האיש שמכר לפייסבוק סטארט-אפ ב-85 מיליון דולר

איליה סוקהר, רק בן 28, רשם במאי האחרון אקזיט של 85 מיליון דולר, כשפייסבוק רכשה את פארס, שהקים לפני כשנתיים ■ בראיון ל-G הוא מספר על החבר החדש מארק צוקרברג, שלהצעת הרכישה הראשונה שלו הוא העז לסרב

זאת הפעם השנייה של איליה סוקהר, 28, בישראל. הפעם הראשונה הייתה כשהיה נער והגיע עם משפחתו מקליפורניה לביקור של חברי משפחה. הוא למד בבית ספר יהודי בנעוריו וידע אפילו לקרוא קצת עברית, אבל מאז כבר הספיק לשכוח. הפעם הגיע לכאן כחלק מצוות בכירים של פייסבוק שנודד בין ערים במסגרת כנס FBstart, שבו הוא אחד הנואמים הראשיים, בזכות אקזיט של 85 מיליון דולרים ששילמה פייסבוק במאי האחרון עבור הסטארט-אפ שלו פארס (Parse), שמספק פלטפורמה למפתחי אפליקציות.

אז הפעם הוא לא יודע לקרוא עברית, אבל בשבוע שעבר הוא נפגש עם הנשיא פרס. "זאת ארץ יפה, מלאה באנשים חכמים ומוכשרים, ואני מאוד נהנה", אומר סוקהר בפגישתנו בגינת מלון בוטיק בתל אביב. במסגרת יחסי הציבור של הכנס מקודמת פארס, שיזם סוקהר, כשתמונתו מושוות לזו של מארק צוקרברג תחת השאלה, "צירוף מקרים?".

זאת אחת הרכישות הגדולות של פייסבוק, שמגבירה בשנים האחרונות את הנוכחות בתחום המובייל ומצטרפת למסע רכישות קודמות של אפליקציית שיתוף התמונות אינסטגרם, של סנאפטו הישראלית ועוד. רכישת פארס מאפשרת לפייסבוק להרחיב את היצע השירותים שהיא מספקת למפתחי אפליקציות, וגם לספק לעצמה ערוץ הכנסות יציב כספקית שירותים מקוונים.

בפלטפורמה של פארס עושות שימוש למעלה ממאה אלף אפליקציות ומודל התשלום הפופולרי שלה הוא 199 שקלים לחודש. בין הלקוחות של פארס חברות גדולות כמו eBay, ענקית המשחקים זינגה ולקוחות קטנים יותר. החיבור עם פייסבוק, מספר סוקהר, היה די מתבקש ומתפקיד מהנדס תוכנה בגוגל שלקח חלק בסטארטאפים וניסה לבנות גם כמה אפליקציות לבד, הוא הגיע מהר מאוד לפיתוח רעיון חדשני משלו, וכך קפץ הישר לפופיק של עמק הסיליקון.

- אמרת שבחרת למכור את החברה לפייסבוק בגלל התרבות הארגונית.

"כן, זאת תרבות שדומה לזאת שאנחנו בנינו בפארס וזה מאוד חשוב. קשה לאחד שתי חברות אם האנשים חושבים בדרכים שונות ויש להם סדרי עדיפויות אחרים. בפייסבוק יש תרבות טובה, מאוד אופטימית, שמעודדת לחשוב גדול ולזוז מהר".

- וגם משרדים מפנקים.

"כן, כיף שם. זה שינוי גדול ממה שהיה לנו. המשרדים מתוכננים כקמפוס של בניינים וביניהם יש רחוב שנראה כמו רחוב עירוני עם אוכל חינם וגלידה חינם, מסעדות ובתי קפה. אתה יכול להסתפר בקמפוס וללכת לרופא שיניים, עכשיו אפילו יש בר. יש לך כל מה שאתה צריך, זה כמו עיר קטנה".

- איך חגגתם את האקזיט?

"הייתה לנו מסיבה קטנה במשרד לעובדים והזמנו עוגות בצורת סמארטפון ועוגות בצורת הלוגואים שלנו והלוגו של פייסבוק".

- אז לא קמת למחרת עם הנגאובר.

"האמת שהיינו עייפים מדי בזמנו בשביל לחגוג באמת חזק".

