אנליסטים מגיבים להודעת הריבית: "היה ניתן להוריד"

פיוניר תכנון פיננסי: "נדמה שקרנית פלוג שומרת על נשק זה לעתות משבר חריפות יותר" ■ הלמן אלדובי: "הריבית לא ירדה הפעם, אבל צפויה לרדת בחודשים הקרובים"

בנק ישראל החליט היום (ב') להותיר את ריבית חודש נובמבר ללא שינוי, לאחר הורדה של 0.25% באוקטובר. להלן תגובות האנליסטים:

ארז צדוק מקרנות אביב: "בבנק ישראל שתו היום הרבה קפה שחור כדי להתגבר על השעמום והפיהוקים לקראת ההחלטה על הריבית. סביר להניח שגם ההחלטות הקרובות יהיו זהות. נשק הורדות הריבית כבר מוצה ורק אירועים חריגים יורידו אותה מתחת ל-1%. מאידך, העלאת ריבית גם לא צפויה בקרוב, אלא לאחר עלייה משמעותית בתשואות בארה"ב, התאוששות משמעותית של הדולר וצמיחה כלכלית איתנה. קרנית פלוג נשלחת לשדה מערכה מורכב ללא הנשק העיקרי שלה. בהקשר הזה, הדברים פחות תלויים בבנק ישראל ויותר במדיניות הממשלתית".

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מאקרו בפסגות: "מי שקונה את התזה ששלוש הפחתות הריבית האחרונות של בנק ישראל נבעו רק מהתחזקות השקל לא צריך להיות מופתע בכלל מההחלטה לעצור את מגמת ההפחתות, שכן מאז החלטת הריבית בסוף ספטמבר השקל נחלש ב-1.4%. גם מי שלא קונה את התזה הנ"ל לא באמת צריך להיות מופתע, בחודש לא חל שום שינוי מהותי בכלכלה ולכן בנק ישראל מעדיף להמתין ולראות כיצד הפחתות הריבית משפיעות, אם בכלל, על המשק. גם בהסתכלות קדימה, שער החליפין ימשיך להערכתנו להיות הגורם העיקרי שישפיע על החלטות הבנק. כיוון שהאינפלציה בשליטה והצמיחה צפויה להישאר בטווח של כ-3%-2.5% (ללא תרומת הגז) רמת הריבית הנוכחית מהווה מדיניות מספיק מרחיבה. עם זאת, במידה והשקל יחזור להתחזק יתכן כי בבנק ישראל, תחת הנגידה החדשה, יפעלו בכלים חדשים (כולל לחץ על האוצר) במטרה להחליש את השקל".

שמואל בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בפיוניר תכנון פיננסי: "לאור העובדה שאין לחצים אינפלציוניים ותחזיות הצמיחה נחלשות בעקבות הפגיעה האנושה ביצואנים הסובלים משער דולר-שקל נמוך, היה ניתן להוריד את הריבית במשק. אך נדמה שקרנית פלוג שומרת על נשק זה לעתות משבר חריפות יותר. הורדת ריבית צפויה במידה והאינפלציה תמשיך להיות נמוכה ושער השקל-דולר יישאר נמוך".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות: "הירידה החדה ביצוא, לצד הפעילות הכלכלית המתונה בזירה המקומית תומכים בשמירת שער ריבית השקל ברמת ה-1%, אולם בנק ישראל נדרש לעשות יותר לעידוד היצוא והפעילות המקומית. נדרש עוד זמן עד שמהלך הפחתות הריבית האחרון שביצע בנק ישראל בחודשים האחרונים יבוא לידי מיצוי, דבר התומך בעמדת ההמתנה ואי השינוי. הנגידה, קרנית פלוג אינה עוד מחזיקה בתיק הש.ג., אלא כעת היא חובשת את כובע המפקד הנדרש להוביל, ולא רק לשמר את הקיים כעת זו שעת המבחן ליכולתה להוביל מהלכים לטווח ארוך".

רו"ח אהוד רצאבי, נשיא להב: "לאחר הפחתת הריבית בחודש הקודם נראה כי מדיניות הפחתת הריבית הגיעה לכדי מיצוי, וכי הריבית צפויה להישאר ברמה הנוכחית במהלך החודשים הקרובים. המדיניות המוניטרית איננה מספיקה כדי להתמודד עם האתגרים של המשק, ולכן על המדינה לבצע צעדים משלימים לעידוד העסקים הקטנים והעצמאים כדי למנוע גידול באבטלה".

יניב פגוט, אסטרטג ראשי קבוצת איילון: "המדיניות המוניטארית של בנק ישראל המיועדת לעידוד הצמיחה והחלשת השקל מתנהלת וצפויה להמשיך ולהתנהל בטווח הנראה לעין בתנאים דה-לוקס של אינפלציה אפסית ולפיכך בתרחיש של ירידת מדרגה בפעילות הכלכלית יוכל בנק ישראל להפעיל את כלי הריבית מבלי להגיר זיעה ולהסתכן בליבוי הלחצים האינפלציונים במשק. הציטוטים האחרונים מפי של שר האוצר לפיד בסוגיית הצורך לבלום בכל דרך את התחזקות השקל מגבירים אצלנו את ההערכה כי צעדי מיסוי חדשים בשוק המטבע מצויים במגירה והיה וכך הדבר הרי בנק ישראל יקבל חיזוק לצעדיו בשוק המטבע ויוכל לשמור את השימוש בנשק הריבית למועד מאוחר יותר. שוק המק"ם מגלם הפחתת ריבית נוספת בשנה הקרובה, אולם הפחתת ריבית זו הינה על תנאי החלשות בפעילות הכלכלית במשק והמשך התחזקות השקל".

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן אלדובי: "הריבית לא ירדה הפעם, אבל צפויה לרדת בחודשים הקרובים. בנק ישראל מעדיף לחכות ולראות את השפעת הורדת הריבית האחרונה, למרות שברור שהוא מודאג מההתפתחויות בתחום היצוא, וייסוף השקל לכיוון רמת ה-3.5 שקל לדולר לא מוריד את מפלס החששות. בנוסף לכך, המדד האחרון היה מדד נמוך שמאפשר ואף תומך בהורדת הריבית. עם זאת, הציפיות האינפלציוניות לטווחים הארוכים עדיין בתוך טווח היעד. אנחנו מאמינים שהסיכוי לשינוי בריבית הוא עדיין כלפי מטה, והמדדים הצפויים בחודשים הקרובים להערכתנו רק יתמכו בכך".

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: "החלטת הריבית לא הפתיעה. לאחר הורדת ריבית רק לפני חודש בנק ישראל מעדיף להמתין ולבחון את השפעת הריבית הנמוכה על המשק. יחד עם זאת, גברו הסיכויים להורדת ריבית נוספת בחודשים הקרובים, זאת בשל הרכב הוועדה המוניטרית החדשה הכוללת את קרנית פולג ונתן זוסמן, בעלי דעות מוניטריות "יוניות", עם דגש על עידוד הצמיחה".