אז מה קורה ל"טבע"?

מניית העם מתנדנדת באזור הכרעה חשובה לגבי עתידה

טבע כונתה עד לא מזמן "מניית העם", ואהבנו, כישראלים, להתגאות בהצלחת החברה שעומדת מאחוריה. בימים אלה היא עומדת לפני הכרעה.

טבע היא אכן הצלחה ישראלית, ובינלאומית, בכל קנה מידה. היא מותג, ואחד השחקנים הראשיים בתחומה. היא היוותה שנים רבות את ספינת הדגל בתיקי ההשקעות של המוסדות, ושל הציבור הרחב, והייתה תמיד אחת המניות החשובות מבין אלה שייצגו אותנו בבורסה האמריקאית.

לקוראי הנאמנים ברור, וידוע, שאינני מתיימר להבין בצד הפונדמנטלי שבה. אינני רואה חשבון, או אנליסט מסוג זה. אינני גם "משקיע ערך", אשר אמור למצוא הזדמנויות של מניות הנסחרות מתחת לשווי האמיתי שלהן, ולנצל עיוותי שוק לצורך עשיית רווחי הון.

בשתי המתודולוגיות האלה, נדרשת, לדעתי, תכונה שאין לי: חיזוי העתיד. עבור הפונדמנטליסט, ההנחה היסודית היא שמה שאנו רואים בדוחות העבר, יהווה מדד למה שיקרה בעתיד. הוא חופר במספרים, חוקר את ההנהלה, בוחן את הסקטור בה המניה פועלת, ומזהה את יתרונה היחסי מול התחרות.

הוא גם אמור להבין היטב את טיב מצבת החובות של החברה, ועוד כהנה דברים מעניינים, וחשובים. על-פי כל אלה, הוא יצביע על יעד עבור המניה, כאשר זה האחרון יהיה בדרך-כלל השלכה ליניארית של הקיים כרגע, ושל הידוע שיקרה מבחינת התפתחות החברה.

למשקיע הערך, מתקיים תהליך מחקרי דומה, אבל סיבת פעילותו שונה ב-180 מעלות. מטרתו לא לקנות בריאות, אלא חולי המסתיר בריאות. זו משימה קשה כל-כך, שאני תמיד מוריד את הכובע בפני המצליחים במשימה זו, לאורך זמן. וורן באפט עולה מיד לראש, כאייקון לעניין זה.

בכל מקרה, גם עבור קטגוריה שנייה זו של משקיעים, ההנחה היא שהשוק יתמחר, מתישהו, את המניה כפי שהיא ראויה, שהיא תחזור לאזור המיצוע ("Return to the mean"), ושהכול יבוא על מקומו בשלום.

המנתחים הטכניים, ובהם אנוכי, מאמינים שהגרף הוא ההמחשה הדמוקרטית, והמשקפת ביותר, של כל הידוע עכשיו, על המניה, מצד אלה הקובעים בה (הסוחרים בפועל בה). איננו מתיימרים לדעת שום דבר על מה שיקרה בעתיד. המגמה הנוכחית היא הנר לרגלנו, כאשר הכלל החשוב ביותר, שאנו פועלים על-פיו, הוא שהמגמה תמשך כל עוד לא הוכח אחרת.

העבודה היום יומית היא לזהות את ההוכחות האלה, וזאת מבלי לקחת צד לפני הופעתן בפועל. על כן, מצב אותה מגמה, המשתקף בכלים הטכניים על תנועת המחיר, והנלווים אליה, וזאת בטווח הניתוח שבו המשקיע מעוניין לפעול, היא כלי ההחלטה הראוי היחיד.

נחזור למניית טבע, ונשאל את עצמנו את השאלות הבאות: האם טבע היא חברה טובה? האם היא רווחית? האם היא התנהלה, ומתנהלת נכון באופן כללי? התשובה לכל השאלות האלה תהיינה, לרוב, חיוביות. אז מדוע לא להחזיק בה, וזהו? מה מועיל לנו הניתוח הטכני, המנסה לתזמן את ההחזקה בה?

