גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משחק המוחות

האם הגוף שלנו יודע טוב מאיתנו מה אנחנו באמת רוצים? איך סריקת מוח יכולה לנבא את ההעדפות הצרכניות שלנו? ומה יגרום לנו להעדיף יין צרפתי על איטלקי? ■ פרופ' דינו לוי, חוקר נוירו-שיווק מאוניברסיטת ת"א, יודע על מה חלמתם בלילה האחרון, אבל מרגיע: "אי-אפשר לגרום למישהו לקנות דבר שהוא לא רוצה בו"

‎אתם נכנסים לחנות יינות ומתלבטים בין שניים שנראים די דומים, באותו מחיר. לאחד שם קצת צרפתי, ולאחר איטלקי. אין לכם סיבה אמיתית להעדיף את האחד על פני האחר, אבל לבסוף אתם מושיטים יד לצרפתי, בלי לדעת מדוע.

האם שמתם לב למוזיקה הצרפתית המתנגנת ברקע? מתברר שהיא לבדה אחראית לבחירה של 80% מהקונים באותו ערב ביין הצרפתי. אנחנו יודעים שזו הסיבה משום שבערבים שבהם מתנגנת מוזיקה איטלקית, ובאותם תנאים, 80% מהקונים רוכשים את היין האיטלקי. כמה מתוך הקונים שמו לב למוזיקה? בערך 40%. כמה סבורים שהיא השפיעה על בחירתם? רק 16% הודו שייתכן שהיה למוזיקה חלק בבחירתם. 3% בלבד ציינו אותה כטריגר לבחירה בלי שנשאלו במפורש.

הניסוי המקורי, שפורסם בכתב העת "נייצ'ר" והשווה בין יין צרפתי לגרמני (בישראל, השוואה כזאת כנראה הייתה פוגעת בניסוי) הוא רק דוגמה אחת לכך שאנחנו לא תמיד מודעים לאופן שבו אנחנו מקבלים החלטות ולאופן שבו אנחנו מועדים לכל מיני מניפולציות פרסומיות ושיווקיות.
‏ כדי לבצע את המניפולציות האלה, המשווקים מנסים לגלות מה מניע אותנו בכל מיני שיטות - סקרים וקבוצות מיקוד והשקת פיילוטים למשל, אבל בהצלחה מוגבלת. הראיה - 70% מההשקות החדשות נכשלות. תחום מחקר חדש, "נוירו-שיווק", הרותם את חקר המוח לבחינת האופן שבו צרכנים מקבלים החלטות, אמור לספק את התשובה האולטימטיבית לשאלה מה מניע אותנו.

קריאת מוח באמצעות מכשירים שונים היא כבר לא עניין בדיוני. היא נעשית באמצעות ‏EEG‏ פשוט (מכשיר הרושם את הפעילות החשמלית במוח), אלקטרודות המונחות על הקרקפת, מדידת תנועות עיניים וגם מכשירים מתוחכמים ויקרים כמו ‏fMRI‏, המאפשרים לדעת בכל רגע איזה חלק במוח עובד. כבר היום חוקרים יכולים לומר כמה דברים על מה שאדם מדמיין או רואה רק על בסיס קריאת הפעילות במוח שלו ב-‏fMRI‏, אז מדוע שלא יוכלו ללמוד על האופן שבו אנשים מקבלים החלטות צרכניות, אפילו באופן לא מודע? חוקרים רבים באקדמיה ובחברות מסחריות סבורים שזה הדבר הבא בעולם השיווק.

1. נוירו-שיווק: מי צריך את זה?
תחום הנוירו-שיווק נולד מתחום מחקר גדול יותר של "נוירו-כלכלה" שאחד מחלוציו הוא פרופ' פול גלימשר מאוניברסיטת ניו-יורק. בין היתר הוא מצא אזור במוח של קופים המאפשר להם להעריך איזו פעולה עדיפה מבחינתם, שזה הבסיס לכלכלה כולה.

כעת בוחנים נוירו-כלכלנים אם המוח פועל אחרת כאשר אנחנו מקבלים החלטות שהמניע להן נראה לא רציונלי, וכבר יש מחקרים המראים שבעת קבלת החלטות הכרוכות בסיכון פועלים אזורים שונים במוח מאשר בעת קבלת "החלטות בטוחות" - ובאמת אנשים מתנהגים אחרת. לכן המשוואות הכלכליות צריכות להיות שונות בתנאים של סיכון.

