פרשת קלאב הוטל נדונה בוועדת הכלכלה; העניין יוסדר בקרוב?

נציגי קלאב הוטל מתנגדים לחקיקה של ביטול עסקה, בטענה כי היא תחסל את ענף הטיים שרינג (רכישת זכויות נופש) בארץ ■ מחר: ביהמ"ש ידון בייצוגית נגד החברה

פרשת קלאב הוטל שבה ונדונה היום (ד') בוועדת הכלכלה של הכנסת, שהחלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לתקן את חוק הגנת הצרכן העוסק בביטול עסקה לתקופה קצובה. החוק, שיזמו בקדנציה הקודמת ח"כ איתן כבל וחברי כנסת נוספים, מקדם את האפשרות להשתחרר מעסקאות אלה.

נציג קלאב הוטל, עו"ד אלקס הרטמן, טען כי הצעת החוק תחסל את עסקאות ה"טיים שרינג" (רכישת זכויות נופש) בישראל.

לטענתו, קלאב הוטל כבר ביטלה 2,200 הסכמים שבהם ועדה חיצונית אישרה כי מדובר בלקוחות במצוקה. עוד לדבריו, קיים הסדר נוסף שיאפשר בסך-הכול ביטול של 7,000 הסכמים מתוך 35 אלף ההסכמים הקיימים. "המטרה הושגה ואין יותר צורך בחקיקה", טען, "שהמשמעות שלה היא פגיעה אנושה ובלתי מידתית בקלאב הוטל".

ארגוני הצרכנים זועמים, הלקוחות הנפגעים מוחים

טיעוניו של עו"ד הרטמן נפלו על אוזניים ערלות. נציגת משרד המשפטים אמרה כי לבעלי הזכויות יש זכות מובנת להשתחרר מהחוזה, ולכן פתרון בדמות ועדה סוציאלית אינו מספק, אך ציינה כי היועץ המשפטי לממשלה טרם קבע את עמדתו באשר להסכם הביטול שהוגש לבית המשפט במסגרת התביעה הייצוגית.

הכלכלנית של הרשות להגנת הצרכן, ביתה גוטל, אמרה כי ניסתה למצוא עוד דוגמה למוצר שאי-אפשר להיפטר ממנו גם תמורת תשלום, ולא הצליחה. "המוצר לא סחיר כי מכרו לאנשים חתול בשק, ואם ענף ה'טיים שרינג' נכרת זה באשמת קלאב הוטל שלא מאפשרת פיקוח וביקורת על הנתונים שלה", אמרה גוטל.

ח"כ רונן הופמן שאל את נציגי קלאב הוטל מדוע הם מתנגדים לחקיקה, אם במקביל הם טוענים כי אין בעיה ואין צורך בחקיקה. עו"ד הרטמן השיב כי בעל עסק צריך ודאות עסקית, וכי הבעיה תהיה בחורף - כשכל בעלי הזכויות בתקופה זו יבטלו את ההסכם, וזה יגרום למלון נזק אדיר.

כנגד זה הציג היועץ המשפטי של משרד התיירות, עו"ד עובד קדמי, נתוני תפוסה שנתית ממוצעת במלונות באילת, העומדת על 71%, בעוד התפוסה הכללית בארץ היא רק 63%.

יו"ר הוועדה, פרופ' אבישי ברוורמן, סיכם כי "אחרי 30 שנה של בעיות - העניין יוסדר בקרוב בחקיקה שתוביל הוועדה".

במקביל: בית המשפט ידון מחר בתביעה ייצוגית

בתוך כך, אמור בית המשפט להכריע מחר (ה') בעניין ההסדר המשפטי בתביעה הייצוגית מול קלאב הוטל, כשהכיוון הוא ככל נראה יכולת ביטול חד-צדדית של הרוכשים - כך שהסדר כזה ייטיב יותר עם הצרכן, לעומת החוק שעתיד להשית דמי ביטול על הרוכשים.

כזכור, בעוד שהצעת החוק כוללת דמי ביטול גבוהים שיושתו על הלקוחות, אם יושג הסדר בתביעה הייצוגית, יוכלו אותם לקוחות להימנע מהתשלום של אלפי שקלים. אי לכך, אותם לקוחות ממתינים בקוצר רוח לפסיקה בבית המשפט, הרבה יותר מאשר לסיום הדיונים בכנסת.