"צריך הרבה תוכניות טלוויזיה כדי להגיע ללהיט אחד"

מנכ"ל אנדמול, יוסט ספי, מצהיר בראיון בלעדי ל"גלובס": "אנחנו רוצים שיהיו לנו גם תוכניות מישראל. אם משהו מצליח אצלכם - הוא יהפוך להצלחה בינלאומית"

כשמנכ"ל אנדמול, יוסט ספי, מגיע בתום יום עבודה אל המלון, בכל אחת מהמדינות שבהן הוא מבקר בתכיפות, הוא עושה את הדבר האחרון שאפשר היה לצפות ממישהו בתפקידו - מדליק את הטלוויזיה. "בוודאי", הוא מבהיר, "זה מעניין אותי מאוד. עכשיו בביקורי אצלכם, רציתי לראות את 'הכוכב הבא' שכולם מדברים עליו. לא ראיתי את כל התוכנית, אבל זה קונספט מעניין - שילוב המסך השני בהצבעה, ואני יכול לראות את זה עובד".

- איך אנדמול מתייחסת לשימוש במסך השני - הסלולר והטאבלט - בזמן הצפייה בתוכן שלכם בימים אלה?

"אני מבקש את זה מהאנשים כל הזמן. אבל זה לא עובד תמיד. יש לנו דוגמאות טובות, ויש רעות. ב'אל תפיל את המיליון' זה עובד מצוין אבל בפורמטים רבים אחרים זה כשל. האם אנחנו באמת טובים בזה היום מספיק? לא. אנחנו צריכים להשתפר. היינו יותר מדי זמן חברת טלוויזיה מסורתית והגיע הזמן להשתנות. ניסחנו אסטרטגיה ייחודית לעניין זה. יש לנו חטיבות שעוסקות בנושא הזה, אך הן לא מבודדות לגמרי. הטוב ביותר חייב להתרחש רק באמצעות חיבור בין החטיבות".

ספי הגיע לארץ בסוף החודש שעבר לסדרת פגישות בת יומיים עם הסניף הישראלי של ענקית הטלוויזיה הבינלאומית, זה שעד לא מזמן נקרא "קופרמן הפקות" בראשותו של אלעד קופרמן, ומאפריל השנה נקרא "אנדמול ישראל". "אנדמול" רכשה 51% ממניות החברה והפכה אותה לאחת מרשת של 80 החברות שהיא מחזיקה ברחבי העולם.

"אנחנו כאן כדי להישאר", אומר ספי בראיון ראשון מאז העסקה. "יש בישראל יצירתיות ופוטנציאל מסחרי וזה משהו שאנדמול מחפשת. אני אדיש באשר למקורן של תוכניות. יש לנו פורמטים מספרד, מהולנד ומבריטניה, ואני רוצה שיהיו לנו גם תוכניות מישראל. יש מעט שווקים יצירתיים בעולם, וישראל היא ללא ספק אחד מהם. אם אתה רציני בכל הקשור לתוכן, ואתה רוצה להיות הטוב ביותר - אתה צריך להיות כאן".

- איך אתה מסביר את העניין הפתאומי בתעשיית הטלוויזיה שלנו?

"זה לא פתאומי, אנחנו מביטים בישראל זמן רב. אבל רק באחרונה הגענו למסקנה שאנחנו רוצים להיות כאן בעצמנו. ברור מאוד שאם משהו מצליח פה, הוא יהפוך להצלחה בינלאומית. אני חושב שיש מעט מאוד מדינות בעולם שהן באמת תחרותיות, שהאנשים בהן ליברליים בחשיבתם וחדשניים באופן שבו הם מתנהלים בתוכן. ישראל היא כזו. יש בה תרבות חדשנית ונועזת. ומעבר לזה, לאנשים אצלכם חשוב להיות מחוברים לעולם, וזה עוזר".

- הרעיון בתחזוק סניף שלכם בארץ הוא בחיפוש אחר תוכן ישראלי והעברתו לעולם?

"זה המודל הכללי. אנחנו יוצרים תוכן וברגע שהוא מצליח במדינה מסוימת אנחנו מפיצים אותו בעולם. במודל הזה ישראל יכולה לשחק תפקיד מכריע. אנחנו מאוד מרוצים מאלעד קופרמן ומהצוות שלו, מהיכולת שלו ליצור תוכניות מצליחות שמתאימות לרחבי העולם".

- זו למעשה תחנת פיתוח?

