ההמלצות החמות: קרן השקעות קטנה - האם היא גם מטריפה?

קרן ההשקעות JTI הפכה לציבורית לאחר שהתמזגה לתוך שלד בורסאי ■ מה כולל פורטפוליו ההשקעות שלה, ומדוע מומלץ לעקוב אחריה

התייבשות הבורסה המקומית, כפי שנהוג לומר זאת, צמצמה את מספר החברות הציבוריות בתל-אביב. חלקן מחקו עצמן מהמסחר ביוזמתן, וחלקן מכרו את פעילותן ונותרו ריקות מתוכן, שלד בורסאי בעגה המקצועית. אחת מהן היא דניאל החזקות (בעברה "ריבוע הזמן"), שבפברואר האחרון קלטה לתוכה את פעילות קרן ההשקעות הפרטית JTI (ר"ת של Jerusalem Technology Investment), וזו תנסה עכשיו לנצל את הפלטפורמה הציבורית כדי לחזק את הפורטפוליו שלה, ולמתג עצמה ככתובת מתאימה לחברות טכנולוגיה וביומד צעירות שצמאות למימון. לקרן, וזוהי נקודה די מהותית, אין מזומן בקופה (נכון לרבעון השני), וזה אומר ששוויה הפוטנציאלי נגזר בעיקר משווי "על הנייר" של חברות הפורטפוליו שלה.

JTI, יוזמה של צביקה בן פורת (מנכ"ל, בעברו מנכ"ל מעין ונצ'רס) ושל שמואל הכהן (יו"ר), אינה שונה בהרבה מקרנות השקעה צעירות דוגמתה (חיה ובועטת רק 3 שנים), אך עדיין יש דבר אחד או שניים שמבדילים אותה מקרנות דומות לה. ראשית, לקרן יש מנגנון חלוקת רווח יחסית אטרקטיבי לפיו בכל מקרה של מימוש השקעה בחברת פורטפוליו או לחילופין כשאחת מחברות הפורטפוליו מחלקת דיבידנד, אזי תחלק הקרן לבעלי המניות שלה 75% מהתמורה נטו, והיתרה שלא חולקה תשמש להמשך השקעה בפורטפוליו ו/או הרחבתו.

מודל זה יחסית חריג בתעשיית הקרנות מכיוון שרובן פועלות כשותפויות מוגבלות, דהיינו השותף הכללי זכאי לרווח שיורי קבוע (Carried Interest) שלא מותנה בחלקו היחסי בקרן. למעשה, המנגנון של JTI יותר דומה לזה של חברה ציבורית, ומכאן היתרון הטמון בה למשקיע המוסדי.

שנית, ביולי 2011 הצטרפה JTI לתוכנית הממשלתית לעידוד השקעות מוסדיים פנסיוניים בקרנות - תכנית שמטרתה לשתף את המדינה בסיכון הגלום בהשקעות הון סיכון. במסגרת התוכנית, כל גוף מוסדי ישראלי שישקיע בקרן הון סיכון יקבל הגנה חלקית בצורת החזר כספי של עד 25% מגובה ההשקעה הראשונית שביצע. המשקיע המוגן זכאי להחזר במקרה שבו הקרן לא תגיע לתשואה של 15% לאחר שבע שנות השקעה. יתרון זה מגדר בחלקו את הדאונסייד הטמון בהשקעה בקרן JTI.

לקרן יש כרגע בפורטפוליו שמונה חברות, וחמש מהן מוגדרות כמהותיות (הן על בסיס שיעור ההחזקה של הקרן בהן והן על בסיס השלב במחזור חייהן). הקרן מגבילה עצמה להחזקה מקסימלית של עשר חברות, וכן משתדלת להימנע מהשקעה בחברות שמצויות בשלב המו"פ ובשלב ההיתכנות הראשונית של המוצר, ומעדיפה להשקיע בחברות שכבר נכנסו לשלב המסחרי בחייהן. הנה פירוט על חמש ההחזקות המהותיות של הקרן, שעדיין מצויות בתחילת מחזור חייהן המסחרי, ולכן יש בהן אפסייד משמעותי בצד דאונסייד משמעותי.

Mantis Vision: רוכבת על גל התלת ממד

המוצר העיקרי של מנטיס ויז'ן נקרא F5, וזוהי מצלמה דיגיטלית תלת ממדית המאפשרת ליצור תוכן תלת ממדי. המוצר הושק באוגוסט 2010, ומחירו הוא 60 אלף דולר בקירוב. מוצר זה מיועד בעיקר לגורמי צבא וביטחון; רשויות חוק ומשטרה; חברות גז ונפט (לצורך צילום של מערכות צנרת מסובכות באסדות קידוח ובבתי זיקוק, לדוגמה) וחברות נדל"ן.

מלבד מוצר זה, שוקדת מנטיס ויז'ן על פיתוח שני מוצרים נוספים, הראשון נקרא K1 (דומה ל-F5 אך מיועד בעיקר לשוקי אסיה ודרום אמריקה), והשני נקרא Z4D (שהוא למעשה F5 גנרי, דהיינו זול יותר). שני אלו אמורים להיות מושקים בשנתיים הקרובות. לפי הידוע, מחזור המכירות השנתי של מנטיס ויז'ן עומד על מיליוני דולרים בודדים, והוא גדל בקצב תלת ספרתי.

