גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלשיך: "החוק צריך לטפל בבעל מניות שלא מביא כסף מהבית"

נציג קרן יורק בכנס הסדרי חוב: "כשחברה נכנסת לדיפולט צריך למנות דירקטוריון והנהלה בלתי תלויים" ■ אלשיך: "למה שבעל שליטה שלא מביא כסף מהבית יקבל פטור? שהחוק יטפל בזה" ■ ערן מיטל מדלק נדל"ן: "הסדר חוב עדיף על פירוק"

הערב (ה') מתקיים במרכז הבינתחומי הרצליה כנס בנושא "הסדרי חוב - המצב הקיים, המצב הרצוי", כחלק מאירוע פרידה מפרופ' אמיר ברנע, דיקן מייסד של בית-ספר אריסון למינהל עסקים, אשר פורש מהוראה.

בכנס הערב השתתפו בין היתר ג'רמי בלנק, נציג קרן יורק - שדיבר על הסדרי חוב מנקודת ראות של משקיע אקטיבי באג"ח; איש העסקים אילן בן-דב - שדיבר על הסדרי חוב בעקבות שינויים בסביבה הכלכלית מנקודת ראות של בעל שליטה; וערן מיטל, מנכ"ל דלק נדל"ן - שדיבר על הסדרי חוב מנקודת ראות של מנכ"ל.

סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופטת ורדה אלשיך, התייחסה להסדרי חוב בחוק ובהחלטות שיפוטיות; פרופ' דוד האן, כונס הנכסים הרשמי (כנ"ר) במשרד המשפטים, דיבר על תפקיד הכנ"ר בהסדרי חוב.

אלשיך: "מי שרוצה לרכוש חברה שיגיש בקשה לפירוק"

ראשונה עלתה לדבר השופטת אלשיך, שבועיים לפני פרישתה, ולאחר שזכתה לכינוי "מלכת הפירוקים והסדרי החוב". לדבריה, "הפתרונות בפירוקים והסדרי חוב כיום הם של כאן ועכשיו, וזו בעיה. בית המשפט הוא לא אקדמיה, שום מאמר שנכתב לא יכול לחזות את הנאמר בזמן אמת.

"למשל התיק של אי.די.בי - הסאגה הזו הפתיעה את בית המשפט. אפילו המומחה שינה את טעמו, פעם היה בעד זה ופעם אחרת בעד מישהו אחר. זה ממחיש כיצד הדברים משתנים מרגע לרגע. בארץ אנחנו נוהגים בשיטת 'סמוך' - 'יהיה בסדר נביא כסף מפה ומשם', אך לא לוקחים בחשבון שכשמגיעים לבית המשפט החברה היא כבר במצב של ניתוח פתולוגי. בעיניי זה דבר לא רצוי להעביר חברה במסגרת הסדר נושים, זה היפוך דיני חברות על הראש. מי שרוצה לרכוש חברה שיגיש בקשת פירוק ואז ישתלט עליה".

עוד אמרה אלשיך כי "יכול להיות שהגיע הזמן לחשוב על שינוי כל הגישה של הרמת מסך. אנחנו לא במאה ה-19, הגיע הזמן לאפשר הרמת מסך באופן אחר. באי.די.בי, למשל, החברות למטה נהדרות, אם ימשיכו לתת להן לחיות. יש שאומרים שכל החברות האלה ביחד לא מסלקות את כל החוב של הקונצרן, זה נכון, אבל זה לא אומר שצריך להפוך הכול.

"בעיה נוספת היא אי-פתרון של מתן פטור לבעלים מפני תביעות עתידיות - למה שבעל מניות לא יביא כסף מהבית ויקבל פטור. אנשים מזהים ורוצים לתלות בכיכר העיר את בעל המניות. שהחוק יטפל בבעל מניות שלא מביא כסף מהבית, צריך להודות לתקשורת שמטפלת בזה".

