לומניס תגייס 100 מ' ד' לפי שווי של עד 500 מ' ד'

חברת המכשור הרפואי הישראלית כבר בחרה את החתמים שיובילו את ההנפקה, שאמורה לצאת לפועל בפברואר 2014 ■ בעלי המניות המרכזיים בחברה הם קרן ויולה ועופר היי-טק של עידן עופר ■ לומניס הרוויחה 7 מיליון דולר ב-2012

כוונותיה של חברת המכשור הרפואי לומניס, שבשליטת קרן ויולה ועופר היי-טק, לחזור ולהיסחר בנאסד"ק ידועות כבר כשנתיים, אולם עד כה היה מדובר בתוכניות שלא היה ברור מתי יתממשו, אם בכלל. כעת הן נראות רציניות וקרובות מתמיד.

ל"גלובס" נודע כי החברה כבר קבעה תאריך יעד, פברואר 2014, בחרה חתמים - גולדמן סאקס כחתם ראשי ובין החתמים המשניים קרדיט סוויס - קבעה את היקף הגיוס הרצוי, כ-100 מיליון דולר, ואף העריכה את השווי שבו תוכל לצאת לגייס - בערך 450-500 מיליון דולר אחרי הכסף.

מדובר בהיקף גיוס ובשווי הגבוהים משמעותית מכפי שהוערך בעבר שתוכל החברה לגייס. ההבדל נובע כנראה מהפתיחות של שוק ההון האמריקאי כעת להנפקות חברות טכנולוגיה בכלל, וחברות ביומד בפרט, לעומת השנים האחרונות, וכן מהתוצאות הפיננסיות ההולכות ומשתפרות של החברה.

לומניס עדיין מעבירה דיווח שנתי לרשות ני"ע האמריקאית, כדי לשמור על זכויות מסוימות כשתחזור למסחר, וממנו ניתן ללמוד כי ב-2012 רשמה החברה מכירות של 248 מיליון דולר, סכום דומה לשנת 2011 ולשנים שקדמו לה.

ייתכן שחוסר הצמיחה הזה הוא מה שמנע מן החברה להנפיק עד כה, לצד סנטימנט שלילי לגבי שוק האסתטיקה, המהווה כשליש מפעילותה. אולם ככל הנראה, ב-2013 השתנתה התמונה, והחברה מציגה צמיחה. בשורת הרווח חל שיפור משמעותי, וב-2012 רשמה החברה רווחיות של כ-7 מיליון דולר לעומת רק כ-700 אלף ב-2011.

בסוף 2012 היו לחברה כ-27 מיליון דולר בקופת המזומנים. כמו כן היה לה חוב של 82 מיליון דולר, ממנו 13 מיליון דולר לטווח הקצר. גיוס בהיקף של 100 מיליון דולר יכול לאפשר לחברה להצמיח את מערך השיווק שלה, להאיץ פיתוח של מוצרים חדשים ואף לרכוש חברות אחרות בתחומה.

לומניס מפתחת מוצרים רפואיים המבוססים בעיקר על טכנולוגיות לייזר. לחברה שלוש חטיבות - חטיבת האסתטיקה הרפואית, חטיבת הניתוחים באמצעות לייזר וחטיבת העיניים. החברה הוקמה ב-1991 בשם ESC על-ידי ד"ר שמעון אקהויז, ועברה מאז מהפכים רבים ודרמות, כולל חילופי הנהלה בעקבות השתלטות עוינת, הנפקה בנאסד"ק ב-1996 ומחיקתה מהמסחר ב-2006, לאחר שהחברה צברה הפסדים.

הרוכשים הפכו את החברה לפרטית

הרוכשים שהפכו אותה פרטית הם קבוצת ויולה (המחזיקה נכון לסוף 2012 כ-45.3% מהחברה) וקבוצת XT High-tech Investments של האחים עופר (34.9%), הם רכשו את השליטה בחברה לפי שווי של 200 מיליון דולר. ייתכן שההנפקה תכלול הצעת מכר, כתלות בביקוש.

ויולה ועופר הובילו את תהליך ההבראה של החברה כשהייתה פרטית, תחילה תחת המנכ"ל דב עופר, ובשנה האחרונה מובילה אותו המנכ"לית ציפי עוזר ערמון, בעבר בכירה בטבע ובסנדיסק.

בסבב גיוס ב-2009 הצטרפו כמשקיעים קרן אגת וקרן SKY לפי שווי דומה. אם אכן תצליח לומניס להנפיק לפי שווי של חצי מיליארד דולר ירשמו ויולה ועופר היי-טק תשואה של פי 2 על השקעתם. משקיעים נוספים בחברה הם הקרנות מדיקה, ניצנים, Anglo American Veritas, MedMax, ובנק ההשקעות גולדמן זאקס (אשר צפוי להוביל כאמור את ההנפקה).

כאמור, החברה עברה בשנים האחרונות תהליך של הבראה. בין היתר חתמה על הסכם שיווק משותף בתחום ניתוחי מערכת העיכול וניתוחים פולשניים עם ענקית המכשור הרפואי בוסטון סיינטיפיק, ובוסטון היא גם לקוחה גדולה ומשווקת עיקרית של מוצרים של החברה ביפן. לדברי החברה, הסכם זה מהווה נתח משמעותי ממכירותיה.

שוק האסתטיקה, המהווה חלק נכבד ממכירות החברה, סבל מאוד מן המשבר הכלכלי של 2007-2009, ובאותו זמן גם נכנסו מתחרות רבות מן המזרח לתחום. ואולם, לומניס פרצה בהצלחה לשווקים מתפתחים, ובכך הצליחה לנטרל חלק מן הפגיעה הזו. ב-2012, 32% ממכירות החברה היו לארה"ב, 30% בסין ובאזור אסיה פסיפיק, 17% באירופה, המזרח התיכון ואפריקה, (אבל פחות מ-1% בישראל) ו-16% ביפן. לחברה כ-160 הסכמי הפצה וכ-310 אנשי מכירות ישירים.

נכון לסוף 2012 התחום הניתוחי הוביל את פעילות החברה, והיווה 38% ממנה, התחום האסתטי היווה 36% ותחום העיניים - 25%. בשנים האחרונות חלה עלייה בחשיבות התחום הניתוחי בפעילות החברה, לעומת ירידה בחשיבות התחום האסתטי, אשר הפך כאמור בשנים האחרונות לתחרותי ומסובך יותר.

מלומניס לא נמסרה תגובה.