הסכסוך בנייר חדרה: ההנהלה ממשיכה להשבית את המפעל

מנכ"ל החברה עופר בלוך מסביר ל"גלובס" מדוע הוא נוקט את הצעד הלא שגרתי הזה, ולמה חייבים לבטל את "הטייס האוטומטי" בשכרם של העובדים ■ במקביל, עובדי החברה הפגינו היום מול שערי המפעל

זה היום השלישי (ג') שבו ההנהלה בחברת נייר חדרה הנמנית עם קבוצת אי.די.בי משביתה בעצמה את מערך הייצור הכולל 370 עובדים, לאחר שהעובדים הם אלה שהשביתו את המכונות בסוף השבוע. בהנהלה טוענים כי במפעל מכונות רגישות שלא ניתן לכבות ולהדליק בלחיצת כפתור, וכי עד שהעובדים לא יבהירו כי אין בכוונתם להימנע מהשבתות מלאות, לא ניתן יהיה לחדש את העבודה במפעל בשל מה שהגדירו כסכנה בטיחותית.

המהלך של ההנהלה אינו בבחינת "השבתת מגן" שכן השבתת מגן נוגעת לעובדים שאינם מעורבים בסכסוך, אולם שאלת התשלום לעובדים נותרה פתוחה לפרשנות משפטית. ההנהלה דורשת לבטל את "הטייס האוטומטי" שמעלה את שכר העובדים בכל שנה ב-4.5% ודורשת במקביל לבצע קיצוץ נוסף בעלויות השכר לאור הפסד של מעל 60 מיליון שקל ברבעון השלישי.

עובדי הייצור, שעלות העסקתם על פי ההנהלה נעה בין 12 ל-45 אלף שקל ברוטו בחודש (25 בממוצע) קיימו היום הפגנה גדולה מול שערי המפעל. העובדים הכריזו בתחילת החודש על סכסוך עבודה כדין, וטרם השביתה בה נקטו במהלך סוף השבוע נקטו בשיבושים שונים כמו אי עבודה בשעות נוספות.

מנכ"ל נייר חדרה, עופר בלוך, טען בשיחה עם "גלובס" כי אין מקום ל"טייס אוטומטי" בתקופה של הפסדים, ומציע מודל שיתנה תוספות שכר ברווחים. לדבריו, ההנהלה ביצעה קיצוץ דרמטי במשרות של עובדים במטה ובהם בכירים, לרבות קיצוץ שכר של 10%.

עובדים בחוזים אישיים נדרשו לקצץ 2.5%-8% בשכרם (למעט המשתכרים מתחת ל-10 אלף שקל ברוטו בחודש) בנוסף לוויתור על משכורת 13 כל זמן שהחברה מפסידה. בלוך מבהיר כי הוא מבקש להימנע מפיטורי עובדים ואפילו מפרישה מוקדמת של עובדים ותיקים, אולם מתריע כי אם הוועד יתנגד לקיצוצי שכר לא יהיה מנוס מכך.

כדי לסבר את האוזן עד כמה ה"טייס האוטומטי" מכביד על החברה, מספר בלוך כי מימוש התוספת האוטומטית בשנת 2014 יקזז את כל מה שחסכה החברה כתוצאה מפרישה מוקדמת של 70 עובדים ותיקים - מהלך שיצא לפועל בשנת 2011 כתוצאה ממשבר הגז. בלוך ציין כי הוא ישמח אם בכירי ההסתדרות יתערבו בסכסוך, וכי הוא מוכן להיפגש עימם בכל שעה.

יו"ר ועד עובדי מפעל נייר חדרה, אדי חננוב, מסר היום לאחר הפגנת העובדים: "ההנהלה החזקה והשבעה בראשותו של עופר בלוך, איש עתיר ניסיון בהרס של חברות בראשן הוא עמד, החליטה לרמוס ברגל גסה את העובדים ולהיאבק נגד העבודה המאורגנת במפעל. אנחנו מוכנים לוותר על חלק מהתנאים שלנו אם כך אכן יידרש להצלחת המפעל - אך לא נסכים שיפעלו כנגדנו באטימות ובאופן חד צדדי. אנחנו קוראים להנהלה להפסיק לנהוג בכוחנות, להכריז על סיום ההשבתה ולשבת עימנו מיידית למו"מ על תנאי ההסכם הקיבוצי".