מאיר שמיר בוחן גיוס של חצי מיליארד שקל ממגדל

השימושים המיועדים: החזר ההלוואה לרכישת חלקה של מבטח שמיר בתנובה והפרטת תעש ■ מבטח שמיר: "מוסדיים פנו מיוזמתם. אין כוונה ליטול מימון"

חברת ההשקעות מבטח שמיר שבשליטת איש העסקים מאיר שמיר בוחנת גיוס הלוואה פרטית מגופים מוסדיים. מדובר על קו אשראי בהיקף של כחצי מיליארד שקל, כך נודע ל"גלובס".

ממבטח שמיר נמסר בתגובה כי "שני גופים מוסדיים פנו אל החברה ביוזמתם להעמיד לה מימון, לאור הריביות הנמוכות בשוק. בשלב זה, אין בכוונת החברה ליטול מימון".

גורמים בשוק מעריכים כי הגיוס שבוחנת מבטח שמיר נועד לשמש לפירעון הלוואה בנקאית שנטלה למימון רכישת חלקה בתנובה (כ-21%), כאשר על הפרק עשויות לעמוד השקעות נוספות, ביניהן רכישת תעש, אם וכאשר זו תופרט.

גורמים אלו ציינו כי מבטח שמיר כבר קיבלה מכתב כוונות מקבוצת הביטוח מגדל להעמדת המימון. בסביבת מגדל מכחישים קיומו של מכתב כוונות שכזה. למאיר שמיר היכרות ארוכת שנים עם מנכ"ל קבוצת מגדל, יונל כהן - השניים מכרו בעבר ברווח גדול את סוכנות הביטוח מבטח שמיר (כיום מבטח סימון), שהייתה בשליטת מבטח שמיר ובניהולו של כהן, למגדל.

לטובת המימון המדובר, אם אכן ייצא לפועל, צפויה מבטח שמיר לשעבד מניות תנובה שבידיה. איתנותה הפיננסית של החברה, וסביבת הריביות הנמוכה, עשויות להביא לכך שמבטח שמיר תקבל קו אשראי בריבית נמוכה יחסית.

תשואה של 54% בשנה וחצי

מבטח שמיר מחזיקה כאמור בכ-21% ממניות תנובה (בה היא שולטת יחד עם קרן אייפקס, המחזיקה בעקיפין כ-56% מתאגיד המזון). בנוסף, החברה משקיעה בחברות תעשייה, טכנולוגיה, תקשורת ונדל"ן, בהן גילת ותפרון. כיום נסחרת מבטח שמיר בשווי של כ-1.3 מיליארד שקל, ומאז מארס 2012 - עת חזרה להיסחר בבורסה, לאחר תקופה ארוכה של הפסקה על רקע המחלוקת בדבר פרסום דוחות תנובה - רשמה מנייתה תשואה של 54%.

קו האשראי עשוי לשמש את מבטח שמיר למספר מטרות. האחת היא החזר ההלוואות שלקחה החברה מהבנקים, יחד עם קרן ההשקעות אייפקס, לשם מימון רכישת תנובה, כאמור. מהדוחות הכספיים של מבטח שמיר עולה, כי התאגיד שבאמצעותו רכשו השתיים את קונצרן החלב צפוי לפרוע בפברואר 2014 אשראי בנקאי בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל.

בהקשר לכך, נציין כי אייפקס ושמיר מקדמים מזה זמן מהלך להנפקת תנובה כבר במהלך הרבעון הראשון של 2014, וזאת לפי שווי חברה של כ-8 מיליארד שקל - ברף העליון של הערכות השווי שפרסמה הקרן לחברה עד כה. הנפקת תנובה תסדר לאייפקס ומבטח שמיר אקזיט יוצא דופן, עם רווח של מיליארדי שקלים ותשואה של מאות אחוזים על השקעתן, לאחר שכבר החזירו לעצמן כמעט את כל השקעתן באמצעות דיבידנדים.

בנוסף, פוזל שמיר כבר תקופה למכרז הצפוי על הפרטת תעש. שמיר גילה עניין ברכישת החברה הביטחונית הממשלתית כבר ב-2005, אז היה אחד המתמודדים בניסיון ההפרטה הראשון של תעש, שלא צלח.

נכון לעכשיו תקוע המכרז, לנוכח ויכוח בין משרד הביטחון למשרד האוצר בנוגע להיקף ההזמנות של החברה הביטחונית. ככל הנראה מי שיכריע בנושא, אולי אף בימים הקרובים, יהיה רה"מ בנימין נתניהו.

במרכז המתווה להפרטת תעש עומדת מחיקת חובות בהיקף של יותר מ-2 מיליארד שקל, וכן פריסת רשתות ביטחון להבטחת זכויות העובדים בהיקף כספי דומה, פיטורים של כ-950 עובדים, העתקת פעילות החברה לנגב ב-2020 ופינוי של קרקעות יקרות ליד רמת השרון.

מכירות תעש ב-2012 הסתכמו ב-1.8 מיליארד שקל, ועל פי הצפי בסוף שנה זו הן עתידות להסתכם בכ-1.9 מיליארד שקל. מכאן, גוזרים גורמים בשוק את המחיר שבו ניתן יהיה למכור אותה, בעד 2 מיליארד שקל.