מחקר אחר, העוסק בניסיון שלנו להעריך חלופות מיידיות לעומת כאלה שיתממשו בעתיד, מצא שאנשים מתקשים להביא בחשבון סיכונים או תגמולים שיתרחשו בעתיד הרחוק. כשתוצאות הפעולה מתרחקות מדי, מתרחשת איזו קריסה במנגנון קבלת ההחלטות הרציונליות. כשהקריסה הזאת מתרחשת, אדם יעדיף להושיט ידו לעוגייה, להרואין או לכרטיס אשראי ולא לחשוב על התוצאות של הפעולות הללו בעתיד.

פרופ' דינו לוי, תלמידו של גלימשר, החוקר באמצעות ‏fMRI‏ סוגיות כלכליות ושיווקיות בפרט, טוען שאמנם גילויי הנוירו-כלכלה עוד לא משפיעים על המדיניות הכלכלית, אך כבר יש דיאלוג פורה בין הכלכלנים הקלאסיים לנוירו-כלכלנים. אבל לא כולם: "יש כמה אסכולות של כלכלנים שחושבות שאנחנו מיותרים לגמרי. אותם כלכלנים חושבים שאין צורך לדעת דבר על המוח - מספיק לדעת מהן חלופות הפעולה ואיך אנשים התנהגו בפועל כדי לנבא את התנהגותם בפעם הבאה. מה זה משנה מה הם חשבו תוך כדי כך?

‏"זה מוזר, כי הרי עוד מידע זה תמיד טוב. אם נלמד איך פועל המוח, נדע לפחות מהם הגבולות של התיאוריות הכלכליות ונמנע פיתוח תיאוריות שאינן יכולות להתקיים במציאות הביולוגית".
‏ כך או כך, חוקרי נוירו-שיווק שבו מתמקד לוי מנסים כעת ליישם את מחקר הנוירו-כלכלה של גלימשר בקבלת החלטות צרכניות יומיומיות.

‏2. מה ההבדל בין פפסי לקולה
אחד המחקרים הבולטים בתחום הנוירו-שיווק בדק איזה ערך יש למותג בעת קבלת החלטות. משקאות של פפסי וקוקה קולה הוגשו לנסיינים לטעימה עיוורת, והם לא הבחינו בהבדל ביניהם. שני המשקאות גרמו לאותה פעילות באזור ה"ערך" במוח. לעומת זאת, כאשר שם המותג היה גלוי למשתתפים בניסוי, המשקה המועדף גרם לפעילות רבה יותר באותו אזור במוח. "המשמעות של זה היא שיש חלק במוח שמקודד ערך מותג", אומר לוי, "ומכאן לא רחוקה הדרך למדוד באמצעות פעילות המוח מהי עוצמת הערך שמוסיף שם המותג, מעבר לחוויה הבסיסית שנותן המוצר".

במחקר אחר הוצעו לנבדקים שני יינות ללא שמות מותג, אבל אחד זול ואחד יקר. למעשה, היה זה אותו יין, אבל הנבדקים טענו שהם מעדיפים את היין היקר יותר. גם במקרה הזה, חל שינוי בקידוד הערך של המוצר במוח כאשר מחירו עלה. "הקשר בין מחיר גבוה לאיכות מקודד ישירות בתוך אזור הערך במוח", אומר לוי.

אך מה שמעניין את המשווקים באמת הוא בחירה בין חלופות, ובכך עוסק המחקר הבא: "השמיעו לאנשים בתוך ‏MRI‏ שירים חדשים לפני שיצאו לקהל הרחב ומדדו את הפעילות באזורי הערך במוח. אחר כך בחנו לאורך זמן את ההצלחה של השירים הללו במצעדי הפזמונים. רמת הפעילות באזור הערך של המוח של אותם 40 נבדקים אכן ניבאה במידה מסוימת את ההצלחה של השירים במצעדי הפזמונים", אומר לוי.

