ספקיות אינטרנט: חשש מהמודל ההתקשרות של הסיבים האופטיים

מנכ"ל אחת מספקיות האינטרנט הגדולות בשוק: "IBC רוצה להיות חברה קמעונאית ולא חברה סיטונאית של שירותי תשתית"

בכירים בקרב ספקיות האינטרנט הגדולות מביעים היום (ג') חשש ממודל ההתקשרות שמציע מיזם הסיבים האופטיים של חברת ויה אירופה-ישראל וחברת החשמל (IBC). בכיר בקרב הספקיות הגדולות אמר היום ל"גלובס", בביקורת בעקבות פרסום תנאי ההתקשרות בין הספקיות לבין IBC, כי נראה לו ש-IBC רוצה להיות חברה קמעונאית ולא חברה סיטונאית של שירותי תשתית.

מיזם הסיבים האופטיים הוא פרויקט לפריסת סיבים אופטיים לבתים בכל רחבי הארץ, במטרה להביא אינטרנט רחב פס במהירויות גבוהות מאד. המיזם יתחיל בקרוב את עבודת הפריסה, כאשר כל דירה תקבל חיבור אינטרנט חדש, שיאפשר למשתמשים לרכוש שירותים מכל ספק אינטרנט שיבחרו ישירות דרך פורטל ייעודי של המיזם.

כפי שנחשף אתמול (ב') ב"גלובס", הסכם ההתקשרות בין הספקיות ל-IBC מהווה שינוי מהותי מאד באופן העבודה שלה לעומת אופן ההתקשרות בין ספקיות האינטרנט לבין חברות התשתית בזק והוט. IBC, דורשת מהספקיות לפרסם את שמה בחשבוניות ללקוח, למרות שהיא לא ספקית השירותים, אלא התשתית בלבד, דורשת מהן לפרסם את מחירי החבילות, לפרסם את תקנון המבצע, לאפשר חיבור וניתוק מיידיים של כל לקוח שמעוניין בכך; ועוד נודע כי היא דורשת גם מכל ספקית אינטרנט שתאפשר חיבור ליצרני תוכן חיצוניים, ותתחייב להעביר את פעילותו. זה אומר שכל ספקית אינטרנט תהיה חייבת לאפשר למשל לחברת תוכן עצמאית או חברת טלוויזיה, לעבור דרכה באופן שקוף.

לדברי בכירים בתעשייה, המודל של IBC מנטרל את הכוח השיווקי של ספקיות האינטרנט והופך את IBC לשותפה אקטיבית בנוכחות מול הלקוח הסופי, וזאת בניגוד למודל הקלאסי הסיטונאי, שבו ספקית האינטרנט עובדת מול הלקוח ישירות והלקוח לא מכיר את חברת התשתית.

גורמים נוספים שעימם שוחחנו טוענים כי לא בטוח שהמודל שמציעה IBC הוא רע, משום שהוא מאפשר תחרות אמיתית על תוכן וערכים מוספים, ולכן יאפשר לשחקנים קטנים להיכנס לשוק ולזנב בגדולות. במקביל, המודל אינו מאפשר להעניק הנחות לגודל לספקיות גדולות, כך שהמחיר הוא אחיד לכל הספקיות, וזה עוד דבר שהספקיות הגדולות לא אוהבות.

ואיך רואים זאת ב-IBC? שם מעריכים כי התחרות תעשה את שלה ובעיקר תייצר ביקוש מלמטה, מקרב המשתמשים, ולכן המודל יתפוס תאוצה - משום שהוא ייצר תחרות אמיתית בתחום השירותים והתוכן.