Top I Vision: צופה מלמעלה

טופ איי ויז'ן מפתחת ומייצרת מערכות תצפית שמוצבות על גבי בלונים או מזל"טים, וכן מטענים קלי משקל הנישאים על כלי טיס ומיועדים לשימושים צבאיים ואזרחיים כאחד. לפי הידוע, מכירות החברה בשנה הבאה צפויות לנוע סביב 15 מיליון דולר, כשקצב הצמיחה השנתי שלהן הוא דו ספרתי גבוה. לקוחות החברה הם בעיקר משוק האבטחה והביטחון הצבאי והאזרחי והם פרושים על מדינות כמו ישראל, איטליה, דרום אפריקה, ניגריה, ברזיל וקולומביה.

לפי הידוע, החברה מקווה לחדור בעתיד הרחוק יותר לשוק שידורי הטלוויזיה מתוך אמונה כי בלוני תצפית ישמשו לצרכי תיעוד ושידור אווירי. השבוע דיווחה JTI כי טופ איי ויז'ן קיבלה הזמנה לאספקת מערכות מודיעין מוטסות למדינה באפריקה, ועלותה היא 3 מיליון דולר.

HRVision: עושה סדר בשוק העבודה

אייץ'.אר.ויז'ן מספקת פתרונות מבוססי תוכנה למיון מועמדים לשוק העבודה עבור מעסיקים גדולים. תוכנת החברה אוספת מהמעסיק נתונים לגבי התכונות והכישורים הנדרשים לכל משרה ספציפית, ודרך אלגוריתם בונה נוסחת התאמה המוצאת את המועמד המתאים ביותר. מודל ההכנסות של החברה הוא תשלום קבוע פר גיוס של עובד, והפתרון שלה מורכב משני אלמנטים שמשלימים האחד את השני: פתרון לאפיון והגדרת התפקיד ותוכנת הסינון והמיון שנקראת Jobbing.

החברה מתמקדת בחברות גדולות שמעסיקות מסות של מוקדני שירות ועובדי שירות בכלל, וזקוקות לפתרון איתור מדויק, חסכוני ומהיר של עובדים על רקע התחלופה המסיבית שמאפיינת מחלקות כאלו. לאייץ'.אר.ויז'ן יש לקוחות בישראל, הולנד, מקסיקו, ברזיל ודרום אפריקה. נכון להיום, מכירות החברה מתבססות על מכירת פתרון האפיון והגדרת התפקיד בלבד, בעוד תוכנת ה- Jobbing מצויה בתחילת דרכה השיווקית.

Nadlan.com: דירה ישר מהקבלן

האתר Nadlan.com הוא אתר אינטרנט שמשמש זירה מקוונת להשכרה, מכירה וקנייה של נדל"ן לצרכי מגורים ומסחר. האתר מתמקד בפרויקטי נדל"ן חדשים המוצעים לגולשיו ישירות מהקבלנים, ומודל ההכנסות שלו מבוסס על מכירת שטחי פרסום לקבלנים וגופים פיננסיים שונים.

מספר הגולשים הייחודיים של האתר עומד על 200 אלף בחודש, והוא כרגע חינמי מתוך מטרה להגדיל את התעבורה אליו. אתר זה מתחרה בלוחות נדל"ן מקוונים דומיננטיים כמו יד2 של וואלה, winwin של "ידיעות אחרונות" ו-Homeless. לפי הידוע, ההכנסות השנתיות של האתר נעות סביב 3 מיליון שקל, ושיעור הרווחיות התפעולית שלו עומד על קצת מעל 30%.

BioCell: זה לא "רק קוסמטיקה"

ביוסל מפתחת מוצרי קוסמטיקה המבוססים על חומרים ביולוגיים, ומתמקדת בעור הפנים. מקור החומרים הביולוגיים הוא ברקמות המצויות בסביבת תאי גזע כמו רקמת חבל הטבור והשליה לאחר לידה. ביוסל היא עדיין חברה בשלב המו"פ שלא הגיעה לשלב הניסויים הקליניים (באף אחד ממוצריה), וזה אומר שאין לה מוצר מסחרי, בניגוד לארבע ההחזקות המהותיות האחרות בפורטפוליו של JTI.

JTI

■ שנת הקמה: 2010

■ תחום פעילות: קרן המשקיעה בחברות עתירות טכנולוגיה

■ מיקום: רמת גן

■ שווי חברה: 5 מיליון ד'

■ תשואה מתחילת השנה: -1.9%

■ מנכ"ל: צביקה בן פורת

■ יו"ר: שמואל הכהן

■ בעלי המניות: שמואל הכהן - 28.6%; צביקה בן פורת - 9.6%; פרידלנדר היימן - 5.7%; אריה עובדיה - 5.6%; ציבור - 50.5%

חברות הפורטפוליו
 חברות הפורטפוליו