לבני דחתה הצעה לאפשר מעצר מינהלי של ראשי ארגוני הפשע

שרת המשפטים דחתה את הצעת השר לביטחון פנים בנושא ■ במקום זאת הוחלט על שורת צעדים למאבק בפשיעה המאורגנת, כולל תיקוני חקיקה העוסקים בחיסיון ידיעות מודיעיניות, שיפור יכולות המשטרה בכל הקשור לחיפושים ועוד

שרת המשפטים ציפי לבני החליטה שלא לתמוך בהצעתו של השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', לאפשר למשטרה לבצע מעצרים מינהליים של חברי ארגוני פשיעה, במסגרת המאבק בפשיעה החמורה והמאורגנת - כך עולה מהדיון שקיימה אמש (א') לבני בהשתתפות היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין; פרקליט המדינה, משה לדור; הסנגור הציבורי הארצי, ד"ר יואב ספיר; ומפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו.

בדיון הוחלט על שורת צעדים למאבק בפשיעה המאורגנת, כולל תיקוני חקיקה העוסקים בחיסיון ידיעות מודיעיניות, שיפור יכולות המשטרה בכל הקשור לחיפושים כולל במחשבים, טיפול באתרי אינטרנט המשרתים את ארגוני הפשיעה המאורגנת כמקור כלכלי, הרחבת העבירות שבגינן ניתן לבקש האזנות סתר כמו סחיטה באיומים, שוחד ועוד.

כמו כן, תיבחן הרחבת חילוט רכוש ארגוני הפשיעה, וכן הקצאת משאבים נוספים לצוותי המשימה שמטפלים בארגוני הפשיעה. ואולם, אין כל כוונה לאפשר למשטרה לבצע מעצרים מינהליים של חברי ארגוני פשיעה, ללא חשד פלילי ושלא במסגרת חקירה פלילית פעילה.

שרת המשפטים החליטה לקיים את דיון החירום בעקבות האלימות הגוברת כלפי מערכת המשפט וגורמי אכיפת החוק והצורך הגובר להיאבק בארגוני הפשיעה. לפני כשבועיים הוצת רכבו של פרקליט מפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי), המטפל בתיקים של ארגוני פשיעה. אתמול בבוקר הוצת רכבו של קאדי מבית דין שרעי ביפו.

"יש מתקפה על נציגי שלטון החוק", אמרה לבני בישיבה. "הפשע המאורגן בישראל לא יהלך אימים על נציגי החוק ועל מדינת ישראל כמדינת חוק. בשבוע החולף היה ניסיון לפגוע בחייו של פרקליט או לאיים עליו, והבוקר שרפו מכוניתו של קאדי ביפו. בשם כל האנשים שיושבים פה: לא ננטוש את אלה העומדים בחזית המאבק בפשיעה ועל כס השיפוט".

בשבוע שעבר קרא השר אהרונוביץ' להעניק למשטרה כלים נוספים למאבק בפשיעה המאורגנת, לרבות מתן אפשרות לבצע מעצרים מינהליים. "מספיק עם הצביעות ועם ארגוני זכויות האדם", אמר אהרונוביץ' - וקומם עליו את ארגוני זכויות האדם.

"אני מקווה שתמצא הזדמנות פומבית קרובה לחזור בך מהתבטאות צבועה זו", כתב לאהרונוביץ' מנכ"ל האגודה לזכויות האזרח, חגי אלעד. "מאבק בפשיעה, בוודאי כזו אלימה ומאורגנת, הוא ללא ספק מתפקידיה החשובים ביותר של המשטרה בכל מדינה מתוקנת. זכויות האדם, והארגונים הנאבקים על מנת להגן על זכויות אלה, אינם מכשול בפני מימוש מטרה חשובה זו, אלא חלק ממערכת האיזונים המקובלת בכל חברה דמוקרטית.

"כוחות משטרה בשלל מדינות נאבקים בפשיעה מאורגנת שאיננה חמורה, מתוחכמת או אלימה פחות מזו שעמה מתמודדת המשטרה בישראל. הם עושים זאת בהצלחה, ללא שימוש באמצעים דרקוניים ולא דמוקרטיים כמו מעצרים מינהליים או 'ראיות' חסויות. אני בטוח שהציבור יוסיף ויעמוד על זכותו של כל חשוד למשפט הוגן ויתנגד נחרצות למתן סמכויות מינהליות מרחיקות לכת למשטרה".