ומה קורה כאשר ההחלטה מושהית? בעת צפייה בפרסומת טלוויזיה, למשל, הצרכן לא צריך לקבל שום החלטה. הוא מקבל אותה במועד מאוחר יותר, כאשר הפרסומת כבר לא מול עיניו. באחד ממחקריו, לוי ניסה לענות על זה. הוא דימה את המצב הזה כאשר הציג לנבדקים שלו, ב-‏MRI‏, תמונות בלי לומר להם שיצטרכו אחר כך לבחור ביניהן. הם צפו בהן באופן פסיבי, וכשיצאו מה-‏MRI‏ התבקשו לבחור תמונה אחת. לוי מצא שאף שלא התבקשו לקבל החלטה בתחילה, פעילות המוח שלהם העידה על התמונה המועדפת עליהם. יותר מכך, "כשההעדפה הייתה מאוד חזקה, היה ניתן להבחין בין תמונה אהובה לתמונה כלל לא אהובה בקלות, כושר ניבוי של 80%. כשההעדפה הייתה רק חלשה, גם ה-‏MRI‏ בקושי אבחן זאת". מה זה אומר? שאם חברת משקאות רוצה לדעת אם להוסיף למוצר שלה עוד טיפ טיפה מתיקות, ‏MRI‏ כנראה לא יהיה המושיע שלה.

הממצאים האלה שוחזרו גם בניסוי שבו הנבדקים התבקשו לצפות בתמונות של מכוניות אך לא הקדישו לכך כמעט קשב מודע, כלומר הם צפו בתמונות כמו שאנחנו צופים בפרסומות בדרך כלל, תוך כדי עשיית דברים אחרים. ובכל זאת, אזור הערך במוח של הנבדקים הגיב למכוניות, כך שניתן היה לנבא איזו מהן הם הכי אוהבים.

לוי עצמו השיג פריצת דרך בתחום. הוא הצליח לשחזר את תוצאות ה-‏MRI‏ גם ב-‏EEG‏, מכשיר פשוט וזול, וזו כבר פריצת דרך בכיוון של יישום מסחרי של הנוירו-שיווק.

‏"כעת עוברים החוקרים מניתוח התגובה לתמונות לניתוח התגובה לסרטי וידאו. זה הרבה יותר מורכב", אומר לוי.


3. איך אתם מעדיפים את הפרסומת שלכם
‏ ‎‎מחקר הנוירו-שיווק כבר יצא מהאקדמיה. לא מעט חברות מסחריות מצהירות שהן משתמשות בו לצורכיהן. מיקרוסופט ציינה בעבר שהיא משתמשת בטכנולוגיה של ‏EEG‏ לפני שהיא משיקה מוצר חדש. היא ממפה את רגשות הנבדקים בעת השימוש במוצר על פני שלושה צירים - הפתעה, סיפוק ותסכול.

גוגל בדקה את תגובות הצרכנים לפרסומות ביו-טיוב. החברה מדדה באמצעות דופק, קצב נשימה והזעה את התגובה לסוגים שונים של פרסומות (פרסומת המופיעה על גבי סרטון הווידאו למשל, או לפניו) וגילתה שצופים מגיבים טוב יותר לפרסומות המופיעות על גבי הסרטונים. במקביל, ובזול יותר, היא בדקה כמה זמן נשארים הצופים באתר כשיש פרסומות מסוגים שונים והגיעה לאותן מסקנות.

במחקר מעניין אחר, שעשה שימוש ב-‏fMRI‏, מצאה חברת דיימלר, יצרנית ומשווקת המותג מרצדס בנץ, שעיצובים מסוימים של מכוניות מעוררים פעילות באזור במוח הקשור לזיהוי פנים. נראה שדגמי המכוניות מקודדים אצלנו כ"פרצופים", וייתכן שקידוד כזה משפיע על מידת החיבה או העדרה החיבה שמכונית מעוררת. כנראה לא סתם אנשים נוטים לכנות מכוניות בשמות.

בתחום המזון, חברת יוניליוור מצאה שאזורי התגמול החיובי במוח מופעלים בעוצמה רבה יותר על ידי גלידה מאשר על ידי שוקולד או יוגורט, ואילו יצרנית החטיפים פריטו ליי טוענת שבאמצעות מחקר נוירו-שיווק בקרב נשים, היא הבינה שעליה "להפחית את הקשרי רגשות האשמה ולהעלות את ערכי הבריאות של המוצר". עם זאת, החברה לא דיווחה מה היא בדיוק מדדה או איך הגיעה למסקנות האלה.

