבים שהוא פחות מעוניין לנהל את העסק.

‏‏"יש כאן בהחלט בעיה של ירושה", אמר מקור בנקאי עם ידיעה של המצב. "או שהאב יפתח את החברה בפני צוות ניהול חיצוני, או שהוא ימכור את החברה".

‏אך מקורות אחרים אומרים כי המשפחה עשויה כעת להחליט להמשיך ללא שינויים כאלה. קבוצת פררו, שמוכרת היטב גם בזכות הפרלינים פררו רושה וביצי השוקולד קינדר, נתפסת בעיני אנליסטים ובנקאים כחברה הפרטית בעלת הערך הגבוה ביותר באיטליה.

‏בעוד שחברות איטלקיות רבות, כולל חברת טלקום איטליה, מצויות במשבר או נמכרות לזרים, פררו המשיכה לצמוח גם במיתון הכלכלי הנוכחי, שהוא הארוך ביותר ב-60 השנים האחרונות. עם מכירות בכ-8 מיליארד אירו בשנה, בנקאים אומרים שקבוצת פררו עשויה להיות שווה עד 18 מיליארד אירו.

לשם ההשוואה, שווי השוק של בית האופנה ארמאני, עוד מותג איטלקי בינלאומי שנשאר פרטי ויכול להיות שתהיה לו בעיית ירושה, נאמד ב-6 מיליארד אירו לפחות.

‎‎אגרוף ברזל

‏‎‎פררו האב, אדם ממעיט במילים ושונא פומביות, הפך את מפעל השוקולד בפיימונט לענק עולמי. הוא ידוע כמנהל שמחזיק את עסקיו באגרוף ברזל, אך הוא גם אהוב על-ידי הקהילה המקומית הודות לנטייתו לתרום חזרה לקהילה ולתנאי העבודה הנדיבים בחברה.

‏עד לפני כמה שנים, מיקלה הגיע מדי יום לעבודה במסוק מהווילה שלו במונטה קרלו למטה החברה בעיירה אלבה בצפון-מערב איטליה, ונטל חלק פעיל בטעימות ובעיצוב של מוצרים חדשים. אך מות הבן פייטרו זעזע את האב הקשיש ששולט בקבוצה. כמה מקורות פנימיים מוסרים כי הוא נשאר פעיל ובריאותו טובה, אך אחרים אומרים כי התעשיין הוורקוהולי הידוע לשמצה איבד חלק מהאנרגיה שלו.

‏פררו, שלפני 4 שנים השתעשעה ברעיון של הצעת השתלטות על יריבתה הבריטית קדבורי, לא ביצעה ולו רכישה אחת מאז ייסודה ב-1946. היא עשירה במזומנים ואין לה צורך מיידי במימון, אומרים כמה מקורות יודעי דבר.

‏‏"כל עוד מיקלה בחיים, קשה לחשוב על מכירה, אם כי זה לא בלתי אפשרי", אמר מקור פנימי שנשאל על אפשרות של ברית או מיזוג עם נסטלה או מתחרה אחרת.

‏לדברי המקור הזה, "אם הוא (פררו המייסד) יבין שהמשפחה שלו אינה במצב של לנהל את החברה, ייתכן שהוא ימכור אותה. בכל מקרה, מיקלה הוא זה שיחליט מפני שהוא שולט בחברה".

‏לנסטלה, שהכחישה תוכניות לבצע רכישה משמעותית בטווח הקצר, יש כבר דריסת רגל חזקה באיטליה. היא רכשה במרוצת השנים מותגים היסטוריים כמו יצרנית הפסטה ביוטוני, יצרנית השוקולד פרוג'ינה וקבוצת המים המינרליים סן פלגרינו.

‏אנליסטים אומרים כי נסטלה ופררו מתאימות זו לזו, אם כי יש חפיפה מסוימת בצפון אמריקה, שבה לשתי החברות נוכחות גדולה. מיזוג של השתיים יוכל להפוך את משפחת פררו לבעלת העניין הגדולה ביותר בנסטלה. ‏‎‎‏