הכנ"ר: 82 חברות אג"ח פנו לבית המשפט בבקשה להסדר חוב

הכנ"ר פרופ' דוד האן אמר בכנס כי "לפי נתונים שאספנו, 82 חברות אג"ח פנו לבית המשפט בבקשה להליכי הסדר חוב, 14 ביקשו לממש שלד בורסאי, ב-36% מן החברות בעת הפניה לבית המשפט הייתה כבר הפרת פרעון כלפי בעלי האג"ח. נציגות אג"ח מונתה בממוצע 5 חודשים לפני הפנייה לבית המשפט כאשר ב-90% מההליכים מונתה נציגות. נתונים נוספים מראים כי הזמן הממוצע להגעה להסדר או פירוק עומד על 8-9 חודשים בממוצע".

פרופ' האן הוסיף ואמר כי "יש בישראל רתיעה פסיכולוגית מכניסה להליך משפטי של הסדר חוב מצד בעל השליטה וגם מצד הנושים. יש גם עניין של תיוג כאילו הליך בבית המשפט הפך אותך לחולה, ברגע שתכנס לבית המשפט יורידו לך את הדירוג, ושוק ההון יכה בך. יותר מדי גורמים רואים במערכת המשפטית כתוקפת ולא כמגנה. אינני מבין מדוע אין הבנה בשוק הישראלי שבית המשפט מקדם משא-ומתן והבנה".

הכנ"ר הוסיף עוד כי "ברוב החברות בישראל יש בעלי שליטה שלרוב אינם מוכנים להיפרד מהרסן, מהמושכות בחברה. קיים גם חשש דומה מצד הנושים, כולם רוצים שתהיה להם המילה האחרונה, מפחדים מאי הוודאות".

לדברי הכנ"ר, יש לקצוב את הליך הסדרי החוב בזמן, כאשר בתום פרק זמן זה צריכה להיות מטוטלת של העברת החברה מבעל השליטה לנושים.

ג'רמי בלנק: "צים יכולה להיות חברה בריאה לאחר הסדר חוב"

"התחלתי במורגן סטנלי כאנליסט צעיר ועבדנו על TWA איירלנס, חשבנו שהיא חברה חלשה ונוכל להשתלט עליה אבל היה לה ועד בעייתי ועניינים בעייתים בהזמנות", כך אמר הערב ג'רמי בלנק, נציג קרן יורק, שהשתתף בכנס. "בשיחת ועידה אמר לי אחד מעו"ד אולי תוכלו לקנות את החברה בלי הדברים הרעים שבה. מספר שבועות לאחר מכן החברה הגישה בקשה לצ׳פטר 11, למדתי מכך שחברות יכולות לארגן עצמן דרך פשיטת רגל, זה כמו ללכת לכומר להודות על חטאים ולצאת נקי".

לדברי בלנק, "גם צים יכולה למשל להיכנס להסדר חוב עם הבנקים הממנים שלה ולצאת כחברה בריאה יותר. מהמקרה של אנרון ב-2001 למדתי שמורכבות היא דבר רע לעסקים, לבעל שליטה ולנושים. כאנליסט של חברות בדיסטרייס הבנתי שצריך להיות חשדן לגבי חברות מורכבות שלרוב מסתירות משהו. כך למשל אידיבי מסיחה כמה שכבת האקווטי נמוכה. כדי להיות משקיע אתה חייב לשרוד כך שבזמנים קשים תהיה לך די נזילות על מנת לרכוש נכסים טובים. אנחנו משקיעים במקומות בהם ההון הוא מיוחד, אף אחד לא יקנה אג״ח ריבוני של יוון, אבל אנחנו חושבים שבמחיר בו הסיכוי גובר על הסיכון זה מעניין כמו למשל בספרד".

"למה יש כל כל כך הרבה הסדרי חוב בישראל?" תהה בלנק. "התשובה לכך טמונה במבנה של חברות, בייחוד חברות החזקה. צריך להבין שקונים אג"ח זה כמו לקנות מניה בסיכון לזמן מסוים. חברת החזקות יכולה לשרת את החוב רק מתוך משיכת דיבידנד, והיום בשוק הישראלי זה מותרות. הגיע הזמן שישראלים יבינו שכשחברה נכנסת לדיפולט צריך למנות דירקטוריון והנהלה עצמאים שישתפו פעולה עם הנושים על מנת לאזן את החברה".