‏3. השאלה המוסרית
חוקרי הנוירו-שיווק אולי יודעים לומר מה אנחנו מעדיפים, אבל האם הם מבינים מדוע אנחנו מעדיפים מוצר מסוים על פני אחר או למה המותג של קוקה קולה כל כך חזק? ובכן, ממש לא. מחקר המוח עדיין רחוק מכך. ערכו של המותג קוקה קולה הוא מורכב מהחוויות שלנו בזמן שנחשפנו למאות פרסומות ולמוצר עצמו. התגובות שלנו למשקה מקודדות לא רק במרכז הערך במוח, אלא גם במקומות שונים במוח, שחלקם מתקשרים זה עם זה כשאנחנו חושבים על המוצר, אבל באופן שעדיין לא ידוע.

‏"השאיפה שלי היא שאוכל להסתכל על תבניות של פעילות מוחית ולמפות מחשבות והתנהגויות של בני אדם, שלא בהכרח קשורות לצרכנות", אומר לוי, "כך נבין טוב יותר איך המוח עובד, ובשאיפה אולי יום אחד - לא אני, אבל מישהו - יבנה רובוט שיוכל לעשות את זה.

‏"המטרה המיידית יותר היא לעזור לחברות השיווק להגדיל את כושר הניסוי שלהן מעבר לכלים התנהגותיים רגילים, וגם לדעת מתי חשוב להשתמש בכלים הללו ומתי לא. אם ניקח לדוגמה את האינטרנט, יכול להיות שזה בכלל לא כל כך חשוב, כי יש לך כל כך הרבה מידע התנהגותי וכל כך זול וקל לעשות שינויים ולבדוק איך הם מתקבלים, שההשקעה במחקר כזה פשוט לא משתלמת".
אין לך שום בעיה מוסרית לעזור למשווקים לבצע מניפולציה על הצרכנים?

"התשובה הפוליטיקלי קורקט של רוב החברות והחוקרים העוסקים בנוירו-שיווק היא שהם לא עוזרים למשווקים 'לעבוד' על הצרכנים, אלא להגיע לרצונות הכמוסים והאמיתיים שלהם. לפי זה, הצרכן בעצמו לא יודע שהוא רוצה כעת לקנות קרם פנים יקר, אבל התת-מודע שלו באמת רוצה זאת, והמשווק יודע את זה, ולכן הוא משכנע אותו לקנות את מה שהוא באמת רוצה, במקום את מה שנדמה לו שהוא רוצה.

‏"אני בדרך כלל אומר משהו אחר. שיווק לא התחיל אתמול. משחר האנושות אנשים משכנעים זה את זה לקנות. ובכל זאת, אי אפשר היום לגרום לאדם לקנות משהו שהוא ממש לא רוצה. מקסימום אפשר לגרום לו להחליף אפשרויות שהן ממילא די דומות. ההשפעות הן בעלות ערך כלכלי לתעשייה, אבל בסופו של דבר לא יובילו מישהו שיש לו כסף לרכוש מאזדה 3 לקנות מרצדס 500, או לצמחוני לאכול סטייק.

‏"אני לא יכול לקרוא את המחשבות שלכם. טוב, בעצם כן - אני יכול לדעת על מה, בגדול, אתם חושבים ומה בערך אתם חולמים, אבל בשביל זה אני צריך שתשבו ב-‏MRI‏ שלי לא מעט זמן, וגם אז המידע הוא רק על מה שתחשבו באותו רגע. מחר אולי תחשבו כבר על משהו אחר. וגם ההצלחה בניבוי עומדת היום רק על 60%-70% דיוק. לכן החששות כרגע נובעים מבורות ומפחד. אולי בעתיד התחום יתקדם, ואז החששות יהיו אמיתיים".

