"צריך להפנים שהמדינה לא רוצה להוריד את מחירי הדירות"

כך אומר יגאל דמרי, מנכ"ל י.ח. דמרי, בכנס הקבלנים באילת ■ יו"ר מנרב אחזקות אברהם קוזניצקי: "תוכנית הבנייה לשכירות לא תצא לפועל בדור שלנו"

"צוות 90 הימים חגג לאחרונה 180 ימים. הדיונים שם חשפו חוסר יכולת להחליט או להגדיל את מספר יחידות הדיור", כך אמר אבנר לוי, יו"ר ארגון קבלני תל אביב יפו בת ים בכנס השנתי של הארגון שמתקיים במלון דן באילת. "כיום דורכים במקום והמצב הזה לא טוב. הוא מביא לייאוש ולניכור בין הציבור לממשלה. אני לא מכיר קרקעות זמינות בישראל ולא קרקעות המיועדות להשכרה.

"אני לא מכיר קרקע חקלאית שאפשר להפשיר אותה מהר כדי לבנות להשכרה. ראש מינהלת התכנון אמרה בדיוני צוות 90 היום שהממשלה עושה טעות שלא משתפת את השוק הפרטי בתוכניות והדיונים. אנחנו אלה שנבצע את התוכנית ואף אחד לא פונה אלינו או מתייעץ איתנו. אני רואה את הפרויקט הזה נכשל כבר עוד לפני שהתחיל".

את הדברים אמר לוי בפאנל שעסק בתוכניות הממשלה לפתרון מצוקת הדיור. לצידו של לוי השתתפו בפאנל גם אברהם קוזניצקי, יו"ר מנרב אחזקות ויגאל דמרי, מנכ"ל י.ח. דמרי. שלושת הדוברים קבעו מעל הבמה בצורה חד משמעית שתוכנית השכירות נדונה לכישלון וכי דיוני קבינט הדיור כמו גם הפתרונות החדשים שעולים מדי שבוע לא יועילו.

"הבעיה בשוק השכירות איננה התשואה אלא חוסר הוודאות. אנחנו לא יודעים מה יהיה בחודש הבא. יוצאים כאן בהצהרות פופוליסטיות כל יום, בלי תוכנית מוסדרת. התוכנית הזו, תוכנית הבנייה לשכירות של אלפי דירות, לא תהיה בדורנו", כך אמר קוזניצקי. "צריך היה להקים צוות בין משרדי עם תוכנית כוללת לדיור בהשכרה, לדיור בפריפריה וגם דיור בר השגה. תוכנית משולבת לטווח ארוך. אבל לא עשו את זה. אני חושב שהקבלנים בעצמם צריכים להקים ועדה שתביא פתרון קונקרטי לממשלת ישראל. אולי לאור זה תהיה תוכנית שבאמת תתחיל לנוע. כבר שנתיים מדברים ושום דבר לא קורה".

גם דמרי בתורו תקף את התוכנית לבניית 150 אלף הדירות להשכרה ואת הפתרונות שמציעה הממשלה: "אני לא מאמין בדיור להשכרה, אני מאמין בשוק החופשי. צריך להפנים שהמדינה לא רוצה להוריד את מחירי הדירות. אין עתודות קרקע מתוכננות להשכרה. אין גם עתודות קרקע מתוכננות לבנייה שלא להשכרה. אם היה, היו בונים דירות והמחירים היו שפויים. אבל לא קורה כלום. כולם רק מדברים ומדברים. אם המדינה רוצה לעשות משהו היא צריכה להחליט ולעשות. תוציאו קרקעות בפריפריה ותיתנו הטבות לדיירים. אפשר לתת פטור ממע"מ על דירות מגורים ראשונות".

בנוגע לשאלה האם מחירי הדירות יירדו, אמר קוזניצקי כי לא תהיה ירידה גדולה במחירים: "אסור שמחירי הדירות יתרסקו. כולם רוצים בריסון המחירים, אבל לא בהתרסקות. מה שקרה בארצות הברית, ששווי של דירות נחתח בחצי, אסור שיקרה כאן כי אם יקרה המשק הישראלי לא יעמוד בזה".