התשובה, עבור טבע ועבור כל מניה מצוינת אחרת, נעוצה בשני מצבים בהם המשקיע-סוחר יכול להיפגע קשות מהחזקה רציפה:

קורה בנכס משהו, שאיננו יודעים עליו עדיין בפומבי, אבל הגורם למניה לרדת בגלל אלה שיודעים.

המניה עוברת תקופות של תיקון טכני לגיטימי.

בשני המקרים, הכלי הטכני יעזור לצמצם את הנזק הרגעי, לפני חידוש הטוב, הנובע מן היסודות החיוביים שבמניה. הבה נסתכל על הטווח הארוך מאוד של טבע, וזאת על-ידי הגרף החודשי של תצוגה האמריקאית שלה (דרך אגב, צבעונות הנרות נקבעת על-ידי המגמה, והתנודתיות, כאשר ירוק מציין מצב חיובי, אדום - שלילי, וכחול תקופות מעבר של דשדוש):

משה שלום טבע
 משה שלום טבע

• ניתן לראות שמאז 1997, המניה אכן נתנה למחזיקיה סיבות לחייך לרוב. הירוק שלט הרבה מאוד פעמים, ולאורך רצף גדול של חודשים. רק בחודשים בודדים ראינו צבע כחול, או אדום.

• החלטתי להתחיל את הניתוח מן התקופה ההיא, כי זו הייתה התקופה האחרונה בה אינדיקאטור המומנטום נכנס למצב שלילי, דהיינו מתחת ל-0 (5 סגול).

• מאז, ועד 2010, כאשר הושג השיא סביב 60.5$, הנכס התנהל במדרגות יפות, או במילים קצת יותר מקצועיות, בתצורה של שיאים ושפלים עולים. הגדרתה של מגמה עולה קלאסית, ויפה.

ב-2010 קרה משהו שונה:

• תחילה, קיבלנו אתראה של חולשה במומנטום, וזאת על-ידי קווי היסטוגרמה אדומים (קו אנכי אדום ראשון ב-3 סגול). אירוע טכני כזה כבר קרה די הרבה פעמים בעבר, ולא היווה עדיין סיבה ליציאה מן המניה, או לדאגה גדולה.

• לאחר מכן ראינו חצייה של קו המגמה הכחול, אשר תמך בעלייה האחרונה, וזה כבר היה יותר משמעותי, ודרש פעולה. אירוע טכני חשוב, אך, שוב, לא נדיר כל-כך (2 סגול).

• ואז קרה השינוי המהותי, דהיינו הירידה של המומנטום מתחת ל-0 (קו אנכי שלישי ב-3 סגול).

כאמור, שלילה כה חמורה, ומהירה, לא קרתה מאז 1997. המתזמן על-פי הניתוח הטכני היה חייב בנקודה זו להבין שמשהו שונה קורה כאן, ולפעול בהתאם, במקרה שהוא לא עשה זאת אחרי האירוע השלילי השני. דרך אגב, יש לציין ולשים לב שכל התנועה השלילית, שזעזעה כה רבים, היוותה תיקון לגיטימי של 50% פיבונצ"י, אם לוקחים את 1997 ו-2010 כגבולות סרגל המדידה (4 סגול).

ומה קרה מאז השינוי השלילי הגדול, והתיקון המעכל במחיר? בעצם כלום. אנו חוזים בהתייצבות בתחום די צר (יחסית) בין מקסימום של 44$, ומינימום של 33$. אם מניה עוברת תיקון משמעותי, ומייצרת דשדוש אופקי, זהו הזמן הנכון להתכונן לבאות, דהיינו למגמה הבאה.

איננו יודעים לאיזה כיוון המניה תחליט לנוע, אך אנו יכולים בהחלט לומר שאם היא תעשה זאת בחוזקה (מומנטום), ועם ליווי של מחזורים גבוהים, יש סיכוי טוב שזו אכן תהיה תחילתה של מגמה חדשה. לדעתי, חשיבותה של טבע בתיק ההשקעה של עם ישראל, בהחלט מצדיקה הצבעה על זמן ההמתנה הזה.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.