"לא רק, כי אם ננסה להקים חממות פיתוח מבלי שהן פועלות כעסק לכל דבר, זה לא יעבוד. הן צריכות להיות מסוגלות ליצור ולמכור בו-זמנית, אחרת אין לזה משמעות. זו לא חממת פיתוח, זה מיזם עסקי לכל דבר אשר מתחיל ביצירתיות, יודע איך למכור ומאפשר לנו להתרחב לעולם".

- זה יעבוד בשני הכיוונים?

"כך אנחנו עושים. יש לנו את הספרייה הגדולה ביותר בכל הקשור לפורמטים ואנחנו נרצה להביא אותם לישראל. זו כמובן ההחלטה של קופרמן - אם הוא חושב שהם מתאימים לשוק הישראלי או לא. לא נכפה דבר".

- כבר הפכתם את אלעד קופרמן לאיש עשיר?

"לא", ספי מחייך, "אנשים הופכים את עצמם לעשירים. הוא יצטרך לעשות את זה בעצמו".

המשבר באירופה לא חלף

אנדמול היא חברת ההפקה העצמאית לטלוויזיה הגדולה בעולם. היא מורכבת מרשת עולמית עם שלוחות ב-31 מדינות, ובסיסה באמסטרדם, הולנד. העסק, המפיק 350 סדרות מדי שנה, כולל פיתוח, הפקה, שיווק, הפצה וניהול זיכיונות. ספי, הולנדי במוצאו, הוא איש כספים בהכשרתו שעדיין שוקד על ייצוב החברה אחרי שורת המשברים הכלכליים שטלטלו את תעשיית התוכן בחמש השנים האחרונות. אנדמול, שעיקר עסקיה נסמכו על השוק האירופי, ספגה מהלומה. "החברה לא החלימה בכל אגפיה לחלוטין", אומר ספי. "בדרום אירופה - באיטליה ובספרד - השווקים עדיין מדוכאים וזה פוגע בנו".

- איך התמודדתם עם זה?

"המשכנו ביצירתיות, אבל גם שמנו הרבה פוקוס על הגדלת היעילות שלנו. אם תלך היום ותדבר עם רשתות, תראה שאנדמול הפכה להיות הבחירה המועדפת מבין הספקים. אנחנו יוצרים מערך של תוכנית טובה, בזמן הנכון ובמחיר הנכון. זה פקטור משמעותי ללקוחותינו. הגדלנו יעילות והורדנו מחירים. קיצצנו באופן די עמוק בתקורות שלנו בכ-20-25%".

- אבל כדי לעסוק פיתוח נכון, צריך הרבה כסף.

"נכון. אבל אם תביט במקומות שבהם קיצצנו, תראה שלא נגענו במקומות של הפיתוח. זה היה מתנקם בנו בעתיד. בכל האזורים האחרים ירדנו לעומק הדברים. בעבר אנשים לא הסתכלו בכלל על תהליך ההפקה, כי היצירה תמיד נתפסה כדבר החשוב ביותר. אז נכון, היצירתיות היא עדיין במקום הראשון, אבל יש כל-כך הרבה שאפשר לעשות כדי להיות יעיל יותר. ראינו שבמקומות שונים בעולם אנחנו עושים תוכניות זהות בהרבה דרגות שונות של השקעה בהפקה. שאלנו איך אפשר לשלב ידע כדי לייעל, בכדי לבחון כיצד אפשר לקצץ בעלויות. אנחנו רואים את עצמנו כרשת של יזמים שמפרה זו את זו. לכן בישראל רצינו ליצור קשר עם יזם פעיל ולא להקים פה חלק מהחברה. הרשת הזו היא מה שעובד בעבורנו טוב".

- החיבור עם גוף אחד בישראל לא יגביל אותך בשוק הזה?

"לא. אנחנו רוצים להיות עם הטובים בשוק, אז מספר האפשרויות שלנו היה מוגבל מלכתחילה. קופרמן עשה את הרושם הטוב ביותר עלינו. האם זה יגביל אותנו? לא כך חווינו במקומות אחרים בעולם. פרט לארה"ב ובריטניה, בדרך-כלל יש לנו שותף אחד בכל שוק".

- האם קוטן ומבנה השוק הישראלי בעייתיים בעינייך?

"להפך. יש הרבה יצירתיות שמגיעה מהולנד למשל, שגם היא מקום קטן ויצירתי מאוד. אנחנו מאמינים שכשהתנאים קשים, הדברים הטובים ביותר יוצאים. למעשה מגבלותיו של השוק, מסייעות לייצוא המוצלח".

- מה העולם מחפש כרגע?