"חברות נוירו-מרקטינג? אני סקפטי"
פרופ' דינו לוי לא מתלהב, בלשון המעטה, מהחברות המסחריות שעוסקות בנוירו-שיווק. "בשנת 2000 החלו לצוץ המון חברות מסחריות שעסקו בתחום. הן צצו עוד לפני שהמדע בתחום התגבש וטענו טענות נרחבות ונחרצות, שאם הן נכונות מגיע לכל אחד מהחוקרים בחברות הללו פרס נובל", הוא אומר, "ועם זאת, רובן לא חשפו את התיקוף המדעי לטענות. החברות טענו ל'סודיות מסחרית' או אמרו שאינן רוצים לחשוף מידע השייך ללקוחותיהן. לכן אני מאוד סקפטי ביחס לפעילות שלהן".

נראה שהמשווקים עצמם נפלו בטריק שיווקי של אותן חברות. "חברות הנוירו-שיווק מראות במצגות שלהן תמונות של מוח, גם כשזה לא רלוונטי", אומר לוי, "וידוע שכאשר קוראים מידע שמתלווה לו תמונה של מוח, גם אם היא לא מוסיפה שום מידע חיוני, חושבים שהמידע מדויק יותר".

לוי מספר שבמחקר השוואתי שביצע ‏ARF‏, איגוד מחקר הפרסום האמריקאי, הוצגו לאותן חברות סיטואציות צרכניות והן התבקשו לנבא את בחירת הצרכן. "נמצא שלא הייתה קורלציה גבוהה במיוחד בין הניבויים של החברות", הוא אומר, "ואם כבר משהו הצליח לנבא את ההתנהגות, זה היה ה-‏fMRI‏".

לדברי לוי, "אין ספק שהחברות בתחום מודדות משהו, אבל אני לא בטוח שזה קרוב למה שהן טוענות שהן מודדות ושהערך שהידע שלהן מביא דומה לזה שהן מציגות למשווקים ולפרסומאים. לכן יש לנו חשש שכאשר התחום הזה כן יתפתח מדעית, וכן יהיו ממצאים אמיתיים, הוא כבר יהיה 'שרוף' בעיני המשווקים, וזה חבל. הרי אני וחבריי באקדמיה כן רוצים בסופו של דבר להביא את הידע אל התעשייה ולעבוד עם המשווקים. אני לא מתבייש בזה".

בישראל פועלות שתי חברות העוסקות בנוירו-שיווק - חברה בת של מכון המחקר מרקטווטש, ששמה נוירווטש, והיא מייצגת את אחת החברות הגדולות בתחום - ‏Sand‏ ‏Research‏. חברה נוספת היא נציגות של מובילת התחום בארה"ב, נוירופוקוס. ב-2010 נרכשה נוירופוקוס על ידי נילסן.

עוד כתבות

המדינה המפתיעה שמתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: האם ישראל תתקוף בכירי חמאס בטורקיה, מצרים פורסת מערכת הגנה סינית בגבול עם ישראל, יפן לא תכיר במדינה פלסטינית, ורשת SBS האוסטרלית מתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון ● כותרות העיתונים בעולם 

השותפים בגלילות קפיטל. מימין: אריק קליינשטיין, ליאור ליטבק, נופר עמיקם, קובי סמבורסקי / צילום: בן יצחקי

קרן הסייבר הוותיקה מגייסת חצי מיליארד דולר להשקעה בחברות ישראליות. מה היא מחפשת?

קרן ההון סיכון הישראלית גלילות קפיטל תקים קרן סיד חמישית להשקעה בשלבים ראשונים וקרן צמיחה שנייה ● בתוך כך, רינת רמלר מצטרפת כשותפה

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית / צילום: Reuters, Yves Herman

עדיין טעון אישור: הנציבות האירופית ממליצה על השעיית הסכם הסחר החופשי עם ישראל

בנציבות האירופית התכנסו היום כדי לגבות את הצהרת הנשיאה להמליץ צעדים משמעותיים נגד ישראל, ובראשם דרישה להשעות את הסכם הסחר החופשי ● אלא שהיא זקוקה לרוב מיוחס שעד כה לא התגבש ● הפוקוס על איטליה, שעד כה הביעה התנגדות למהלכים כאלה והייתה לצד גרמניה הבלם האחרון ● כך או אחרת, בממשלה לא יכולים לטעון שמדובר בהחלטה "חפוזה ומפתיעה"

מימין: נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ושרת מדיניות החוץ של האיחוד האירופי קאיה קאלאס, בריסל / צילום: ap, Geert Vanden Wijngaert

הסנקציות של האיחוד האירופי: השפל ביחסים ומי עדיין תומך בישראל?