העתיד של המובייל

המחשב הראשון של סוקהר (Sukhar) היה קומודור 64, וכבר בגיל 8 החל לתכנת. הוא גדל בקליפורניה, 15 דקות נסיעה מהמשרדים שלו כיום בפייסבוק. כבן להורים מהנדסי תוכנה, היה לו ברור שיעלה על המסלול המהיר במדעי המחשב. "בתיכון הייתי מעורב כל הזמן בפרויקטים וידעתי שזה מה שארצה לעשות כשאגדל", הוא אומר. "אני אוהב גאדג'טים טכנולוגיים ותמיד יש לי את הטלפון הכי חדש".

- אתה יודע, אנחנו פחות או יותר מעבירים את החיים שלנו ממסך למסך ואפשר להתחיל קצת לדאוג מהעובדה שהתמכרנו לסמארטפון. פארס תגרום לנו להתמכר אפילו יותר?

"מי שיבנו אפליקציות מאוד טובות ימכרו אותך, אנחנו כנראה נקל עליהם", הוא צוחק. "אבל אין ספק שהעולם מאוד השתנה. כולנו סוחבים בכיס מכשיר בעל הרבה מאוד כוח שמקושר לכל העולם. זה מדהים. גם אני מעביר את היום מול מסכים, ולפעמים אני מרגיש שאני צריך ללכת ליער ולהניח את הטלפון מאחור".

- אתה עושה את זה?

"לא. לפעמים חברה שלי תגרור אותי לאיזה מקום ויתברר שאין בו קליטה. אני קצת אתאכזב, אבל זה נחמד להתנתק לפעמים".

- גדלת עם טלפון נייד?

"לא, את הסלולר הראשון שלי קיבלתי כשהייתי כבר בקולג'".

- איך ייראה העתיד הטכנולוגי של ילדי המסכים בעוד עשרים שנים, לדעתך?

"זה מרגש. קשה לי לדמיין איך הכול ייראה. כבר עכשיו רואים שאנשים מתחילים לחשוב על הסמארטפון כעל מחשב, ולדעתי הלפטופים ייעלמו. הטאבלטים והטלפונים יהיו יותר חכמים. אני מאמין שגוגל או מישהו אחר יחשוב על טכנולוגיה שאפשר ללבוש אותה ותהיה הקילר-אפ הבא, כמו המשקפיים של גוגל".

- אתה מאמין במשקפיים של גוגל?

"זה גאדג'ט מעניין בעיניי, אבל התיאוריה שלי זה שהקילר-אפ הבא יהיה תרגום בזמן אמת. אני הרי פעם ידעתי לקרוא עברית והיום כבר לא. זה יהיה פנטסטי אם אלך ברחובות תל אביב, אלבש משקפי גוגל, אסתכל על השלט ברחוב והוא יגיד לי בזמן אמת מה כתוב. לדעתי זה קילר-אפ שיאומץ על-ידי מסה של צרכנים. זה פרויקט כיפי שאני חושב עליו".

- אנשים עסוקים הרבה במחשבות על העתיד שם בעמק הסיליקון?

"אנשים מדברים הרבה על העתיד. רכבים ללא נהג הם הדבר הגדול החם עכשיו בסן פרנסיסקו, שיש בה בעיות תחבורה. כולם נרגשים גם ממכוניות חשמליות ומהאופציה לתיירות חלל. בעיניי זה יקרה. כבר היום אפשר לשים מקדמה לנסיעה לחלל, אבל לא יודעים מתי נוכל באמת לטייל לשם".

- טוב, לפחות אתה יכול להרשות לעצמך את זה. מה עוד צפוי בעתיד הטכנולוגי שלנו?

"אנשים נרגשים מהעתיד של פייסבוק, יש גם את טביעת האצבע של האייפונים וברגע שזה ייפתח לעולם האפליקציות, זאת תהיה דרך חדשה לבניית אפליקציות מעניינות. יש את נושא התשלומים במובייל שמתפתח מאוד. אני אישית נרגש מאפליקציות שמציעות מוצרים כמו עוזר אישי. המובייל שלך יהיה העוזר האישי שלך, שיהיה גם אקטיבי. זאת אומרת שהוא יחפש לך, למשל, דילים טובים לחופשה שאתה מתכנן, או יזכיר לך שאתה צריך להתקשר לאנשים שלא דיברת איתם הרבה זמן. אני לא חושב שעושים עם זה עבודה מספיק טובה בינתיים, אבל זה משתפר".

*** הכתבה המלאה - במגזין G