הדים סאם תופס חזק: הנה יופי של מסעדה לשעות הצהריים

"פוראמה" היא מזללת דים סאם צנועת מידות והליכות, ובתור שכזו היא עושה עבודה מצוינת. כמעט כל מה שתבחרו בו יהיה טוב

לפעמים מישהו צריך לקלקל את המסיבה. אני לא ממש מעוניין. במקום זאת, הייתי רוצה להתחיל מסיבה אחרת. לפני כמה ימים פגשתי מסעדן שבא מרחוק. יחסית לתל אביב, זאת אומרת. לא היו לו יותר מדי מילים טובות להגיד על עירי האהובה. שיהיה בריא. אני שוקל להכניס קצת דים סאם למסעדה שלי, אמר. זה קל ויש לזה ביקוש גדול, שמתי לב, כך אמר.

ואכן, צריך להיות עיוור וחירש כדי לא להבחין שבשנתיים האחרונות פשה נגע הדים סאם, אותם כיסונים אסייתיים מהוללים, בכל פינה. לא רק שעוד ועוד מסעדות המוקדשות לדים סאם נפתחו בכל פינה (טוב, לפחות בתל אביב; אבל שמעתם מה אמר האיש לפני רגע) אלא גם מקומות שאין להם דבר וחצי דבר עם הפלא הזה, או אפילו עם המטבח האסייתי, הכניסו אותו לתפריטן או שוקלות, כאמור, לעשות זאת.

זה לא הסיבוב הראשון של הדים סאם אצלנו. במשך שנים ארוכות שכנה מסעדה בשם דים סאם תחילה ברחוב קינג ג'ורג' ואחר כך באלנבי. והיו עוד ניסיונות. אבל איכשהו, בניגוד לסושי היפני, הדים סאם הסיני מעולם לא ממש תפס חזק אצלנו. לפחות עד עכשיו. אולי זה קשור לרמות הביצוע שלו. ופה בדיוק אני רוצה לחרב את המסיבה.

הרעש שנוצר סביב מסעדת פוראמה (Furama), מאז שנפתחה לפני כמה חודשים, היה כה חזק, 7.9 בסולם ריכטר של הסצנה המקומית, אם יורשה לי לשחק אותה סיסמוגרף קולינרי. לא רק שהצלחתי להיגרר אליה לא פחות מ-4 פעמים בפרק זמן קצר, אלא שזו גם כמות הביקורים שהייתי צריך בשביל להפעיל צפירת הרגעה פרטית.

אלא מאי? הצפירה הזו, שכוונה בעיקר אל עצמי ועכשיו אני משתף אתכם בה, לא באה לומר שפוראמה אינה מקום טוב. להפך. היא מקום מצוין. היא רק לא מה שעשו ממנה. הרעש שנוצר סביבה בביצה המקומית יכול, לטעמי, להחריב בקלות גם מסעדות הרבה פחות צנועות ממנה.

כי פוראמה - הממוקמת בבית השחי הדרום-ימני (אם באים ממוגרבי זכרו לברכה) של רחוב בן-יהודה, אחד מבתי השחי היותר ריחניים של תל אביב - היא הכול חוץ מהיכל דים סאם ניו יורקי, וכנראה גם אינה מזללת דים סאם הונג קונגית או סינית באיכויותיה, לפחות לפי מי שהיה ויודע. אני לא הייתי במזרח, אבל כן הייתי בניו יורק. בדיוק כמו שלסושי של תל אביב (כולל כל המוסדות המהוללים שיש בה בתחום, כל השניים...) יש עוד הרבה מה ללמוד מניו יורק (וכמובן מטוקיו) כך לפוראמה יש עוד לאן לשאוף. הרעש כאמור, היה מוגזם.

אבל, וזה אבל גדול, את מה שכן יש לה להציע לא ייקחו ממנה בקלות, כך לפחות אני מקווה, מכיוון שאלן וונג, בעל הבית, הוא לא ילד קטן. אחרי כמעט שלושים שנה במסעדה הסינית העלומה של הוריו ב...אשקלון (וונג הוא סיני, יהודי ובנם של עולים ישנים מסין שפתחן ב-1985 מסעדה באותו שם), יש יסוד זהיר להניח, או לפחות לקוות, שהרעש סביבו, רעש שהוא בהחלט מבחין בו היטב, לא יסנוור אותו יותר מדי. לעת עתה זה אכן לא קורה.

פוראמה היא אם כן מזללה צנועת מידות והליכות, ובתור שכזו היא עושה עבודה מצוינת. בביקורי פה טעמתי כמעט את כל התפריט. כמעט כל מה שתבחרו בו יהיה מצוין; החל בדים סאם עצמם, כמובן, עם דגש ברור על כל מה שמאודה - יהיו אלה כיסוני עוף, בקר, חזיר, שרימפס או ירקות, עבור בכיסוני הגיוזה המטוגנים, דרך מנה שנראית כמו בלינצ'ס הונגרי שיצא מדעתו וממולאת, שוב, בשרימפס (ובכלל, כל מה שעם שרימפס או עם בשר לבן, רחמנא ליצלן, הוא מהמין היותר משובח כאן), וכלה במנה מוזרה של עלה במבוק ממולא באורז דביק ובעוף.

אפשר גם לאכול מנות אטריות (אבל למה?), או להתחיל בסוג של מרק ראמן עם אטריות ירקות ובשר פרוס. אל תוותרו על שיכר האורז הסיני שמוכרים כאן מבקבוק סודי המונח על אחת האצטבאות. ותרו בחפץ לב על ה"קינוחים" וכך גם על מנות לחמניות הבאו שאינן מוצלחות במיוחד, ובעצם נסו לזלול כמה שיותר כופתאות. אבל הכי חשוב, אל תוותרו על הביקור כאן. פשוט בואו נקי, בלי ציפיות, דעות קדומות וכל שאר מיני רכילות ושמועות.

פוראמה אינה "הדבר הבא", תודה לאל. היא הדבר הקודם, שאף פעם לא ממש הצליח להתאזרח כאן ועכשיו, ולראשונה, אולי, מתנהג כמו שצריך להתנהג במקרים כאלה. כמו מקום של חולין עם מראה תואם, היעדר גינונים תואם, ובקיצור - יופי של מקום לצהריים זריזים ואחרים עם חברים טובים. אני כבר עשיתי את זה. ארבע פעמים. עכשיו תורכם.

כדאי להכיר

דים סאם. פירושו היפהפה של הביטוי דים סאם בסינית הוא "נגיעות קטנות בלב". מקורן של המנות הקטנות הללו הוא בקנטון, ומשם התפשטו לרחבי סין והעולם. מילון קצרצר ולא מקיף או ממצה: שו מאי - כיסוני חיטה במילוי חזיר, גיוזה - כיסונים מאודים או מטוגנים במגוון מליות, באו - לחמניות מאודות ממולאות, וונטון - מטוגנים או מבושלים במרק ואופייניים לקנטון.

פוראמה

פרטים: בן-יהודה 7 תל אביב, טל' 054-7095555; א-ה', שבת - 22:00-14:00.

מחירים: טעימות דים סאם - 38שקלים, דים סאם (שלישיות) - 26, ראמן - 32, בירה - 20, מי-צ'יו (מעין סאקה סיני) - 25 (מנה לשלושה), צ'אנג פנג (הקרפ הממולא בשרימפס, יש גם מילוי בשר) - 26 שקלים

השורה התחתונה

מצוין ושווה כל שקל