חברת החשמל: לאפשר לערער על החלטות רשות החשמל

אורן הלמן, סמנכ"ל רגולציה תקשורת, וקשרי ממשל בחברת החשמל: "חייבים הליך של פרה-רולינג מול רשות החשמל וכן ערכאת ערעור. הדבר ייצור וודאות ניהולית שאינה קיימת כיום" ■ לסקר: וועדת יוגב תבדוק את גבולות האחריות בין הגופים השונים

על הממשלה להקים מנגנון שיאפשר לערער על החלטות רשות החשמל, כך אמר היום (ה') אורן הלמן, סמנכ"ל רגולציה תקשורת, וקשרי ממשל בחברת החשמל. בדברו במושב על רגולציה בכנס מהנדסי החשמל אמר הלמן כי "חייבים הליך של פרה-רולינג מול רשות החשמל וכן ערכאת ערעור. הדבר ייצור וודאות ניהולית שאינה קיימת כיום".

רשות החשמל, הרגולטור של משק החשמל היא הקובעת את תעריפי החשמל במשק ומסדירה את פעילותם של היצרנים, הספקים ויתר השחקנים בענף. החלטות הרשות מתקבלות על-ידי המליאה בה חברים נציגי האוצר ומשרד התשתיות, נציגי ציבור ויו"ר הרשות.

"חברת החשמל היא החברה הכי מקצועית שבה נתקלתי", הוסיף הלמן. "הבעיה שאף אחד לא שומע אותה. הרשות מקבלת החלטות ואף אחד לא בודק את זה מול החברה. חייב להיות מנגנון ערעור על רשות החשמל. (הרשות) היא לא אלוהים". הלמן ציין כי פעילותה של חברת החשמל מפוקחת על-ידי 22 רגולטורים ואמר כי "יש רגולטורים שממש רבים ביניהם על המעמד והטריטוריה על הגב של חברת החשמל - וזה מגולגל לציבור. אם פנחס רוטנברג היה צריך להקים חברת חשמל תחת 22 רגולטורים היינו יושבים עד היום עם עששיות".

גם מנכ"ל חברת החשמל לשעבר עמוס לסקר מתח בדבריו ביקורת קשה על רשות החשמל. "רשות החשמל היתה אמורה לטפל רק בתעריף" אמר לסקר עם הזמן נתנו לה תחומים נוספים. הבעיה שנושא האחריות והסמכות לא ברור ולרגולציה אין עלות. ולכן הרשות לא נבחנת בשיקולי עלות תועלת אמיתיים". לסקר שמשמש יועץ לוועדה לבחינת מבנה משק החשמל בראשות אורי יוגב אמר כי הוועדה תידרש לפתור את נושא גבולות האחריות של הגופים השונים".

פרופ' אשר טישלר מאוניברסיטת תל-אביב אמר כי "בחשמל המקצועיות היא קריטית אבל רוב הרגולטורים בישראל בתחום החשמל לא מקצועיים, לא מכירים ספרות מקצועית ולא את המודלים. לא מספיק לדעת אם יש מונופול או לא. לפעמים מונופול עדיף על רגולציה".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר עו"ד דוידה לחמן-מסר אמרה כי "לחברת החשמל יש אולי הרבה רגולטורים אבל גם הרבה כוח. קשה לפקח על חברת החשמל ולכן צריך רגולטור חזק ומקצועי שיהיו לו כלים. הרגולציה בישראל צעירה יחסית. זה תחום שצריך להתמקצע, אך במקום שיש בו כשל שוק הרגולציה חייבת להיות אפקטיווית ותחרות לא תפתור את הבעיה".

היועץ המשפטי של רשות החשמל מיכאל מקייה אמר כי "קל מאד לדבר על חוסר האחריות של רשות החשמל כי הוא לא הרשות לא נבנחה עד היום באופן מחקרי, יש לבחון רגולטור לפי התכלית שלשמה הוקם. רשויות כמו רשות החשמל הוקמו לטובת הציבור.30 אחוז מייצור החשמל עומד להיות פרטי לחלוטין וזו מהפכה של ממש שהוביל רגולטור עם 30 איש".