90% מהשכירים כמעט לא ירגישו את ביטול העלאת מס הכנסה

רק 10% מהשכירים, אלה שמשתכרים יותר מ-19 אלף שקל, ייהנו מביטול העלאת מס הכנסה ■ שר האוצר של מדינת ישראל נשא אמש נאום בשביל מעמד הביניים הגבוה ופשוט לא ספר את השכבות החלשות ■ דעה / אלי ציפורי

1.

הפסטיבל החל בשעה 17:23 בדיוק אתמול. הודעה מדוברת שר האוצר הזמינה את התקשורת למסיבת עיתונאים בשעה 19:45 במשרד האוצר. דרמה גדולה, מה יבשר לפיד לאומה? ההדלפות החלו לטפטף: הקלה בגזירות, ביטול העלאת מס הכנסה וכדומה. היה ברור ששר האוצר לפיד, או משהו שמזכיר יותר את פרזנטור השנה, התואר שהדבקתי לו בסוף השבוע האחרון, מכוון למהדורות החדשות ובמיוחד למהדורת החדשות של ערוץ 2 עתירת הרייטינג, ואכן, התיאום היה מופלא ומדויק על השניות, בדיוק כפי שנתניהו הרגיל אותנו בהפקות מהסוג הזה.

קרן מרציאנו, שהגישה אתמול את החדשות בערוץ 2, הקריאה את הפתיח על הקלה בגזירות ומיד עברה לשידור ישיר ממשרד האוצר. ובאורח פלא, לפיד בדיוק ניגש למיקרופונים והחל לנאום לאומה על ה"הקלות". תבינו, תיאום כזה מצריך הכנה מוקפדת, הפקה מושלמת ותכנון מדוקדק. בדיוק כמו בכל פרסומת, ואתמול זו הייתה הפרסומת של יאיר לפיד.

ההפקה כללה צו הבאה לבכירי (שמא ניצבי) האוצר שישבו במסיבת העיתונאים כמי שכפאם שד ונראה אילו הם מבקשים לברוח כל עוד נפשם בם. חלקם אמרו עד הימים האחרונים, בשיחות סגורות כמובן, שאין סיכוי להקלה כלשהי בגזירות. חבל רק שההפקה המדויקת והמושלמת לא כללה את כל הפרטים המושלמים והמדויקים הבאים: ה"ההקלה" בגזירות, או ביטול גזירה אחת, או אולי ביטול עז אחת, אינה נוגעת לרוב-רובו של עמישראל שצפה בהפקה וציפה בכיליון עיניים לדבריו של שר האוצר.

2.

אל תבינו אותנו לא נכון: כל צעד שמביא לגידול בהכנסה הפנויה של אזרחים, גם אם הוא ביטול צעד שהיה אמור לגזול מכיסם, הוא מבורך. הרי הבעיה הכי גדולה במשק הישראלי היא ההכנסה הפנויה של משקי הבית: השכר העלוב ושחיקתו, בשילוב הגידול בהוצאות משק הבית הממוצע (בין אם על דיור ובין אם על שירותים ומוצרים אחרים) הם לב לבה של הבעיה. לממשלה יש כמה דרכים שבהן היא יכולה לנסות להגדיל את ההכנסה הפנויה, כמובן במגבלות התקציביות. היא יכולה להפחית מסים ישירים, היא יכולה להפחית מסים עקיפים (מסי קנייה, מע"מ וכדומה) והיא יכולה לנסות להוזיל שירותים מגוונים, בין אם ממשלתיים ובין אם של הסקטור העסקי.

לכל צעד בתחום המיסוי יש השפעות שונות על אוכלוסיית שונות, תלוי בעוצמת השימוש בכלי המיסוי. אתמול בחר שר האוצר בצעד קטן, שולי כפי שנראה מיד - ביטול ההעלאה המתוכננת במסים הישירים. הפסטיבל היה גדול, אבל ההשפעה תהיה מאוד קטנה.

יותר מכל דבר אחר, הפסטיבל מעיד על ההתנהלות של האוצר. כפי שלא היה צורך בקמפיין האיומים שהנה הגיע סוף העולם בעקבות "בור הענק" כביכול של 40 מיליארד שקל, גם אין צורך בקמפיין הנוכחי על "עודפי תקציב" או "עודפי גבייה". לא היה בור של 40 מיליארד שקל, אלא בור של כ-10 מיליארד שקל (ההפרש בין רמת הגירעון הנוכחי לגירעון מלפני שנה); ואין עודפי תקציב ועודפי גבייה, אלא אוברדראפט קטן יותר לממשלה (הגירעון עדיין עומד על יותר מ-3%), אוברדראפט שהלך והצטמצם במהלך השנה בעיקר בעקבות העלאת המסים העקיפים (מע"מ), צמצום הקצבאות באופן דרמטי ואירועים חד-פעמיים כמו עסקאות ישקר ועסקאות היי-טק אחרות, וגם הגבייה העודפת לכאורה מחוק הרווחים הכלואים, אף שהחוק הזה הוא בפירוש כישלון צורב לאוצר ולרשות המסים.

האוצר, אם כן, נוטה לשחק במספרים: כשצריך להעמיס גזירות, הוא מצייר תמונה אפוקליפטית. כשצריך להקל לכאורה בגזירות, הוא מצייר תמונה אופטימית. בשני המקרים, האמת נמצאת אי שם באמצע.

3.

