פדיונות של יותר מחצי מיליארד שקל בקרנות אלפא פלטינום

זאת בעקבות התביעה נגד עמי סגל ■ בית ההשקעות איילון מעוניין לקדם את רכישת קרנות אלפא פלטינום, אולם העסקה חסומה על-ידי צו בית משפט

כשברקע החשדות להונאה בקבוצת אלפא פלטינום של עמי סגל, בבית ההשקעות איילון מעוניינים לקדם את רכישת פעילות קרנות הנאמנות של אלפא פלטינום, אולם העסקה חסומה על-ידי צו בית משפט - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי בשבוע החולף ספגו קרנות אלפא פלטינום פדיונות כבדים של למעלה מחצי מיליארד שקל - כרבע מנכסיהן.

לפני כשבוע פורסם כי איש העסקים שמואל מנדזיצקי, לשעבר מבעלי חברת מחסני חשמל, הגיש תביעה נגד קבוצת אלפא פלטינום ובעליה, עמי סגל, בטענה כי 29 מיליון שקל שהשקיע באמצעות החברה נעלמו מחשבונו.

הפרסום הצית גל של פדיונות בקרנות אלפא פלטינום, שנכון לתחילת השבוע ניהלו כ-2.5 מיליארד שקל ב-26 קרנות. עיקר הפדיונות היה בקרנות הכספיות, שמנהלות את רוב נכסי החברה (פחות מ-2 מיליארד שקל כיום). במקביל, מהקרנות המסורתיות של בית ההשקעות נפדו כ-110 מיליון שקל.

ואולם נראה כי בבית ההשקעות איילון, שבניהולו של עמי ברוורמן, לא שותפים להיסטריה בקרב המשקיעים והחליטו כאמור לקדם את המגעים לרכישת פעילות הקרנות. עם זאת, נכון לעכשיו העסקה לא יכולה לצאת לפועל, שכן נכסי קבוצת אלפא פלטינום הוקפאו על-ידי בית המשפט, שהוציא עקב התביעה צו לתפיסת נכסים וראיות.

באיילון התנגדו לתנאי אחד בעסקת הרכישה. ל"גלובס" נודע כי שי ברק, מנכ"ל בית ההשקעות אלפא פלטינום ויו"ר חברת הקרנות, ביקש להתמנות למנכ"ל חברת הקרנות של איילון, שמנוהלות כיום על-ידי קרן עמרם. הצעתו נענתה בשלילה, והנושא ירד מהפרק.

מחיר אטרקטיבי

נזכיר כי בשבוע שעבר, כחצי שעה לאחר הפרסום בערוץ 2 על אודות התביעה שהוגשה נגד סגל, הודיעה אלפא פלטינום קרנות נאמנות כי דירקטוריון החברה "החליט להיענות להצעת איילון לרכישת פעילות חברת קרנות הנאמנות". אך הודעת החברה הקדימה את זמנה. שעות ספורות לפני שהתפוצצה הפרשה נפגשו נציגיו עם בכירי איילון, והצדדים סיכמו את תנאי העסקה, שכאמור הוקפאה מיד עם הפרסום.

כעת, ובעיקר הודות למחיר האטרקטיבי שעליו הסכימו הצדדים, מבקשים בכירי איילון לקדם את העסקה, אך לדבריהם "ללא הסיכונים הנלווים ובנטרול המוקש המשפטי". על-פי הערכות, תובעיו של סגל, אשר עומדים מאחורי צו בית המשפט, אינם צפויים להתנגד למכירה, לכשתתאפשר.

אלפא פלטינום מהווה את זרוע ניהול ההשקעות של קבוצת פורום, שהוקמה על-ידי סגל לפני 20 שנה. מדובר בבית השקעות קטן שמעניק שירותים כגון ניהול תיקי לקוחות, בנקאות פרטית ופמילי אופיס, ולצדם חברת קרנות נאמנות.

רוב נכסי החברה מנוהלים בקרנות כספיות, שדמי הניהול בהן אפסיים. רק כ-400 מיליון שקל (נכון להיום) מנוהלים בקרנות רווחיות יחסית. הכלכלן הראשי של בית ההשקעות הוא שלמה מעוז, לשעבר הכלכלן הראשי של אקסלנס וכיום מנכ"ל הון ליין - בית השקעות אינטרנטי שהינו חלק מאלפא פלטינום.