רוצים לקנות אחוזים מהכנסות עתידיות של ספורטאי? זה אפשרי

20% מהזכויות של אריאן פוסטר יונפקו לציבור; המשמעות: בעלי המניות יוכלו להרוויח 20% מהכנסותיו העתידיות של שחקן הפוטבול

האם גם ספורטאים יכולים להנפיק את עצמם, ממש כמו חברות מסחריות שנסחרות בבורסה? מתברר שכן. חברת הברוקראז' ‏Fantex Holdings Inc‏, שבסיסה בסן פרנסיסקו ואחד מבעליה הוא שחקן הפוטבול לשעבר ג'ון אלווי, אחד מגדולי הקוורטרבקים בתולדות ה-‏NFL‏, החלה ברעיון חדשני שמאפשר לציבור אפשרות לרכישת אחוזים בשחקני ספורט מקצועניים.

‏‏‏השחקן הראשון ש"יונפק" על-ידי החברה יהיה אריאן פוסטר, כוכב ה-‏NFL‏ של קבוצת יוסטון טקסנס. לציבור יונפקו בסך הכל 20% משחקן הפוטבול, כאשר המטרה היא לגייס 10 מיליון דולר בסך הכל שיתחלקו בין פוסטר לבין החברה. ההנפקה תאפשר לרוכשי המניות ליהנות מאחוזים מכלל ההכנסות העתידיות של פוסטר שקשורות לפוטבול. לדוגמה: אם אחד האוהדים יחזיק באחוז אחד מהמניות של פוסטר, הוא ייהנה מנתח של אחוז אחד מכל עסקה עתידית שפוסטר יחתום עליה וקשורה לפוטבול - חוזה בקבוצה, הסכמי חסות, בונוסים עבור הישגים, חוזה כמאמן, חוזה כפרשן וכו'.

גם החוזה הנוכחי של פוסטר, בסך 23.5 מיליון דולר לחמש שנים עם הטקסנס, יכלל בהסדר ההנפקה החדש. פוסטר חתום כיום גם על חוזי חסות, עם חברת הלבשת הספורט אנדר ארמור, ועם יצרנית משקאות האנרגיה פיוז-סיינס, שמעניקה ספונסרשיפ גם לטייגר וודס.

‏יש לציין כי המסחר במניות יהיה רשמי לכל דבר ועניין, ויפוקח על-ידי הרשות האמריקאית לניירות ערך (‏SEC‏). המסחר יהיה מבחינה מעשית במניות של ‏Fantex‏, שמצידה תחלק דיבידנדים למשקיעים בשעת הצורך. מחיר מניה בודדת של פוסטר יעמוד על 10 דולר, ואף אדם בודד לא יוכל לרכוש יותר מאחוז אחד בסך הכל מהמניות.

‏בתשקיף שהוציאה ‏‏Fantex‏ ל-‏SEC‏, צוינו גם הסיכונים בהקשר של פוסטר בן ה-27, החל משורה של פציעות שעבר בשנים האחרונות, ועד אי סדרים בתפקוד הלב מהם הוא סובל מאז גיל 12. ב-‏Fantex‏ ציינו כי פוסטר הוא רק יריית הפתיחה, והכוונה היא להנפיק ספורטאים מליגות ה-‏NHL‏, ה-‏NBA‏ וה-‏MLB‏.

מבחינת הספורטאים, מדובר באפשרות טובה לקבל כסף מיידי ולהשתמש בו לצרכים שונים. יש לציין כי קריירה ממוצעת של שחקן ‏NFL‏ נמשכת כ-3.5 שנים בלבד. על-פי בדיקה שערך לפני שנים אחדות מגזין "ספורטס אילוסטרייטד", כ-78% משחקני ה-‏NFL‏ פושטים רגל או נכנסים למצוקה פיננסית קשה כחמש שנים לאחר פרישתם.

אגב, הנפקה של הכנסות עתידיות נרשמה בעבר בתחומים אחרים. כך למשל מכר הזמן הבריטי דייויד בואי בשנת 1997 לציבור אגרות חוב בסכום של 55 מיליון דולר, תמורת הכנסות עתידיות שלו למשך 10 שנים.