נכסי IDB זינקו - פאהן קנה הפחית השווי בכ-50%

באפריל השנה יצאה חברת הייעוץ שנשכרה על ידי אי.די.בי נגד חברת הייעוץ TASC, וקבעה כי אי.די.בי פתוח שווה כ-2.6 מיליארד שקל ■ כעת, בהצעת קבוצת גרנובסקי-דנקנר שהתבססה על עבודה של החברה, הוערך שווי פתוח ב-1.42 מיליארד שקל

מה באמת שווה אי.די.בי פתוח? לפאהן קנה הפתרונות. חברת הייעוץ שנשכרה על ידי הנהלת הקונצרן שבראשות נוחי דנקנר, לצורך הערכת שווי החברה, עלתה לכותרות בחודש אפריל האחרון, כאשר יצאה נגד הערכת השווי השלילית שהעניקה לאי.די.בי חברת הייעוץ TASC, שנשכרה על ידי מחזיקי האג"ח של פתוח. פאהן קנה העריכה בזמנו כי שוויי אי.די.בי פתוח חיובי ונע בטווח של בין 1.92 מיליארד שקל ל-3.27 מיליארד שקל (2.6 מיליארד שקל בממוצע).

העבודה של TASC היוותה נדבך מרכזי במהלך האגרסיבי שהובילו מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח, שביקשו להשתלט על מניות החברה במסגרת הסדר חוב כפוי. אז טענו חברי הנציגות - קרן יורק, פסגות והפניקס - כי "לא קיים תרחיש סביר במסגרתו החברה תוכל לפרוע את כלל תשלומי שירות החוב העתידיים שלה במועדם", כך שהחברה היא למעשה חדלת פירעון.

מאז חלפו שבעה חודשים ורק דברים טובים התרחשו באי.די.בי פתוח, פועל יוצא של עליית המחיר שרשמו החברות הציבוריות המשתייכות לקבוצה בשנה האחרונה, ובראשן סלקום, שופרסל וכלל ביטוח.

אלא שמהצעת ההשקעה המעודכנת שהגישה קבוצת גרנובסקי-דנקנר, עולה כי בפאהן קנה ערכו עדכונים להערכת השווי הזו וכעת הם מעריכים את אי.די.בי פתוח בטווח של בין 1.03 מיליארד שקל ל-1.81 מיליארד שקל בלבד (1.42 מיליארד שקל בממוצע). כלומר, הערכת השווי הממוצעת לאי.די.בי פתוח נחתכה בכ-50% בהשוואה להצעה הקודמת. זאת, למרות שמאז הערכת השווי שפורסמה באפריל, עלה כאמור שווי השוק של החברות שבשליטת אי.די.בי פתוח בעשרות אחוזים.

המיזוג יפחית את שווי אי.די.בי

כיצד ניתן אם כן להסביר את הפער הזה, והאם יש קשר בין גובה ההצעה לבין הנסיבות השונות שבהן היא ניתנה? (הוכחת יכולת פירעון בהערכה הראשונה, הגשת הצעת השקעה בשנייה). בהצעה הנוכחית של קבוצת גרנובסקי-דנקנר נכתב כי "הסיבות העיקריות לפער בין הערכות השווי הן השפעת החלשות שערי החליפין של הדולר והפרנק השוויצרי מול השקל והתאמת שווי כלל ביטוח לחלוקת דיבידנד".

מלבד זאת, בפאהן קנה שינו מתודולוגיה בעדכון הנוכחי בכל הקשור להערכת ההשקעה במניות קרדיט סוויס - כעת הם מתבססים על שווי השוק של המניה בחודש יוני האחרון, במקום על הערכת שווי שביצעו לה בעבר.

בנוסף מצוין בהצעת הקבוצה כי בהערכת השווי של אי.די.בי פתוח קיימים "עדכונים משמעותיים שחלו בפעילות החברה והחברות המוחזקות", שעיקרם עניין המיזוג של החברות דסק"ש וכור, כאשר בהינתן המיזוג, שטרם אושר בביהמ"ש, צונח השווי שמעניקה פירמת הייעוץ לאי.די.בי פתוח לטווח של בין 750 מיליון שקל ל-1.15 מיליארד שקל (כ-1 מיליארד שקל בממוצע), בעיקר בשל התמחור מטה של מכתשים אגן הנמצאת תחת כור. בתמחור מכתשים אגן התבססו בפאהן קנה על הערכת השווי שנעשתה לצורך מיזוג כור ודסק"ש.

הערכות השווי
 הערכות השווי