המשקיעים מאבדים אמון - ומניית בבילון ממשיכה להתרסק

היום איבדה מניית החברה 4% נוספים, לאחר שבשבוע שעבר איבדה כ-30% משוויה ■ ברקע נמצא גם החשש של המשקיעים מביטול המיזוג המתוכנן עם איירון סורס והעסקה עם יאהו ■ ובכל זאת מוקדם עדיין להספיד

הודעה שהוציאה בבילון לבורסה בתל אביב לפני שבוע לא השאירה מקום לספק: היחסים עם ספקית ההכנסות החדשה ענקית האינטרנט יאהו - זו שהייתה אמורה להחליק בקלות לוואקום שהשאירה אחריה גוגל (שסיפקה בעבר את רובן המוחלט של הכנסות בבילון) - רחוקים מלהיות פשוטים. גם היום המשיכה מניית בבילון לרדת במסגרת המסחר בת"א ואיבדה 4% נוספים. כעת היא נסחרת לפי שווי של 926 מיליון שקל, שפל של חצי שנה, לאחר שאיבדה כ-30% משוויה במהלך השבוע שעבר.

הירידה בשווי החברה כבר לא נובע לא רק מחשש המשקיעים שהסכם שיתוף הפעולה עם יאהו - שנחתם לפני כחצי שנה והניב כ-30% מהכנסות בבילון ברבעון השני - יבוטל, כפי שאיימה ענקית האינטרנט לפני שבוע, אלא גם מכך שהמיזוג המתוכנן של בבילון עם חברת איירון סורס יבוטל, או שבמסגרתו ידוללו בעלי המניות בבבילון לפי שווי נמוך יותר.

המיזוג בין שתי חברות האינטרנט, נזכיר, אמור היה להתבצע עד סוף השנה הנוכחית. על פי הערכות קודמות נועד המיזוג לשקף שווי שוק של יותר מ-1 מיליארד דולר ל"בבילון החדשה", כאשר חלקם של בעלי המניות בחברה הציבורית יעמוד על כשליש מהחברה הממוזגת.

מבחן לא פשוט

לקראת סוף השבוע הרגיעה בבילון כי יאהו לא השעתה את ההתקשרות בין הצדדים, כפי שאיימה לעשות בתחילת שבוע שעבר. עם זאת, המאמצים לעמוד בדרישות של יאהו, עדכנה בבילון, יביאו "לירידה בהכנסות החברה", מה שעשוי לבוא לידי ביטוי גם ביכולות הצמיחה, שיעורי הרווחיות וכמובן שבשווי החברה.

בהינתן איומים אלה, ברור שעסקת המיזוג עם איירון סורס עומדת כיום בפני מבחן לא פשוט. מערכת היחסים בין שתי החברות אמנם מביאה בחשבון סינרגיה אסטרטגית, אך מושתתת גם על יחסי ידידות בין בעלי העניין בשתי החברות: נעם לניר, בעל השליטה בבבילון, מקורב לאנשי איירון סורס עד כדי כך שהעסקה המתוכננת לא תכלול בנקאי השקעות, שאמור לתווך בין הצדדים ולייצר שפה משותפת ביניהם סביב פרטי העסקה.

בבבילון, כחברה ציבורית, משדרים בינתיים עסקים כרגיל מבחינת המיזוג, שהיה ונשאר מהלך אסטרטגי שמצדיק את עצמו. תגובתה הרשמית של בבילון היא כי "החברה עדיין מצויה בהליכי איתור, ניטור והבהרות מול יאהו, ותדווח כנדרש על כל התפתחות מהותית בנושא. לחברה אין עדכונים נוספים בנוגע למו"מ למיזוג עם איירון סורס מעבר להתקדמות עליה דיווחה ב-7 באוקטובר, וגם בעניין זה תדווח כנדרש בהתאם להתפתחויות".

בבילון ואיירון סורס פועלות על חלקים שונים של "שרשרת המזון" בתחום הפצת התכנים באינטרנט, ופעילותן משלימה זו את זו. איירון סורס מספקת פלטפורמה כוללת להתקנת תוכנות ברשת - יתכן שזו הפלטפורמה הגדולה ביותר שקיימת בעולם מבחינת היקפי הפעילות שלה. בבילון נעזרת כבר תקופה ארוכה במנגנון שפיתחה איירון סורס כדי להפיץ את התוכנות והכלים שלה, שמפנים בין השאר גולשים למנועי החיפוש, ומספקים לה את מירב הכנסותיה.

התנהלותה של בבילון כלפי חוץ, לפיה דבר לא השתנה בינתיים ביחס למיזוג המתוכנן, מתבססת כנראה גם על כך ששתי החברות פועלות באותה תעשייה שהתפתחה סביב טכנולוגיות הפרסום באינטרנט, ולהתנהלות שפוגעת בבבילון עשויות להיות השלכות גם על איירון סורס.

דוגמה לאופן שבו האירועים סביב התעשייה באים לידי ביטוי בשוק ההון אפשר היה לקבל מעסקת מיזוג אחרת שנמצאת כיום בשלבי סיום, בין חברת פריון הציבורית לקונדואיט הפרטית. המספרים במיזוג ההוא, הוכיחו כי חלק משמעותי משוויה של קונדואיט "נעלם" בשנה האחרונה, לא בעקבות הפסקת הצמיחה, אלא בשל הגברת הרגישות לנעשה בתחום הפרסום באינטרנט בקרב ענקיות האינטרנט, כגון גוגל (שבבילון וקונדואיט רושמות מהן הכנסות). האילוצים שכפתה גוגל - ספקית החיפוש (והכסף) העיקרית בשוק - על החברות שמפנות אליה גולשים, פגעו קשות בשווי החברות הללו.

במקרה הנוכחי, הרגישות של יאהו עשויה להעיד על התחום כולו, שבאופן כללי צועד מאז ומעולם על הקו האפור של ההתנהגות הלגיטימית על רקע ההתנהלות האגרסיבית של ספקיות כלי התוכנה השונים על גבי המחשב האישי.

יאהו טענה בפניה לבבילון כי נמצאו "הפרות" שהתגלו בקרב מוצרים שמוטמעים בכלי התוכנה של בבילון על ידי שותפים עסקיים שלה. שותפים עסקיים אלו הם ספקי תוכנה, שנעזרים במנוע של בבילון כדי להפיץ פרסומות ותוכנות - שלעיתים אינן הולמות את המדיניות של יאהו - באתרי תוכן.

למרות שהתנהלות שוק ההון משדרת חוסר אמון בבבילון, מה שעשוי לבוא לידי ביטוי גם בעסקת המיזוג, מוקדם עדיין להספיד הן את יחסיה של בבילון הן עם יאהו והן עם איירון סורס. מכיוון שבסופו של דבר גם יאהו נהנית מהתוצר שבבילון מספקת לה - הזרמת משתמשים לאתר - יש לה מוטיבציה לנסות ולפתור את הסוגיות שמאיימות על היחסים ביניהן. עם זאת, בבבילון - לפני או אחרי המיזוג - יצטרכו לנהוג ביתר בהירות, כדי שאירועים כאלה לא יחזרו, ומן הסתם לזהירות הזו תהיה השפעה על הביצועים הפיננסיים של החברה בעתיד.