הנציבות האירופית הכריזה על תוכנית חסרת תקדים לסנקציות חריפות על ישראל, וחלק מהצעדים כבר יצאו לדרך ● מה יהיו השלבים הבאים, כמה כסף נפסיד ואילו מדינות מובילות את המהלך? ● שאלות ותשובות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח איבד 4%, הבנקים 3%

מדד ת"א 35 ירד ב-2% ● איי.בי.איי: "הירידות נובעות יותר מההבנה שהצעדים מהעולם, הם אולי לא ברמה של סנקציות, אבל כן מוציאים לנו כרטיס צהוב" ● נקודות אור היום הן מניות נייס וארית שעולות בכ-2% ● פסגות מעלים את מחיר היעד של שופרסל ב-40% ● הערב תתקיים בארה"ב החלטת הריבית שהשוק מחכה לה

האם הורדת הריבית תכניס כסף חדש לוול סטריט? / צילום: Shutterstock

ההיסטוריה מלמדת: לא תמיד השווקים עולים אחרי הורדות ריבית

וול סטריט מחכה להורדות ריבית מתחילת השנה, אבל ההיסטוריה מלמדת שלא תמיד הקלה מוניטרית משמעותה עליות בבורסה, במיוחד בטווח הקצר ● בזמן שבשוק מצפים שטריליוני דולרים יזרמו מהקרנות הכספיות לשוק המניות, יש מי שמצננים את ההתלהבות: "הכסף הזה לא יזוז"

אסף נתיב, ינקי קוינט, רם בלינקוב, אבי אדרי ועו''ד רונה ברגמן נוה / צילום: פרטי

ינקי קווינט נגד משרד האוצר: "רוב היום אני מתעסק בחסמים"

בכירי ענף ההייטק הגיעו לפתיחת המשרדים החדשים של קרן ההון סיכון פיטנגו ● פורום המנהיגות הנשית מציין 5 שנים להקמתו ● ואיזו שאלה הצליחה להוציא את ינקי קווינט משלוותו? ● אירועים ומינויים

הכנסת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

אושרה פריצת תקציב המדינה ל-2025 בוועדת הכספים

כעת, יועבר התקציב המתוקן לאישור סופי, בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ● יתכן שזו לא תהיה פריצת התקציב האחרונה ל-2025, שכן עלות המבצע לכיבוש העיר עזה לא נכללת בה

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

ההבטחה גדולה, הסיכוי נמוך: מאחורי היוזמה להכנסת אובר לישראל

מירי רגב מקדמת צוות לבחינת כניסת שירותי הנסיעות השיתופיות לישראל, בעוד נהגי המוניות, שטרפדו את היוזמה ב־2016, מאיימים בתגובה ● ההערכה: המהלך לא יגיע לקו הסיום עד הבחירות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

נתניהו הסביר את "נאום ספרטה", ולא כל הנתונים היו מדויקים

אחרי הנאום שחולל סערה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש להרגיע את הציבור והשווקים ● הוא רצה לגבות את דבריו בנתונים וגרפים, לא תמיד זה עזר ● האיחוד האירופי לא עד כדי כך חסר משמעות, וכשמסתכלים על התוצר צריך להתחשב בעוד גורמים ● אבל יש גם נתון שהוא אכן חיובי, אם כי גם אותו יש לשים בהקשר הנכון ● המשרוקית של גלובס

מדד חדש למיתוג מעסיק / צילום: פלייטיקה

שבע תובנות על תפקיד מיתוג המעסיק ועל מה שהוא דורש

מה צריך כדי להיכנס לתפקיד מיתוג מעסיק? ● עיון ב-15 מודעות למשרות מסוג זה העלה תובנות על משמעות התפקיד, מקומו בארגון ולאן התחום מתקדם ● טור אורח

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט לאחר הורדת הריבית הצפויה בארה"ב

