"עובדים בפלאפון התאגדו כדי למנוע פיטורים המוניים"

גורמים בשוק העבודה: "מאות עובדים בחברה רווחית יפוטרו, והוועד מדבר על תוספת שכר וסבסוד קייטנות"

יום לאחר שפוצץ המשא-ומתן בין הנהלת פלאפון לוועד העובדים, כפי שנחשף אמש (א') באתר "גלובס", נציגי הצדדים חזרו למשא-ומתן בניסיון לגשר על הפערים ולחתום על הסכם קיבוצי ראשון בענף הסלולר.

בהנהלת פלאפון מתעקשים כי בניגוד למסרים שהשמיעו נציגי הוועד, ולפיהם החברה מבקשת לפטר כ-800 עובדים, הרי שהצדדים כבר הגיעו להסכמה בדבר 400 מפוטרים באופן מדורג על פני 2-3 שנים. עם זאת, גורם המקורב להנהלה טוען כי התקבלה הסכמה עקרונית לפיטורי 120 עובדים נוספים על פני 3 שנים, מעבר ל-400 המפוטרים.

כך או אחרת, גורמים בשוק העבודה שמזוהים עם העובדים מותחים היום (ב') ביקורת בשיחה עם "גלובס" על ראשי הוועד בפלאפון, ברק לוי ואיתמר אביטן: "ניכר שהם 'ירוקים' בניהול משא-ומתן, והייתה זו טעות להסכים לפיטורי עובדים כחלק מהסכם עבודה ראשון. עובדי פלאפון התאגדו כדי לקבל ביטחון תעסוקתי וכדי למנוע פיטורים המוניים, אבל מהר מאוד אנשי הוועד התחילו לדבר על התנאים של בזק ולפמפם את העניין הזה. התוצאה היא שמדברים עכשיו על תוספות שכר ועל סבסוד קייטנות לילדים, אבל מנגד פיטורים של מאות עובדים בחברה שהיא עדיין מאוד רווחית גם היום".

על-פי הערכות שונות, אנשי הוועד זיהו את הביקורת לאחר הפרסום ב"גלובס" לפני כשבועיים בדבר ההסכם המסתמן שכולל גם פיטורים כואבים, והחלו לחפש דרך לסגת מסוגיית הפיטורים או לכל הפחות "למכור" אותה אחרת לעובדים. אחד התרחישים הוא להציג מספרים מנופחים שאמורים לייצג לכאורה את הרצון של ההנהלה, ולאחר מכן להציג מספר נמוך יותר כאילו מדובר בהישג לאחר כיפופי ידיים מול ההנהלה.

גורם משפטי מטעם עובדי פלאפון טען בשיחה עם "גלובס" כי בין ההנהלה לוועד הייתה הסכמה עקרונית, שלפיה הסכם העבודה לא יכלול פיטורים כחלק מ"עסקת חבילה אחת", ולאחר חתימת ההסכם תביא ההנהלה את הדרישות שלה אל המנגנונים שנקבעו במסגרת ההסכם, בדבר פיטורי צמצום או פיטורים על רקע מקצועי. על-פי אותם מנגנונים, פיטורי צמצום מחייבים היוועצות עם הוועד, כאשר מחלוקת בין הצדדים תובא לוועדה פריטטית בה ישתתפו בכירים בהנהלה ובהסתדרות.

לא מן הנמנע כי אנשי הוועד יתעקשו כעת על המודל הזה - כלומר להציג הסכם עבודה שכולל הישגים מובהקים בלבד, ורק לאחר מכן לדון בפיטורי עובדים, גם אם המספרים סוכמו מראש.