הצד האפל של סמסונג

היא אולי יצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם, אבל הגישה של סמסונג צריכה להשתנות

התחרות בענף הסלולר היא עוצמתית. יצרניות הטלפונים הדרום קוריאניות, אמריקניות, פיניות, סיניות וטיוואניות צריכות להמציא את עצמן כל תקופה קצרה מחדש בשביל לא להישאר מאחור. אולם נראה שהתחרות לפעמים מבלבלת את קברניטי חלק מהחברות, והם מוכנים לעשות הכל בשביל להציג תוצאות כספיות גבוהות ולהביס את המתחרים.

סמסונג היא יצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם. לחברה יש מכשירים מוצלחים מאוד כמו סדרת הגלקסי S וה-Note, אבל בתקופה האחרונה אנחנו רואים שמשהו קורה לחברה הדרום קוראינית מבחינת היחס שהיא נותנת ללקוחות שלה והרצון לקבל השראה מאפל לא רק מבחינת עיצוב המכשירים אלא גם באסטרטגיית הגן הנעול שלה.

ענף הסמארטפונים, המחשבים, הטלוויזיות ואפילו הבגדים פועל באמצעות יבואנים רשמיים כאשר לצידם קיימים גם יבואנים מקבילים (פארללים). האחרונים מפחידים מאוד את היבואנים הרשמיים, מכיוון שבדרך כלל הם מוכרים את המוצרים שלהם במחיר נמוך משמעותית מזה של היבוא הרשמי. כמובן שיש הבדל בין שני המוצרים, כאשר הדבר לא נובע בחומרה, אלא יותר בנושא הגיור לעברית, אפליקציות מסוימות, אחריות לחלקים מקוריים או זמן האחריות. בנוסף, היבואן הרשמי משקיע במעבדות, חנויות, בפרסום ובשיווק והוא מגלגל את העלויות לצרכן הסופי.

היבוא המקביל גורם להוזלה משמעותית במחירים. לפני מספר חודשים רמי לוי התחיל למכור סלולריים. בזמנו הוא הציע סמארטפונים של סמסונג בייבוא מקביל. המחיר של הגלקסי S3 באותה תקופה עלה באתר הרשמי של יבואנית סמסונג - סאני 3,000 שקל. רמי לוי הציע אותו ב-2,140 שקל. הפרש של 860 שקל. הסיבה להפרשי המחירים בין סאני ליבוא הלא רשמי, היא מלאי גדול של יבואן מקפריסין, שהציף מדינות שונות במכשירי גלקסי במחירים זולים מאוד, במטרה להיפטר מהמלאי. הדבר הזה גרם לסאני להישאר עם מכשירים שנרכשו במחיר יקר יותר מאלו שהחנויות קונות היום.

חסימה גיאוגרפית

בסמסונג לא מעוניינים שמקרים כאלו של יבואנים שנתקעו עם מלאי גדול של מכשירים שלה יעברו למדינות אחרות ויגרמו להורדת מחירים. מה הפתרון של סמסונג? חסימה גאוגרפית שעלולה לפגוע משמעותית בתחרות בין היבואנים הרשמיים למקבילים ובסופו של דבר תפגע בצרכן.

החברה החלה להתקין בסמארטפונים מהדגמים המובילים שלה חסימה גאוגרפית שמחייבת את הלקוח להפעיל את המכשיר עם סים של אותה יבשת או מדינה בה קנה את הסמארטפון, לאחר מכן הנעילה מוסרת. למשל, לקוח ישראלי שרוצה לקנות מכשיר של סמסונג בניו יורק יצטרך למצוא סים מקומי להפעלת המכשיר, אחרת הוא לא יכול להשתמש במכשיר בישראל. הדבר אולי לא ימנע מלקוחות פרטיים לבצע רכישות ממדינה אחרת, אבל הוא יהפוך את היבוא המקביל לבלתי אפשרי.

טוהר המידות

בחודשים האחרונים פרסמו אתרים ברשת כי סמסונג שיפרה פעמיים מבחני ביצועים לסמארטפונים שלה. האתר Ars Technica שערך מבחני ביצועים לנוט 3 גילה כי החברה הוסיפה קוד למעבד המכשיר, המפעיל את כל ארבעת הליבות למהירות מלאה באפליקציות בדיקות ביצועים, כך שהתוצאה הסופית גבוהה ב-20% מהתוצאה המקורית. באותה שיטה דומה סמסונג השתמשה מספר חודשים קודם לכן בגלקסי S4.

דובר של חברת סמסונג הגיב במקרה האחרון לאתר Cnet כאשר אמר "הנוט 3 מגביר את קצב הביצועים שלו כאשר יישומים במכשיר דורשים את זה. לא היה מדובר בניסיון להגזים בתוצאות בהשוואות מסוימות".

קנס על תגובות מזויפות

לאחרונה נקנסה סמסונג ב-340 אלף דולר על פרסום תגובות שליליות על מתחרים וטוקבקים לא נכונים שמשבחים את עצמה. על-פי פרסום באתר הטכנולוגיה The Verge, את הקנס הגישה ועדת הסחר ההוגנת בטיוואן שטענה שסמסונג השתמשה במספר גדול של כותבים שיפרסמו בפורמים הטיוואנים באמצעות חברות צד שלישי לשיווק.

לאחרונה הוסיפה סמסונג לחלק מהסמארטפונים המתקדמים שלה יישום אבטחה בשם KNOX, היודע לשמור על המכשיר ברמה התוכנה ורמת החומרה, כאשר הוא מתריע במצב שהתוכן שבסמארטפון נחשף לאדם אחר. המטרה ב-KNOX היא לפנות לארגונים. היישום הזה יוצר הפרדה בין תוכן פרטי לעסקי, כאשר על האחרון הוא יוצר בידוד והגנה. באתרי פורומים טוענים שההגנה של סמסונג מקשה על משתמשים להתקין ממשקים (Rom)משלהם על הסמארטפונים שקנו. הסיבה לכך, KNOX מסמנת את המכשיר כך שהאחריות עליו תוסר כאשר הלקוח ירצה להגיע למעבדה.

נושא הרומים הוא משמעותי לצרכנים רבים בעולם שרוצים לשנות את הסמארטפון שקנו ליכולות המתאימות להם. הדבר בעצם פוגע בחופש של המשתמשים.

קצת לפני תערוכת האלקטרוניקה IFA בברלין אשתקד ערכה סמסונג תחרות בהודו, בה זכו שני בלוגרים לטוס לתערוכה. על-פי דיווח של הבלוג The Next Web הבהירו הבלוגרים לחברה שהם יסקרו את סמסונג באופן נייטרלי והם מגיעים לשם בתור עיתונאים. סמסונג הסכימה לתנאים של הבלוגרים. כשהגיעו לברלין הבינו האחים שהם אמורים לעבוד בדוכן החברה כאשר הם לבושים בתלבושת של סמסונג ולהסביר על אחד המכשירים החדשים של החברה.

כשסירבו לעבוד, סמסונג איימה לבטל להם את כרטיסי הטיסה. בסופו של דבר, נוקיה קנתה לבלוגרים זוג כרטיסים חזרה להודו. הסיפור האחרון אולי לא פוגע ישירות בצרכן, אבל הריח הלא נעים שעולה ממנו, שבסמסונג צריכים להבין שהגישה שלהם צריכה להשתנות.