ועכשיו למספרים שנעלמו אמש לחלוטין מההפקה הגדולה של לפיד, אותם מספרים שהופיעו כאן לא פעם ולא פעמיים ומסבירים יותר מכול מדוע לא היה שום צורך בפסטיבל (ראו טבלה בתחתית הכתבה).

52.3% - זה שיעור היחידים (שכירים ועצמאים) בישראל הנמצאים מתחת לסף המס. מדובר בכ-1.7 מיליון יחידים, רובם שכירים. זה נתון די מדהים ודי עצוב, ולכל אותם אנשים הפסטיבל של לפיד אמש בכלל לא נוגע. הגזירה שלכאורה בוטלה בכלל לא הייתה מגיעה אליהם בתחילת 2014. חלק מהאנשים הללו מרוויחים שכר עלוב מאוד וחלקם נהנים ממגוון הטבות באמצעות מנגנון נקודות הזיכוי. סף המס הנמוך ביותר הוא כ-4,800 שקל לגבר וכ-5,700 לאישה ללא ילדים והוא מגיע לכ-11 אלף שקל ברוטו לאם לארבעה ולאב לשני פעוטות (עד גיל 3).

68% מהשכירים מרוויחים עד השכר הממוצע במשק, על פי נתוני הביטוח הלאומי הנכונים לשנת 2011 ונחשבים האמינים ביותר (השכר הממוצע באותה שנה לחודש עבודה עמד על 9,461 שקל). בפועל, האוכלוסייה הזאת ברובה לא תרגיש את "ההקלה בגזירות" שעליה הכריז אמש לפיד. במקרה הכי טוב, חלקה הקטן אולי לא יפסיד כמה עשרות שקלים שהיו אמורים להיגזל ממנו. זה הכול.

21% מהשכירים מרוויחים בין השכר הממוצע לכפליים ממנו, כלומר בין כ-9,400 שקל לכ-19 אלף שקל ברוטו. זה מעמד הביניים הקלאסי. ההנאה שלהם מהצעד של לפיד תהיה די מוגבלת: בין עשרות שקלים לכ-200 שקל גג בחודש במקרה הטוב. כל הסיסמאות על יותר כסף לאזרח כדי לעודד את הצריכה ואת הצמיחה הן, לכן, מביכות מאוד. עשרות שקלים שיתפנו מביטול העלאת מס הכנסה יעודדו את הצמיחה ואת הצריכה? הם מקסימום יעזרו במעט לסגור את האוברדראפט שיש לרוב השכירים.

אם מסכמים את שני המספרים הקודמים מגיעים למסקנה שלפיד וניצבי האוצר שלו אמש במסיבת העיתונאים טרחו מאוד לטשטש: 90% מהשכירים בישראל כמעט שלא ירגישו את ביטול העלאת מס ההכנסה שלפיד חגג אמש בראש מהדורת החדשות.

מי כן ייהנה? כ-10% מהשכירים, אוכלוסייה הנאמדת בכ-300 אלף איש בלבד, המרוויחים מ-19 אלף שקל ברוטו בחודש וצפונה. חלקם ייהנו מזה במאות שקלים בודדים, חלקה הקטן יותר, מי שמרוויח עשרות אלפי שקלים בחודש (בדרך כלל מנהלים ובכירים - עשרות אלפי אנשים בלבד) ייהנה מזה בסכומים המתקרבים ל-1,000 שקל בחודש ויותר. כלומר, בפועל שני העשירונים העליונים ובמיוחד העשירון העליון ייהנו מאוד מביטול העלאת מס הכנסה. הרוב שצפה אמש בלפיד וניצביו לא ממש ירגיש זאת. לא דמי חנוכה, לא משלוח מנות לפורים ולא הקלה כלשהי בגזירות.

4.

הנאום של לפיד אמש היה פוליטי, לא כלכלי. הוא כיוון בדיוק לאותם 300 אלף יחידים, הגרעין הקשה של בוחריו, אותו מעמד ביניים הגבוה יותר, שייהנה יותר מכול מביטול מס הכנסה. לפיד מקווה שגם מעמד הביניים הקלאסי יותר, זה שמרוויח בין עשרת אלפים ל-20 אלף שקל ברוטו, גם ישתכנע לחזור הביתה, ליש עתיד, אחרי שהתאכזב מביצועיו והוריד אותו בסקרים.

זה מטריד מאוד: שר האוצר של מדינת ישראל נשא אמש נאום בשביל מעמד הביניים הגבוה ופשוט לא ספר את השכבות החלשות. כשנשאל על האפשרות להוריד מע"מ, מס עקיף הקריטי יותר לשכבות הפחות מבוססות והיותר חלשות, הוא התעלם באדישות.

נכון אמנם שהשכירים בשלוש מדרגות השכר העליונות משלמים את רוב המסים הישירים בישראל (17% מהשכירים משלמים 76% מסך המסים הישירים, כ-84% ממסי ההכנסה בישראל וכ-62% מדמי הביטוח הלאומי ומס הבריאות), אבל זה בהחלט לא צריך לתת לגיטימציה לשר אוצר בישראל להתייחס אליהם משיקולים פוליטיים ולהתעלם לחלוטין מרוב האוכלוסייה המשלמת מסים עקיפים מנופחים, משלמת "מסי" דיור מנופחים (בגלל בועת הנדל"ן), ואם לא די בזה, היא גם סובלת משר אוצר שבוחר לארגן להם הפקות מיותרות בפריים-טיים בלי שהם ייהנו מהן כלל.

בדקו את עצמכם
 בדקו את עצמכם