הפד הוריד את הריבית, צופה עוד שתי הורדות השנה אך רק אחת ב-2026 ● מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, דיבר על אכזבתו לאחר הדיווח לפיו סין אסרה על חברות הייטק במדינה שלא לרכוש שבבים שלה ● וגם: ב-CNBC מסמנים שלוש מניות שירוויחו מהורדת הריבית המסתמנת

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

המניה שמשקיע העל הימר עליה: 3 הזדמנויות ליום שאחרי הריבית

הורדת ריבית נחשבת לבשורה טובה לשווקים, אבל יש מי שירוויחו במיוחד ● ניר אורגד, מבנק לאומי, מסמן מניות עם פוטנציאל גדול לעליות אחרי השינוי המוניטרי בארה"ב. אחת מהן נהנתה רק לאחרונה מהשקעת ענק מביל אקמן ● נתון בשבוע

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

פעם שנייה תוך שנה: שופרסל תיקנס ב-2 מיליון שקל. האם זה מספיק?

הרשות להגנת הצרכן מטילה את הקנס על שופרסל בגין אי-הצגת מחיר והטעיה במחיר המוצר בקופה ● קנסות דומים הוטלו על יוחננוף, קרפור ורמי לוי, אך לא בטוח שהם מצליחים לייצר הרתעה ● הממונה על הרשות להגנת הצרכן: "הכול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם"

פצצת MPR - 500 חודרת קירות בטון של אלביט / צילום: אלביט מערכות

"היינו צריכים מניות בשווי מיליארד שקל": למה הבורסה חיכתה שנתיים להשקת מדד ביטחוני?

מדד חדש שיושק בנובמבר יכלול כמה מהכוכבות הגדולות של הסקטור הביטחוני בבורסה בת"א - אלביט, נקסט ויז'ן וארית, שהניבו תשואה של מאות אחוזים ● בבורסה טוענים כי לא איחרו את הרכבת: "זה לא מדד ליום או יומיים. התפקיד שלו הוא לייצר מכשיר פיננסי בר־מעקב"

פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: ענבל מרמרי

ליאו ליידרמן: "נוצר חלון הזדמנות להורדת ריבית בנק ישראל"

לאחר תשעה חודשים של המתנה, הפד הוריד את הריבית, והשאלה הגדולה היא מה צפוי בהמשך ● פרופ' ליאו ליידרמן מנתח את ההשפעות הצפויות על הבורסה האמריקאית, מעריך שבנק ישראל יכול לנקוט צעד דומה בסוף החודש ומתייחס לפער הריביות ההיסטורי שייפתח בין המדינות

איך להשקיע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המומחים מנתחים: האם הראלי בתל אביב מתקרב לסופו?

הנאום של ראש הממשלה נתניהו הציף חששות של משקיעים רבים מפני בידוד המשק הישראלי ● אומנם תגובת השוק לנאום הייתה זמנית, אך היא מצטרפת לדעיכה של העליות בת"א בתקופה האחרונה ● האם הראלי מתקרב לסיומו, ואילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות כבר עכשיו?

פרויקט &EAST של רבוע כחול נדל''ן / צילום: רבוע כחול נדלן

כפי שנחשף בגלובס: Jfrog תשכור משרדים בעסקה של כ־650 מיליון שקל

על פי ההסכם עם רבוע כחול נדל"ן, תתפוס חברת התוכנה שטח של 15 אלף מ"ר בפרויקט, ותוכל להתרחב עד ל־20 אלף מ"ר • ההכנסות המוערכות לרבוע כחול נדל"ן בגין כל תקופת השכירות, כולל תקופות האופציה הן כ־500 מיליון שקלים

מטוס קאאן הטורקי / צילום: ap, Andreea Alexandru

העליונות הישראלית תיפגע? טורקיה מתקדמת עם פיתוח מטוס מהדור החמישי

טורקיה מתקדמת עם פיתוח מטוס הדור החמישי קאאן וצפויה להטיס אב־טיפוס ב־2026 ● הקרבות בעזה מאיימים על עסקה ביטחונית של מאות מיליונים עם יוון ● לוקהיד מרטין ו־BAE מפתחות מל”טים אוטונומיים שילוו מטוסי קרב ● וארה"ב חושפת פצצות ימיות חדשות ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון