מתי השוק ירד?

לפי הסטטיסטיקה, ימי המסחר הקרובים כבר אמורים להיות ירוקים וכך גם חודש דצמבר בכללותו

מדדי המניות בוול סטריט ובישראל ממשיכים לעלות, במקביל להתקדרות התחזיות. כך גלעד אלטשולר, מנהל ההשקעות המוערך, שהתראיין לגלובס בשבוע שעבר ודיבר על קניית המניות הנובעת מחוסר אלטרנטיבות השקעה ולא מתוך אופטימיות כלכלית. כך גם תחזיות מלנכוליות של חברות כמו סיסקו ואינטל שמהוות ברומטר לפעילות הכלכלית העולמית וכו' וכו'. להבדיל מ"כותרות רוביני", מהן התעלמנו בעבר שכן שערי המניות היו זולים והגרפים הצביעו על הזדמנויות טכניות, הפעם, ובייחוד כשהפסימיות מגיעה מהחברות עצמן, אנחנו מקשיבים. נוסיף לכך את מגמת מחירי הסחורות שיכולה להתהפך ולהעיב על רווחיות חברות רבות ואת העובדה שמדדי המניות בארה"ב מתוחים למעלה באופן קיצוני (כ-84% ממניות ה-S&P500 נמצאות במצב טכני שורי לפי תרשים ה-X ו-O. 90% זה הכי גבוה שנרשם ב-18 השנים האחרונות) כך שאין עוד הרבה מקום לעליה.

מוכרים?

עוד לא. נראה שעליות סוף השנה יכולות להתממש ולא נרצה להחמיץ את המהלך הזה. הנראות הזו נובעת גם מהגרף, לא רק מהסטטיסטיקה הקלנדרית. לפי הסטטיסטיקה, ימי המסחר הקרובים כבר אמורים להיות ירוקים וכך גם חודש דצמבר בכללותו. לפי הגרף, המהלך של ה-S&P500 מעל 1750 הוא סימן שוקי מאוד והמדד לא אמור לרדת מחת לרמה הזו. הוא יכול להגיע גם ל-1875, במקביל להתקרבות של מדד הנאסד"ק (עם אינטל וסיסקו?) ל-4200. ואז יכול להתחיל התיקון. על פי מצב אחוז המניות השוריות אליו התייחסנו כאן, התיקון הוא מעבר לפינה, גם אם קוראים לה ינואר. זה כמו אזהרת הוריקן. היא מתחיל כשיש שמש והכל סבבה, לא ברור בדיוק מתי הוא יפגע ואיפה אבל רואים אותו מגיע. אולי גם הפד לא ירצה להעיב על אווירת החגים (בארה"ב לא נוהגים לקלקל שמחות) אבל כדאי להיערך לתיקון.

איך נערכים? מוכרים מניות שעלו הרבה ובמהלך חד והמרחק שלהן מהתמיכה גדול. משלבים בזה גם הסתכלות על הענף והמכפילים. קונים מניות שיש להן תמיכה קרובה וכפי שציינו בעבר, הביקוש למוצריהן קשיח יותר. ומכניסים לתודעה את פעולת המכירה הקרבה, בשאיפה שהיא תהיה ביום עליה חזק, קרוב ל-1875, איפה שהוא בינואר. כידוע השוק לא מתנהג בדיוק לפי התוכניות שלנו אבל נוכל לפחות להבטיח שאנחנו נעשה כך אם יתאפשר.

זיו סגל, מנכ"ל משותף וראש תחום פיננסים בחברת BePlusDo-פיתוח כלים וטכנולוגיות אימון ואסטרטג ההשקעות של קרן הגידור Green Ocean. ziv@beplusdo.co.il אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.