אמת מטרידה

משהו מטריד קורה בשוק האמריקני ואולי יש לסייג את האופטימיות ביחס לשנה הקרובה ■ אחד הסימנים המדאיגים - החולשה של סקטור הפיננסים

על פי לוח השנה, וגם בהמשך לטור מהשבוע שעבר, בתור משקיעי מניות אנחנו אמורים לנשום לרווחה. אוקטובר הסתיים וחודש נובמבר אמור, סטטיסטית, להיפתח בסערה ירוקה. אבל, דווקא העדרו של תיקון סביר באוקטובר מדליק לנו איזה שהיא נורה אדומה. השווקים נכנסים לנובמבר מתוחים למעלה וחלק מהאינדיקטורים הטכניים מלמדים על ירידה. נוסיף לזה ויקס וזהב בשפל ונראה שיש כאן אופטימיות מטרידה.

בשלב זה אנחנו נותנים כבוד למגמה העולה וללוח השנה. בכל זאת נובמבר פותח את מה שמכונה ששת החודשים הטובים למשקיע (נובמבר - אפריל). אבל, אנחנו רושמים לעצמנו שמשהו מטריד קורה בשוק האמריקני ושאולי יש לסייג את האופטימיות שלנו ביחס לשנה הקרובה או לפחות לגבי רציפות התשואה החיובית בה.

אחד הסימנים המדאיגים בעיננו הוא החולשה של סקטור הפיננסים. זהו סקטור שבמשך שנתיים השתתף במאמץ ההובלה של ה-S&P500 כלפי מאה ועכשיו נראה שעוצמתו ביחס למדד נחלשת. מכיוון שזהו סקטור בעל משקל גבוה ב-S&P500 (רק סקטור הטכנולוגיה משפיע יותר ממנו) יש לחולשה זו משמעות גם ביחס למדד ויש בה גם אמירה מדאיגה על השוק. גם לפני 2008 ניתן היה להבחין בחולשה כזו. סביר להניח שאם כן נראה פתיחה ירוקה בשבוע הבא, היא תהיה משמעותית (לחיוב) לסקטור זה כך שתוכל להחזיר אותו למצב עוצמה. זה יהיה אחד המבחנים שלנו.

חפשו תמיכה קרובה

גם מדד הנאסד"ק, שאמור להגיע ל-4200 ובהמשך לשיא ההיסטורי, עשה לאחרונה מהלך עליה חד, כולל באוקטובר, במידה שמזמינה תיקון למטה. אפילו האגרסיביות של הירידה במחירי הזהב ומניות הזהב ובמחירי הסחורות החקלאיות, שהייתה במתאם שלילי אם השוק, מלמדת על אפשרות להיפוך כיוונים.

מי שרוצה, יכול לנצל את ירידת שערי מניות הזהב והסחורות (ניתן להשקיע בסחורות חקלאיות דרך DBA או דרך ETF ספציפיות) ולהעביר חלק מהכסף המושקע במניות לסקטורים אלו. אפשר גם להיות זהיר במניות (לא היינו מחזיקים EBAY למשל, שנראה שהיא מתהפכת לירידה) או לקנות מניות שירדו חזק (האכזבה כבר בפנים) של חברות טובות ומעל רמת תמיכה (לקניון קנינו את CVA).

1740-1780: אזור המבחן

בשלב זה, המחשבות המטרידות הן ברובד של חשיבה אסטרטגית. לא נמהר ללכת נגד שוק המניות בתחילת נובמבר. מהלך של ה-S&P500 מעל 1780 יאשר המשך מגמת עליה. מהלך מתחת ל-1740 ילמד כי לוח השנה לא תקף הפעם ויעלה את רף החששות מהשוק.

זיו סגל, מנכ"ל משותף וראש תחום פיננסים בחברת BePlusDo-פיתוח כלים וטכנולוגיות אימון ואסטרטג ההשקעות של קרן הגידור Green Ocean. ziv@beplusdo.co.il. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.