למה הסכם השיווק של הכדורגל (שוב) על-סף פיצוץ

בטוטו הציבו תנאי שכל 30 קבוצות ליגת העל והלאומית יחתמו; אפשרות: הבחירות לראשות ההתאחדות יערכו בינואר, ואבי לוזון ירוץ לקדנציה נוספת

האם הסכם השיווק בין ההתאחדות לכדורגל לבין הטוטו יתפוצץ עוד לפני שיצא לדרך? נכון לעכשיו מתקשה ההתאחדות לכדורגל להשלים את השלב האחרון בהסכם מול הטוטו, והוא החתמה של כל קבוצות ליגת העל והלאומית על הסכם השיווק. כרגע ישנן ארבע קבוצות בלבד מתוך 30 הקבוצות בשתי הליגות הבכירות (14 בליגת העל, 16 בלאומית) שלא מוכנות לחתום על ההסכם: מכבי ת"א, הפועל ב"ש ומ.ס. אשדוד מליגת העל, והפועל אשקלון מהלאומית.

בהתאחדות לכדורגל זועמים על הטוטו שהעמיד כתנאי דרישה לכך שכל 30 הקבוצות יחתמו על הסכם השיווק, וטוענים כי מאחר וההסכם מתומחר לפי אלמנטים שיווקיים - הרי שאין בעיה למנוע מקבוצה שמסרבת לחתום על ההסכם את כספי הטוטו, אבל אין להפוך את יתר הקבוצות ל"בנות ערובה", ולמנוע מהן את הכספים המגיעים להן. יש לציין כי בשבועיים האחרונים כבר מתנהלות כל קבוצות ליגת העל והלאומית, למעט מכבי ת"א, כאילו הסכם השיווק מול הטוטו נכנס לתוקף, וממלאות אחרי הדרישות של ההסכם החדש הכוללות פריסת שילוט במגרשים, לוגואים של הטוטו על בגדי השחקנים, וכו' - זאת מתוך כוונה לקבל רטרואקטיבית את כספי הסכם השיווק על המחזורים בהן קיימו את הדרישות של הטוטו.

בהתאחדות לכדורגל טוענים כי הטוטו משתמש בקבוצות הסרבניות, ובמיוחד במעמד של מכבי ת"א כקבוצה הגדולה כיום בכדורגל הישראלי, על מנת לקבוע כיצד תפעל מינהלת הליגה. מכבי, ב"ש ואשדוד מתנות את החתימה על הסכם השיווק בין היתר בהגדלת כוחן של הקבוצות במינהלת שתקום, כאשר העמידו רשימה של החלטות אותן תוכל המינהלת להעביר רק ברוב של 75%, ובנוסף רוב של 12 מ-14 קבוצות ליגת העל.

ביום רביעי הקרוב צפויה להתכנס מזכירות ההתאחדות לכדורגל. בהתאחדות טוענים כי במידה והקבוצות הסרבניות לא יחתמו על ההסכם השיווק עד אז, או לחילופין הטוטו יוותר על הדרישה להחתמת כל 30 הקבוצות, יתבקשו הקבוצות להצביע בעד ביטול הסכם השיווק והסכם הרפורמה. המשמעות של מהלך כזה תהיה קיום הבחירות לראשות ההתאחדות במועד המקורי, כלומר בינואר הקרוב, כשגם אבי לוזון יכריז על עצמו כמועמד לקדנציה נוספת. במקרה כזה בהתאחדות מתכוונים לכסות עוד העונה חלק מהבור שייווצר מביטול ההסכם עם הטוטו, באמצעות הסכם השידורים של ליגת העל לשנים 2016-2019, עבורו אמורה ההתאחדות לכדורגל לקבל כבר העונה 35 מיליון שקל.