בנוגע להסדר באי.די.בי, בלנק אמר כי "היה לי הכבוד לעבוד עם מוסדיים במסגרת הסדרי החוב בהם אני נוכח, עם פסגות ופניקס, הגינו את הרעיון שצריך לגייס הון על מנת לאזן את אי.די.בי פתוח ולהבריאה. השגנו את זה כי פעלנו לבד. תמיד עדיף לעשות דברים בהסכמה, בדיאלוג עם בעל השליטה, שיכול להביא כסף, מומחיות וניסיון. המאבק מול בעל השליטה אינו אישי לעולם אלא עסקי לחלוטין".

"לדעתי יש היגיון בלתת לחברה פרק זמן להגיש הצעה להסדר חוב, אך אין היגיון עסקי לתת לחברה ולאותה הנהלה שהובילה למצב חדלות הפרעון של החברה עדיפות כלשהי", טען בלנק.

"כל היום אתה מתעסק עם מכתבים הזויים מעו"ד גיסין"

ערן מיטל, מנכל דלק נדל"ן ומי שניהל את החברה בימי הסדר החוב המתוקשר, אמר כי "דלק נדלן הגיעה להסדר חוב עם גרעון של 2 מיליארד שקל, במקרה של דלק נדל"ן אף אחד לא רצה את החברה לא בעל השליטה ולא הנושים. אגלה לכם שגם ג׳רמי בלנק התעניין בדלק נדל"ן אבל אמר לי שגם באפס כסף הוא לא לוקח אותה".

לדברי מיטל, "למנכ"ל יש את כל המידע והוא מכיר את החברה, אין מי שיכול לתת החלטה טובה ממנו לגבי החלופות, כמובן שחשוב לדעת מהי תרומת בעל השליטה. עשרות רבות של אסיפות אג"ח עברנו ותמיד טענתי שחלופת ההסדר טובה על פירוק, בסוף היום מה שקובע זה הפאן הכלכלי".

מיטל הוסיף ואמר כי "כשאתה נכנס להסדר יש לך מספר גורמים: עובדים שפותחים כל יום עיתון ורואים איומים על פירוק, ואתה צריך אותם כי הם אלו שמניעים את העסק. גורם נוסף הוא הדירקטוריון שכל יום מקבלים מכתב עם דברים הזויים מעו״ד גיא גיסין (מי שייצג את מחזיקי האג"ח בהסדר דלק נדלן א.פ) ואתה חייב לענות לו, יום ולילה אתה מתעסק בזה. מנגד עומד עו״ד פיני רובין (שייצג את בעל השליטה יצחק תשובה בהסדר) שאומר לבעל השליטה לא להכניס שקל לחברה. כמנכ"ל אתה תחת מתקפה כל הזמן נוכחים גם בכירי שוק ההון הקשורים לפרשות הסדרי החוב, שורה של עורכי דין, נאמנים, מומחים מטעם בית המשפט להסדרים ומנהלי חברות ציבורית".

"כמנכ"ל אתה צריך להקשיב לכולם, לכל מחזיקי האג״ח ולכל סדרה, ארוכה וקצרה, לכל אחד מהם יש נציגות ולכל אחד אג׳נדה משלו, נאמן ועו״ד. ואתה צריך לנווט בעולם המטורף הזה, תגידו לי אתם האם אפשר בכלל לחיות בשפיות בתהליך ההזוי הזה? זה תהליך בלתי אפשרי ולא פלא שהסדרים נמרחים כ״כ הרבה זמן."

עוד כתבות

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מגמה מעורבת בוול סטריט; טבע מזנקת ב-15%, שופיפיי מתרסקת ב-20%, אובר ב-9%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● אובר יורדת ב-9% בעקבות הדוחות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● האם טסלה הטעתה את המשקיעים? יורדת ב-4% ● רדיט וליפט עולות לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של קנדה ישראל, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

ארה"ב מונעת יצוא שבבים לוואווי הסינית, ואינטל לא תעמוד בתחזיות האופטימיות

ארה"ב מנסה לחסום ייצוא של טכנולוגיה אמריקאית לסין כדי שהסינים לא יעתיקו את הטכנולוגיה ● אינטל צופה שהתוצאות שלה יהיו "מתחת לנקודת האמצע" של התחזית אבל מצהירה: "נציית לכל החוקים והתקנות במדינות שבהן אנו עושים עסקים" ● המניה יורדת ב-2.5%

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"