סקר דלויט: ישראל במקום ה-3 באטרקטיביות להשקעות בחו"ל

עם זאת, קרנות הון הסיכון הישראליות מדורגות רק במקום ה-12

האם חגיגות ההיי-טק עומדות להתבטא סוף סוך גם בהתאוששות אמיתית של ענף הון הסיכון בישראל? סקר ה-VC Indicator של דלויט בריטמן-אלמגור-זהר, מרמז לכל הפחות על מגמה חיובית. 48% מהנסקרים, מבכירי קהילת הון הסיכון בישראל, מעריכים כי השנה תסתיים בהיקף השקעות גדול יותר בחברות הון סיכון, מאשר בשנה שעברה.

באשר לגיוסי ההון לקרנות עצמן, 16% בלבד מעריכים כי הקרנות יגייסו פחות מאשר בשנה הקודמת. רק 8% מעריכים כי המצב הכלכלי בכללותו יורע.

45% מהנסקרים מוסרים כי הם מעריכים כי היקף ההשקעות הזרות בישראל, יגדל. תשובה זו מתגלה כיותר מאשר חשיבה חיובית מצד הישראלים, כי בסקר ה-VC Indicator הגלובלי של דלויט, דורגה ישראל במקום השלישי, אחרי סין ויפן, כיעד להשקעת כספים.

עם זאת, יש לציין כי ישראל דורגה רק במקום ה-12 מבחינת היכולת של קרנות הון הסיכון בה לגייס. כלומר, המשקיעים הזרים מוכנים להזרים כסף לישראל, אבל לאו דווקא לקרנות. המשקיעים מצביעים על קושי בגיוס כספים לחברות הון סיכון, בעיקר ב-round B, בו יש לגייס הון של כמה מיליוני דולרים לכל הפחות והסטארט אפ הופך ממיזם טכנולוגי לחברה פעילה. 26% מהנסקרים טוענים כי הקושי במימון סבב הגיוס הזה, יוביל את החברות לחפש משקיעים מחו"ל.

גם בשלבים המוקדמים ביותר, יש עדיין בעיה, ונצפתה ירידה חדה (מ-46% בשנה שעברה ל-26% השנה), בנכונות לבצע השקעות בשלב ב-seed. רו"ח טל חן מדלויט מסביר כי הסיבה לירידה החדה היא בעיקר משום שמועד סיום הקרן של קרנות פעילות רבות הולך ומתקרב, ועל כן הן מעדיפות להשקיע רק בחברות בוגרות, ולא גויסו במקביל מספיק קרנות חדשות.

עוד עולה מן הסקר כי התחום החם הוא תחום האפליקציות למובייל, כאשר 67% מהמשקיעים דסבורים כי יש "הייפ" סביב התחום הזה. המשקיעים מציינין כי דווקא היו שמחים לראות חברות בתחום אגירת האנרגיה ותשתיות המידע. בנתוני אמת חל קיטון משמעותי בחברות חומרה, אך אף לא אחד מהמשיבים לא ציין כי הן חסרות לו.