"אם יכולתי לענות על זה, הייתי מלך העולם. אני חושב שיש טרנדים ארוכי מועד ויש אחרים שבאים והולכים. אני רואה טרנד ועניין רב בתוכן דובר אנגלית וזה יתרון טבעי של בריטניה וארה"ב. האם זה יישאר לאורך זמן? אינני יודע. באשר לתוכניות כישרונות, זה דבר שנשאר אתנו לאורך זמן, אבל יש לזה צורות ופורמטים שונים. אני לא מופתע מההצלחה של 'דה ווייס' בישראל, זו תוכנית שמצליחה בכל מקום. ויש כמובן את תוכניות הריאליטי. שם אנחנו חזקים במיוחד, עם 'האח הגדול' למשל. זו הצלחה גדולה עבורנו".

- אם תאמר לאדם מהשורה את השם "אנדמול", הוא מיד יגיד לך "האח הגדול".

"נכון, אבל זו דרך מאוד צרה לתאר את החברה. זה אחוז קטן ביותר מההכנסות שלנו. זה עדיין אחד מהפורמטים המצליחים שלנו, אבל אנחנו חזקים בהרבה דברים אחרים - כמו שעשועונים, כמו 'דיל או לא דיל', 'ווייפאאוט' ובאחרונה יצאנו עם דברים חדשים כמו 'אל תפיל את המיליון' שמשודרת ב-50 מדינות. כך שאנחנו לא תלויים רק בהצלחת 'האח הגדול', למרות שהיא תוכנית משמעותית עבורנו".

- האם חברה המבקשת להתרחב ולהצליח בעולם, זקוקה לספרייה גדולה ונרחבת, או שדי לה בפורמט הלהיט האחד הזה - "האח הגדול"?

"תוכנית גדולה לוקחת אותך רחוק מאוד. היא מבססת אותך ושמה אותך על המפה. הבעיה היא שאתה לא יכול לחזות מה יקרה עם כל תוכנית ועד כמה היא תתפתח. במקור, 'האח הגדול' היה נראה כפלופ בעיני כולם. היה זה מייסד החברה, ג'ון דה מול, שהיה משוכנע שזה יעבוד ושם את כל הכסף שלו על הסדרה והיא הפכה להצלחה במדינה אחת ואז נדדה אל מעבר לים. אנחנו הצלחנו לפתח שתי תוכניות גדולות בשלוש השנים האחרונות, האחת היא 'אל תפיל את המיליון' והשנייה 'הפרצוף שלך נשמע מוכר'. אם מישהו היה אומר לי שהתוכנית השנייה תהיה להיט, לפני שהיא יצאה לדרך, הייתי מטיל בכך ספק. אז אנחנו צריכים הרבה תוכניות כדי להגיע ללהיט האחד".

שערוריות ב"אח הגדול"? "זה לא מטריד אותנו"

האם באנדמול העולמית מוטרדים מהסערות שסבבו את פורמט "האח הגדול" בישראל בשנתיים האחרונות? "זה לא הטריד אותנו בכלל", אומר ספי, "שמעתי על זה וקראתי על זה. השנה היה סקנדל גדול בברזיל, בשנה שעברה הייתה שערורייה באיטליה, וכמעט היה מצב מאוד בעייתי באנגליה. יש שיח על 'האח הגדול' כל הזמן. אבל זה פורמט קיצוני, וכך הוא היה תמיד. אסור שזה ייצא משליטה ואנחנו מקפידים על כך".

- בארה"ב החליטו השנה לא לשדר בפריים-טיים הערות גזעניות שנאמרו בבית, זאת בניגוד לישראל, שבה המסך סבל אמירות בוטות מאוד. מה הדרך הנכונה בעיניך?

"אין תשובה אחת עבור כל העולם, יש הבדל תרבותי, ו'האח הגדול' צריכה להתאים לתרבות. מה שיהיה שערורייתי בהודו לא יעורר אפילו עניין בשוודיה. אנחנו נמנעים מלהגיד מה לעשות עם זה. אני מניח שמה הוחלט בארצות-הברית היה נכון עבורם. אנחנו מתירים לכל מדינה לפרש את הפורמט כרצונם, וההיסטוריה מוכיחה שכך הם עושים".

אנדמול

שנת הקמה: 1994

פעילות: חברת הפקות והפצה של פורמטים טלוויזיוניים

פריסה: שלוחות ב-31 מדינות

פורמטים בולטים: "האח הגדול", "דיל או לא דיל", "ווייפאאוט"