האוזר: "די לפופוליזם והדה-לגיטימציה נגד יזמים מצליחים"

יו"ר רשות ני"ע: "צריך למצוא את נקודת האיזון בין הגנה על המשקיעים לבין פגיעה בסקטור העסקי; הצלחה של הסקטור היא לטובת כלל המשק" ■ "העברת הפעילות העסקית של חברות היי-טק לחו"ל היא בבחינת אובדן דרך של המשק הכלכלי"

"בתקופה האחרונה 9 חברות ישראליות גייסו הון בנאסד"ק. העברת הפעילות העסקית של חברות היי-טק לחו"ל היא בבחינת אובדן דרך של המשק הכלכלי, והמשמעות היא אובדן אפשרי של הון אנושי רב-ערך ופגיעה בתרומה לתעסוקה ובצמיחה בישראל. הון אנושי רב ערך - שהוא נכס ראשון במעלה של מדינת ישראל - הולך לאיבוד עם תרבות האקזיט לחו"ל שעושים היזמים. המצב מחייב את הממשלה להתגייס לפתרון דחוף של הבעיה". כך אמר יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, בכנס שהתקיים הבוקר (ג') בקרייה האקדמית אונו.

"לדעתי", אמר האוזר, "חסרה אסטרטגיה לטווח ארוך שכוללת הכרה בערך המוסף של השארת הפעילות הכלכלית בארץ, הכרה בתרומה לתעסוקה והכרה בתרומה לצמיחה. כולם צריכים להירתם בדחיפות לפתרון הבעיה".

במהלך נאומו קרא יו"ר הרשות לשיתוף פעולה בין כל השחקנים במשק, כדי שיוכלו להתמודד עם האתגרים הנוכחיים בשוק ההון. "בעלי מניות מיעוט הם שותפים בחברה. דירקטורים צריכים להפגין עצמאות. חברות צריכות להפחית מינופים ולחלק דיבידנדים מרווחים כלכליים - לא ממניפולציות חשבונאיות - ויש לקשור את השכר לתוצאות עסקיות", אמר.

בהמשך, הוא שטח את משנתו גם בנוגע להתנהלות הגופים המוסדיים: "כמנהלי כספי אחרים, על הגופים המוסדיים עליהם להיות אקטיביים ככל שניתן בקבלת ההחלטות בחברות בהן הם החליטו להשקיע, בפרט כשזה נוגע לחובתם לשמור על בעלי מניות המיעוט".

האוזר גם קרא לממשלה ולכנסת "להימנע מחקיקה שמשמעותה רגולציית יתר" ואף פנה לציבור ולכלי התקשורת וביקש "להפסיק עם הפופוליזם. די לדה-לגיטמציה של יזמים מצליחים. הצלחה עסקית היא לטובת כלל המשק".

"יש צורך ברגולציה מעודכנת"

ומה לגבי הרגולציה? אחרי שספג קיתונות של ביקורת על כך שהרגולציה בישראל מקשה על הפעילות בשוק ההון ומבריחה את המשקיעים, נראה כי האוזר מסכים שהגיע הזמן לעשות שינוי. "יש צורך ברגולציה מעודכנת עם נקודת שיווי משקל חדשה. האתגר הנוכחי הוא למצוא את נקודת האיזון בין הגנה על המשקיעים לבין פגיעה בסקטור העסקי", אמר יו"ר הרשות, שקרא לחברות, היזמים, בעלי השליטה, הגופים המוסדיים, הרגולטורים ואפילו הציבור והתקשורת לעבוד יחד.

"על רקע זה", הסביר, "האתגר של כלל הרגולטורים, ושל רשות ני"ע בפרט, צריך להיות שמירה על ענייניו של ציבור המשקיעים, שמירה ותחזוקה של שוק הון הוגן ויעיל ועידוד יצירת הון לטובת המשק הכלכלי, הצרכנים והמשקיעים".

עם זאת, נראה כי השינוי עליו מדבר האוזר אינו חדש ומרחיק לכת, וכולל בעיקר סבלנות: "לצורך התמודדות עם האתגרים הללו, רשות ני"ע פירסמה מפת דרכים בחודש ספטמבר 2012 שמפרטת את התוכניות שלנו בשנים הקרובות עם לו"ז ליישומם. מפת הדרכים כוללת, מה בכוונת הרשות לעשות, ומי שרוצה לעקוב אחרי פעולותיה הנוכחיות והעתידיות של הרשות יכול לקבל תמונה מלאה על כך. צריך סבלנות, אבל אנחנו מתכוונים לעשות הכל כדי לעמוד בלו"ז שנקבע".