"נראה את השפוי שיקנה דירה מול תחנת כוח"

משרד הפנים החליט להפקיד את התוכנית להקמת תחנת כוח סמוך לצומת פלוגות, 1.6 ק"מ משכונת מגורים מתוכננת, חרף התנגדות רשות מקרקעי ישראל

הוועדה לתשתיות לאומיות במשרד הפנים החליטה אתמול (ב') להפקיד להתנגדויות את התוכנית להקמת תחנת כוח סמוך לצומת פלוגות בקרית גת - כך נודע ל"גלובס". הוועדה דנה בכמה חלופות, רובן באזור התעשייה של קרית גת ואחת באתר דודאים, וכאמור, החלופה שנבחרה סמוכה לצומת פלוגות.

ההחלטה התקבלה חרף התנגדות חריפה של ראש רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, על רקע כוונת הרשות לשווק קרקע המיועדת להקמת 7,000 יחידות דיור במרחק 1.6 ק"מ מהשטח שעליו צפויה לקום תחנת הכוח. ליברמן הבהיר בדיון כי הקמת תחנת הכוח במיקום המוצע תפגע אנושות בשיווק הקרקע ליזמים, בשל הביקושים הנמוכים שצפויים להירשם לדירות בסמיכות לתחנת הכוח.

חברי הוועדה שתמכו באישור החלופה השנויה במחלוקת היו נציגי משרד ראש הממשלה, משרד האוצר, משרד התחבורה, משרד המשפטים ומשרד הפנים, ומי שהתנגדו היו נציגי רשות מקרקעי ישראל, משרד השיכון והמשרד להגנת הסביבה. נציגי משרד החקלאות ומשרד הביטחון נמנעו. מי שהביע התנגדות נחרצת להקמת תחנת הכוח במיקום המוצע היה גם ראש עיריית קריית גת אבירם דהרי.

"לא ייתכן שביד אחת המדינה רוצה לפתור את מצוקת הדיור ומתכננת לשווק אלפי יחידות דיור בקריית גת, וביד השנייה מסכלת את שיווק הקרקע", אמר דהרי ל"גלובס". "רשות מקרקעי ישראל עומדת לשווק בקרוב קרקע לשכונה של 7,000 יחידות דיור, ואנחנו נודיע בריש גלי לכל הקבלנים שיתעניינו ברכישת הקרקע, שיידעו שעומדת לקום מול השכונה המתוכננת תחנת כוח, ולכן שישקלו היטב את צעדיהם, כדי שלא יתקעו עם קרקע שלא ניתן לשווק בה דירות. נראה את השפוי שיקנה דירה מול תחנת כוח".

דהרי הוסיף ואמר כי החלטת חברי הוועדה תמוהה, ומהווה "יישור קו" עם היזמים, שמעוניינים באישור החלופה המוצעת, רק בגלל השלב התכנוני המתקדם שבה היא נמצאת. זאת, משום שכל חלופה אחרת תחייב הכנת תוכנית חדשה, ותעכב את לוח הזמנים להקמת תחנת הכוח.

לדברי ראש העירייה, הקמת תחנת הכוח סמוך לצומת פלוגות גם תפגע בתוכניות משרד הביטחון להרחיב את בסיס פלוגות הנמצא במרחק של 300 מטר בלבד ממיקום התחנה העתידי. נציין כי עיריית קרית גת עתרה לבג"ץ כבר לפני שנה נגד החלטת המדינה לבחון את החלופה להקמת תחנת הכוח במיקום זה, ודיון בעניין צפוי להתקיים בקרוב.

לקראת דיון בבג"ץ

תחנת הכוח החדשה צפויה להשתרע על פני כ-80 דונם ולספק חשמל בהספק של 360 מגה-ואט באמצעות גז טבעי. את התחנה מקדמת שותפות צומת אנרגיה של רפק וקרן דנהאם קפיטל. ב-2011 הכריז שר התשתיות דאז, עוזי לנדאו, על התוכנית כ"פרויקט לאומי החיוני למשק החשמל", והודיע כי יקודם בהליך מהיר במוסדות התכנון. ממשרד הפנים נמסר: "בדיון בוות"ל הוחלט לפרסם את התכונית לעיון הציבור. בשלב הבא יוכל הציבור להגיש השגות לתוכנית".